Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Welk waddeneiland wanneer?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2020, 6:11    Post subject: Welk waddeneiland wanneer?
Dag allemaal,

Volgend jaar wil ik een midweek naar een waddeneiland om vogels te zien. Wadvogels, groepen vliegende steltjes, misschien een leuke zeldzaamheid.
Welk eiland is daarvoor het meest aan te raden? Texel, Vlieland, Terschelling?

En welke periode? Ik ben door mijn werk aan vakanties gebonden, denk zelf aan de voorjaarsvakantie (februari) of meivakantie (eind april, begin mei).

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën en adviezen.

Gert-Jan.
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
rbos


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2018
Posts: 25

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Sep 2020, 13:12    Post subject:
Texel is vogeleiland bij uitstek. Mijn caravan staat van april tot november op Texel en je kan, behalve de zomermaanden, je hart ophalen. Vooral in het voorjaar en deze tijd. In het voorjaar is het een grote broedkolonie. In het najaar komen de weggetrokken vogels weer terug. Denk aan zomaar 2500 goudplevieren ergens in een akker.
Als je de weg een beetje weet en je houdt de getijden in de gaten dan kom je tijd te kort.
Ga je niet alleen voor vogels maar ook voor het landschap dan is er genoeg te fotograferen.
Uiteraard zijn ook de andere waddeneilanden prima vogeleilanden echter houdt rekening met het volgende:
Texel: zeer betaalbaar met de boot. Je hoeft niet te reserveren voor de boot. Ik zou wel op tijd een onderkomen regelen want Texel kan vol zitten.
Vlieland: auto's niet toegestaan, overtocht moet je reserveren voor heen en terug.
Terschelling: auto's toegestaan echter flinke som geld voor de overtocht en je moet reserveren voor heen en terug.
Ameland: auto's toegestaan en je moet reserveren voor de overtocht.
Schiermonnikoog: auto's niet toegestaan

Wat ik je kan aanraden is: sta een keertje vroeg op, op een zaterdag of zondag, ga naar Texel, en rijdt een rondje over het eiland en observeer bepaalde plekken zodat je in die midweek niet alles hoeft uit te zoeken. Desnoods ga nog een keertje op een zaterdag of zondag.

Ik heb je een PM gestuurd.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2020, 15:11    Post subject:
Dank je wel rbos!
Je noemt voorjaar... is dat meer de meivakantie (april/mei) of voorjaarsvakantie (februari)?
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
rbos


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2018
Posts: 25

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Sep 2020, 15:22    Post subject:
Mooiste tijd is de april/mei periode. Dan heb je al weer wat latere zonsopkomsten en dat scheelt een wekker.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Sep 2020, 16:47    Post subject:
Ik ben net en weekje terug van Terschelling, en heb er ook best veel vogels gezien.
Kijk ook eens op waarneming.nl daar wordt ook veel gemeld.

Alvast heel veel plezier.
_________________
Canon 60D en 50D camera<br>

Sigma 150-600 contemporary<br>

Canon EF 50mm f/1.8 STM<br>
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Sep 2020, 18:12    Post subject:
Bedenk overigens wel dat Schiermonnikoog en Vlieland dermate klein zijn dat ik er nog nooit een auto gemist heb... Persoonlijk vind ik Terschelling en met name Texel weer zo groot, dat ik een beetje het eilandgevoel kwijtraak. Iets wat ik op Schiermonnikoog wel heb.

Mocht het Texel worden, denk dan ook even aan dit nieuwe boek.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 34

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Sep 2020, 11:50    Post subject:
Feitelijk zijn alle waddeneilanden uitstekende vogelhotspots.
Hoewel Texel voor het echte eiland gevoel misschien de minst aantrekkelijke is, is het onder vogelaars/fotografen de meest populaire en wel hierom:.
Ten eerste kun je er snel en ongecompliceerd (veerpont reserveren niet nodig) en heel betaalbaar met de auto heen.
Dus je kunt je hele auto volladen met equipment, fietsen, schoenen, laarzen etc. Het eiland is ook groot genoeg om er ongenegeerd rond te toeren met je auto. Daarnaast kun je ook overal uitstekend fietsen en wandelen.
Bovendien kun je veel vogelhotspots vanuit of naast je auto bekijken wat fijn is als het eens slecht weer is of als je slecht ter been bent.
Meer dan de andere eilanden heeft Texel zich de laatste 20 jaar geprofileerd als vogel eiland met naast de natuurlijke gebieden ook veel aangelegde vogelplasjes en natuurgebieden en een daarop afgestemde infrastructuur.
Bijzonderheden en dwaalgasten worden op Texel vaak sneller opgemerkt doordat het eiland bijna overal goed toegankelijk is en er altijd wel doorgewinterde vogelaars aanwezig zijn.
Verder heeft Texel gewoon dezelfde biotopen als de andere eilanden dus je mist op dat gebied niks.
Maar ben je geen vogelaar en wil je het ultieme romantische eilandgevoel ervaren dan ben je waarschijnlijk beter af op een van de kleinere eilanden zoals Terschelling of Vlieland.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum