Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Hennie van Heerden test de nieuwe Canon RF teleobjectieven

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
PiXFACTORY




Joined: 16 Oct 2020
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Oct 2020, 11:39    Post subject: Hennie van Heerden test de nieuwe Canon RF teleobjectieven
Advertorial: Op verzoek van Canon test fotografe Hennie van Heerden de RF 600mm F11 IS STM, de RF 800mm F11 IS STM en de RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM in combinatie met de nieuwe Canon EOS R6.


Natuurfotograaf Hennie van Heerden met de RF600mm F11 IS


RF 600mm F11 IS STM en de RF 800mm F11 IS STM

Om zoveel mogelijk lastige situaties in zo’n kort mogelijk tijdsbestek te kunnen testen heeft Hennie de hulp van een valkenier ingeroepen. Een buizerd, een kerkuil en een torenvalk staan (of eigenlijk: vliegen) model voor deze shoot.


Canon RF600mm F11 IS STM

“Leuk, die 600mm en 800mm, maar met een vast diafragma van F11 heb je dan dus nooit de benodigde korte sluitertijden. Tenminste, dat dácht ik. Ik pakte eerst de 800 mm. En dan moet je je even voorstellen; die heeft een grootte van de huidige 70-200mm! En hij weegt helemaal niks. Ik ben zelf die hele zware combi gewend van die Canon EOS 1DX Mark II met de Canon EF 600mm f/4.0L IS USM en dan lijkt dit wel speelgoed.
Dus, ik fotografeerde uit de hand met een 800mm, iets waarvan iedereen zal zeggen dat dat niet kan. De enige optie om voldoende korte sluitertijden te generen met zo’n klein diafragma, is de ISO opschroeven. Ik heb hem -schrik niet- op 8000 ISO gezet. Al snel had ik voldoende materiaal en in het display lijkt het allemaal al snel goed, maar het echte resultaat zie je natuurlijk pas op de computer. En tot mijn verbazing was de kwaliteit verbazingwekkend goed. Op ISO 4000 was naar mijn mening ontruizen niet eens nodig!
Normaalgesproken, als een onderwerp met hoge snelheid achter een boom langsloopt of - vliegt is het heel moeilijk -zeker met een drukke achtergrond- om die focus weer op te pakken. Dat lukt eigenlijk nooit. Met deze combinaties van RF-lenzen en de EOS R6 dus wel. De buizerd vloog langs een rij fruitboompjes en zodra hij weer zichtbaar werd was hij weer in focus! Dit is een situatie die je met een spiegelreflexcamera en de oudere generatie tele objectieven bijna 100% zeker kwijt bent en hier dus niet.”


Crop op 800mm op 8000 ISO: de focus wordt na het paaltje weer keurig opgepakt.

Zie dit filmpje voor een burst van tientallen foto's van kerkuil die op Hennie komt afvliegen: https://www.youtube.com/watch?v=ePrqUF0Vaic

RF 600mm F/11 IS STM 5 stops beeldstabilisatie
RF 800mm F/11 IS STM 4 stops beeldstabilisatie
RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM 5 stops beeldstabilisatie


Bovengenoemd getallen gelden alleen voor de OIS in het objectief. Het aantal stops kan nog hoger worden in combinatie met de in body stabilisation van de camera tot wel 8 stops.

“Die vluchten die de camera van het begin tot het eind ramscherp pakt, uit de hand…met 800mm; Ik vond het waanzinnig. En dit was nog maar gewoon een middagje testen. Ik verwachtte er eigenlijk niet zoveel van, in zo weinig tijd. Maar…die RF 800mm, die wil ik er wel bij!”


Buizerd met de RF 600mm F/11 IS STM op 600mm 8000 ISO f11 niet ge-denoised

F11
“In alle eerlijkheid heb ik me bij de aankondiging van deze lenzen wel even afgevraagd of het geen grapje was. Ik was er zeer sceptisch over. Want F11? Ik geloof niet dat ik dat diafragma in al die jaren ooit in combinatie met een telelens gebruikt heb! Normaalgesproken heb je daar ook geen licht voor. Meestal kies ik voor het grootste diafragma en met de ISO probeer ik genoeg korte sluitertijd te genereren voor de bijbehorende actie. Als het dan heel mooi weer is ga ik misschien wel eens naar F7.1, maar hoger ben ik met mijn 600mm lens nog nooit geweest. Daarbij… een mooi bokeh op F11, dat kán niet! Wel dus. Dankzij een nieuwe technologie, zonder lamellen, kan op F11 een mooi bokeh worden bereikt. En helemaal in combinatie met converter (1.4x).”


Torenvalk met RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM op ISO 500 zonder (f11) en met converter (f10)

Fijn op reis

Gewicht RF 600mm F/11 IS STM 930 gram
Gewicht RF 800mm F/11 IS STM 1.260 gram

“Ik merk steeds meer aan mezelf en om me heen, dat mensen dat gezeul wel beu zijn. En ook de problemen met reizen. Je fototas is soms groter dan je koffer, met als gevolg trammelant met je 'hand'-bagage en een lamme arm van het dragen. Met de EOS R6, die veel kleiner is dan de conventionele high-end spiegelreflexcamera's en een compacte 800mm zijn een hoop moeilijkheden opgelost.”

RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM
“Het torenvalkje in de boom is gemaakt op 700mm uit de hand, op 1/200s.
Ik ben gewend aan zwaar materiaal dus ik heb best een vaste hand. Ook met mijn eigen set kan ik op 1/250s uit de hand schieten, maar… dan is er vaak wel een heleboel onscherp. En dat is hier niet het geval; alles is gewoon scherp! En het zoombereik geeft je zoveel meer mogelijkheden qua compositie.”


Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM

Mijn keuze
"Ik kan me voorstellen dat voor vogelfotografen de RF 600mm en RF 800mm echt ultiem zijn en ook nog eens een keertje prima werkend met converter. Ik ben normaalgesproken geen converter fan maar deze doet het goed. En als je met 1120mm op 1/320s scherpe foto’s kan maken… Tsja dan kun je er niet omheen.
Een 800mm voor amper over de €1000, maakt het wel heel bereikbaar voor een hele nieuwe groep. En je statief kun je bij wijze van spreken weggooien. Op de Canon EOS R6 zit wel een schroefaansluiting, zodat je hem op statief kunt zetten, wat handig is voor in een hut of met filmen. Maar ik heb geen moment een statief nodig gehad. Alles is ramscherp uit de hand met 800mm.


Canon RF800mm F11 IS STM

Mijn persoonlijke keuze zou de RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM zijn. Ik denk dat ik mijn Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS USM inruil en deze ervoor in de plaats neem. Die gaat dan op de Canon EOS R6. Een enorm veelzijdige, snelle en scherpe lens waarmee je het scala aan mogelijkheden enorm vergroot. (En ja, doe die converter er ook maar bij dan Smile...)

En als laatste; er zullen lezers zijn die nu denken: ‘Ja, op verzoek van Canon getest. Natuurlijk zal ze zich dan positief uitspreken’. Wanneer mensen mij ook maar een klein beetje kennen, weten ze dat, wanneer ik niet achter mijn woorden zou staan, dit review hier nooit gestaan zou hebben en Canon naar een andere testfotograaf uit had moeten kijken. “


Forse uitsnede kerkuil met de 100-500mm op ISO 4000 f5.6 op 300mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum