Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Hoi mensen, ook maar even voorstellen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 19 Dec 2020, 23:05    Post subject: Hoi mensen, ook maar even voorstellen
Goedendag,

Een poosje geleden heb ik me hier geregistreerd dus het wordt tijd om me eens voor te stellen.

Mijn naam is Mark. 48 inmiddels en al een heel aantal jaren bezig met fotografie eigenlijk.
In 1999 kocht ik mijn eerste digitale camera. Een olympus met 1.2 megapixel, waarvan de batterijen in no-time leeg waren. Het lcd schermpje was een ware stroomvreter. In 2004 is deze vervangen door een fuji finepix F700. Een hele stap vooruit. In 2008 ben ik vervolgens overgestapt naar een canon eos 450D spiegelreflex camera.
Bij deze camera kreeg je een gratis beginnerscursus van canon. Deze heb ik gedaan. Fotografeer sindsdien ook enkel en alleen in de M stand. In principe heb ik geen kaas gegeten van andere standen dan de M stand.
Weet niet welke stand wat is en verdiep me er ook niet in. Ik wil gewoon alles zelf kunnen regelen.
Enfin, eigenlijk altijd met goedkopere lenzen gefotografeerd, en als ik foto's van anderen zag, o.a. hier, dan was ik niet bepaald tevreden met mijn eigen resultaten. Ik wist veel van instellingen, belichtingsdriehoek etc. maar de gear was toch niet het je van het.
Vogels waren met mijn uitrusting niet goed in beeld te brengen en daarom ben ik me meer gaan focussen (letterlijk en figuurlijk) op macro fotografie. Heb in 2018 een Sigma 105 mm macro aangeschaft. Daar kreeg ik in vogelparken al aanzienlijke betere resultaten mee dan met de goedkopere objectieven die ik tot dan toe gebruikte.
Men beweert vaak dat de uitrusting niet de kwaliteit van de foto's bepaalt, maar de fotograaf. Daar ben ik het dus niet mee eens.

Enfin, de 450D heb ik tot mei 2020 gebruikt. Had me al wel regelmatig in andere, nieuwere spiegelreflexcamera's verdiept. Een poosje getwijfeld tussen de eos250D en eos90D. De 90D vond ik eigenlijk te prijzig dus de 250D aangeschaft.
Die bleek na een maand gebruik toch wel erg klein voor mijn handen. Kleiner en ieler dan de 450D, die ik nog steeds had. Intussen was mijn vrouw die gaan gebruiken. De 250D kon me uiteindelijk toch niet bekoren dus alsnog de 90D aangeschaft.
Die was beter geschikt en pastte veel beter in mijn handen. De 250D gebruikt mijn vrouw nu.
Was nog steeds bezig met macrofotografie en zag geweldige resultaten van de Laowa 100 mm ultra macro lens. Die vergroot 2x. Die dus besteld, en inderdaad prachtige resultaten. Door de coronacrisis is het hele gebeuren in een stroomversnelling gekomen eigenlijk. Binnen de kortste keren had ik zelf een canon 100-400 mm is usm Ii, en mijn vrouw een 70-300 mm L lens van canon, en nu gaan we er samen regelmatig op uit.
Heb zelf inmiddels een online cursus vogelfotografie gedaan, een paar cursussen lightroom, photoshop etc. Inmiddels ook een goed benro carbon statief met swinghead aangeschaft en nog een los balhoofd ook van Benro. Ook nog een paar canon flitsers met trigger, lampen etc. Bij cameranu zijn ze blij met ons als klant vermoed ik.

We wonen in de buurt van de Biesbosch en kwamen daar al regelmatig, maar inmiddels wekelijks. Prachtig gebied om vogelfoto's te maken ook natuurlijk.

Ben hier hoofdzakelijk om van anderen te kunnen leren en misschien kan ik anderen ook nog behulpzaam zijn, maar hier zullen de meesten véél meer ervaring hebben met vogelfotografie dan mij. Ben er zelf nog maar vrij kort mee bezig.

Heel verhaal geworden nog denk ik. Niet te langdradig hoop ik.

Grt. Mark

Bert Ooms
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 20 Dec 2020, 19:42    Post subject:
Welkom op BP Mark!
Aan je voorbereiding zal het niet liggen!
Nu er op uit, want vogelfotografie leer je vooral door het heel vaak te proberen. Met 400 mm moet je al best een hoop kunnen doen, vooral als je de omgeving goed bij de vogel betrekt.

Ben benieuwd naar je eerste resultaten en je hebt gelijk: op BP leer je veel van anderen. Niet alleen van commentaar op je eigen foto's, maar ook van commentaren bij andere foto's en: van zelf commentaar geven op foto's van anderen!

Veel succes en vooral: veel plezier hier!

Groet,
Bert

Vincent Vuik
Moderator
Moderator

PostPosted: Sun 20 Dec 2020, 22:03    Post subject:
Hallo Mark, inderdaad een heel verhaal, maar interessant om te lezen hoe je tot dit punt gekomen bent. Met een 90D plus 100-400 mm lens moet je in staat zijn om prima vogelfoto's te maken. Het zal qua licht in de winter en vogels op afstand een uitdaging blijven, maar dat weet je zelf ongetwijfeld zelf ook al uit ervaring. Fotograferen in de M stand is zeker geen schande! Laat maar komen, je foto's. Hopelijk kan BP je helpen om jezelf te ontwikkelen als fotograaf. Verder is het ook gewoon leuk om hier van gedachten te wisselen met mensen die dezelfde passie hebben.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

EvoII

PostPosted: Mon 21 Dec 2020, 11:29    Post subject:
@Bert en Vincent,

Bedankt! Voorbereiding ligt het niet aan denk ik nee. Moet alleen het gedrag van vogels nog leren kennen. Ook wel een heel belangrijke item natuurlijk. Iets waar ik nog geen ervaring mee heb.

De 90D icm de 100-400 is behoorlijk afhankelijk van licht inderdaad. Daarnaast heeft hij heel snel last van ruis. Dus dat is wel wat om rekening mee te houden. Met weer zoals vandaag (regenachtig en donker) krijg je er gewoon geen goede foto's mee. Dat is wel een nadeel.

Afgelopen vrijdag heb ik in de biesbosch staan posten voor ijsvogels. Heb er 5 uur gestaan en heb hem 10 seconden voor de lens gehad. Heb er wel een paar redelijk scherpe foto's bij, maar gezien de kwaliteit van de foto's van andere leden hier durf ik ze zomaar niet te posten. Moet ook nog even uitzoeken waar dat precies kan enzo trouwens.

Grt. Mark

Vincent Vuik
Moderator
Moderator

PostPosted: Mon 21 Dec 2020, 12:23    Post subject:
Wees niet te beschroomd om je foto's te uploaden (kan gewoon met de knop "upload" bovenaan). Mogelijk komt een deel van je foto's in het tijdelijk album. Maar dan kan je je voordeel weer doen met de feedback van de moderatoren en soms ook van andere gebruikers. De betere foto's komen op de homepage omdat andere gebruikers toch graag naar goede foto's kijken. De foto's waar wat aan mankeert komen in het tijdelijk album, zodat de fotograaf tips krijgt voor het verbeteren van zijn of haar producties.

Een aanrader voor het verwijderen van ruis is overigens Topaz Denoise AI. Daarmee rek je de toepasbaarheid van je camera onder slechte lichtomstandigheden behoorlijk op. Geldt ook voor mijn camera (Panasonic G9 met 100-400 mm). Die heeft nog een kleinere sensor dan die van jou.

Succes!

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

Gejo Wassink

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Dec 2020, 17:06    Post subject: welkom
Welkom op BP. Ik fotografeer net als jij altijd in de M-stand. Mijn iso staat meestal op 500 omdat hoger te veel ruis veroorzaakt. Als het licht het toe laat zet ik dan het diafragma op 7.1 omdat mijn lens (tamron 150-600) dan iets scherpere beelden doorlaat dan bij 6.3). Vervolgens pruts ik dan met de sluitertijd en kijk op mijn schermpje of de belichting naar wens is. Bij halfbewolkt weer (dan weer zon, dan weer wolken) moet ik dan wel voortdurend mijn sluitertijd aanpassen, maar alles beter dan automatisch vind ik.
Jij hebt een mooie lens, alhoewel je met 400 mm wel vaak het gevoel zult hebben dat je te ver van de vogel verwijderd bent. Een 500 of 600mm is voor vogels wel mooier. Misschien kun je overwegen om er een extender tussen te zetten als 400mm op den duur net iets te weinig blijkt.

Met vriendelijke groet,

Gejo Wassink

Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum