Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Nieuw album voor gemanipuleerde foto’s

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Oct 2020, 20:20    Post subject: Nieuw album voor gemanipuleerde foto’s
Als experiment beginnen we met het toestaan van foto’s, die met digitale technieken zijn gemanipuleerd, om het beeld aantrekkelijker, c.q. mooier te maken.
We zullen dit experiment drie tot vier maanden volhouden. En dan kijken of het voortgezet kan worden.

Twee categorieën
Samenvoegen en verwijderen
Het gaat hier om foto’s die niet te onderscheiden zijn van gewone vogelfoto’s maar waarin, het beeld bijvoorbeeld is samengesteld uit meerdere foto’s van dezelfde setting.
Het kan ook betrekking hebben op het verplaatsen of juist wegpoetsen van een vogel in het beeld, zodat de compositie versterkt wordt.
Het gaat hier niet om gebruikelijke methodes, als het wegklonen van een hinderlijk takje of het wegpoetsen van een halve vogel aan de rand van het frame.

Extreme bewerkingen
Het kan ook gaan om het toepassen van digitale technieken, die het beeld zodanig veranderen, dat dit nooit in werkelijkheid waargenomen, dan wel door de camera geregistreerd, kan zijn. Het gaat hier dus niet om gebruikelijke technieken, zoals opzettelijke bewegingsonscherpte, high key, low key en zwart-wit fotografie. Het is ook nadrukkelijk niet de bedoeling om mislukte foto’s alsnog wat op te leuken. Uiteindelijk moet het resultaat nog steeds wel het karakter van een vogel-afbeelding hebben.

Aanbieden van de foto’s
De foto’s kunnen gewoon via het verzamelalbum aangeboden worden, en worden ook gemodereerd. De samengestelde of aangepaste beelden, die er uitzien als een gewone vogelfoto, worden ook als zodanig gemodereerd. Extra eis is dat de bewerking onzichtbaar moet zijn.
Voor de andere categorie foto’s zal de moderatie subjectief zijn. Hierdoor zal het ook langer duren voordat zo’n foto geplaatst wordt. Er zal vaker gebruik van het Tijdelijk Album gemaakt worden om de overige gebruikers om een oordeel te vragen.
Bij gemanipuleerde foto’s geldt dat openheid van groot belang is. Dus beschrijf precies wat je hebt gedaan. Gebeurt dat niet dan worden de foto’s zonder meer in het Tijdelijk Album geplaatst.
Uiteindelijk kunnen de foto’s via het Verzamelalbum in het Database album komen. Hiermee krijgen deze foto’s dezelfde behandeling en presentatie als iedere andere (mainstream) foto die op Birdpix verschijnt.
Op het forum (nog niet in de FAQ) worden de criteria voor fotobeoordeling aangepast. Zie hiervoor dit topic.

https://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=141067#141067
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Oct 2020, 7:51    Post subject:
Spannend, ben benieuwd ! Maar, in de onderwerp tekst staat "Nieuw album" - terwijl als ik de tekst lees het lijkt alsof alles wel gewoon via het VA loopt ? Groet, Hans
Edit: ik geloof dat ik het inmiddels snap: het 'nieuwe' album bestaat in de database - een foto legt dus de 'normale weg' af en kan dan eventueel eindigen in een nieuw album in de DB.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 573
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 10 Oct 2020, 18:21    Post subject:
Zo is het Hans.
En ik ben zelf ook heel benieuwd hoe dit gaat lopen!

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2020, 13:47    Post subject:
Het idee van een apart album voor creatieve photoshop creaties vind ik een prima idee. Volgens mij kan dat veel moois opleveren.

Off topic:

Waar ik ook wel eens een album over wil zien is: " the making off"
En een functie om inheemse van de uitheemse vogels te scheiden.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2020, 18:54    Post subject:
Inmiddels staat dit album al weer enige tijd online, en het valt me op dat niet overal vermeld is hoe de foto precies tot stand is gekomen. De moderator heeft wel in het beschrijvingsveld erbij geschreven dat de foto uit twee foto's is samengesteld, maar een complete werkwijze g is dacht ik wel de bedoeling - van de hand van de fotograaf toch zeker ook?
Ik heb daar onder de betreffende foto's al aandacht voor gevraagd maar daar is nog geen reactie op.
Het lijkt er dus op dat het album eigenlijk niet ingekeken wordt, en de reacties niet gelezen.
Aangezien het om een proef gaat (begreep ik) lijkt het me goed om puntjes op de i te zetten, om misverstand te voorkomen.
Al ben ik misschien de enige die het mis verstaat.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Oct 2020, 14:54    Post subject: samengestelde beelden
Hallo Josephine,

Ik heb een reactie onder jouw reacties geplaatst bij mijn foto's. Ik kan namelijk niets meer veranderen aan de beschrijving zelf.
Op zich klopt het gewoon wat de moderator schrijft.
De situaties op mijn gemanipuleerde foto's hebben daadwerkelijk plaats gevonden. Maar in de serie die ik schoot stonden beide vogels er dan net niet scherp op. Toen heb ik twee foto's gebruikt waar op elk beeld 1 vogel wel scherp was. En die twee heb ik dan samengevoegd. Dat deed ik door van het tweede beeld de vogel te selecteren, kopiëren en dan te plakken in de eerste foto. Vervolgens de buitenste lijnen van de geplakte vogel met de druppeltool bewerkt omdat je anders te goed kon zien dat de vogel erin geplakt was. De randen zijn dan namelijk onnatuurlijk scherp.
Is dit zo voldoende uitleg voor jou?

groetjes,

Gejo
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Oct 2020, 15:29    Post subject:
Bedankt Gejo - ja, voor mij voldoende duidelijk hoor! Het is een monnikenwerk, is mijn ervaring. Heb een paar keer zoiets geprobeerd, en inderdaad: het komt heel snel onnatuurlijk over. En dan is zo'n geduldwerkje met de druppeltool wel effectief, maar ook wel tijdrovend.
Vandaar dat ik me er niet aan waag - alleen de in te plakken vogel tegen de lucht afsteekt of anderszins mooi los van de achtergrond zit zou ik er misschien aan beginnen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1470
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Oct 2020, 16:25    Post subject:
Voor nieuwe foto's geldt inderdaad die eis, dat er transparant opgeschreven moet zijn wat er met de foto gebeurd is, en liefst ook hoe. Ik heb wat oude foto's naar dat album verplaatst vanuit Diversen, om het vast wat meer vulling te geven dan alleen de foto's van Gejo en een voorbeeldfoto van Marcel. En voor die oude foto's kan je natuurlijk niet nog met terugwerkende kracht een beschrijving verlangen. Maar voor toekomstige toevoegingen is dat wel de bedoeling.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Oct 2020, 16:41    Post subject:
Zoveel snap ik wel hoor - maar voor de volledigheid, wanneer wel summier kan worden bijgevoegd dat er twee foto's gebruikt zijn, dan kan net zo goed een vollediger beschrijving gebrukt worden. Terugdraaien kan niet meer natuurlijk.
Bij nogal wat van de later bij gevoegde foto's blijkt uit het bijschrift over het algemeen al dat er bewerkt is, dus daar is dat al in orde.Voor zover ik ze gezien heb dan.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1470
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Oct 2020, 16:46    Post subject:
Ik heb die "moderator" toevoegingen bij de foto's van Gejo geplaatst. Maar vraag mij niet om erbij te zetten wat hij technisch gedaan heeft, want daar heb ik geen kaas van gegeten Smile ... Wel jammer in dit geval dat de invulvelden in de database niet meer gewijzigd kunnen worden door de gebruiker. Ik kan dat overigens wel, dus Gejo, als je mij een tekst toestuurt met een uitleg over je werkwijze, kan ik die bij techniek / bewerkingen erbij plakken.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 30 Oct 2020, 17:12    Post subject:
Zoiets bedoelde ik Vincent!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 14 Dec 2020, 11:06    Post subject:
Recent zijn twee zwartwit foto's naar dit nieuwe album verplaatst - en wanneer ik het eerste bericht van Marcel hier op dit topic lees, is dat kennelijk één van de punten die kunnen leiden tot plaatsing in dit album. Onder de betreffende foto's heb ik al opgemerkt dat ik dat een vreemde overweging vind - beide foto's verdienen zeker een plek in de database maar je kunt ze echt niet zien als digitaal gemanipuleerde foto's. Is mijn mening tenminste: bij zwartwit wordt eenvoudigweg alle saturatie in een foto op nul gezet, that's all. Hoe je dat manipuleren wil noemen weet ik niet.
Evengoed vind ik dit gelden voor high- of lowkey foto's.
Worden deze foto's dan allemaal verplaatst, is dat de bedoeling? In dat geval zou ik een meldpunt (forum) beginnen zodat de moderators zich niet suf hoeven te zoeken - en dan zal dit album snel overvol worden denk ik.
Kan hier een beetje over nagedacht worden, gebrainstormd zeg maar, zodat de discussie erover niet onder de prachtige foto's van de betreffende fotografen terecht komt?
Hoe denken jullie daarover? Is omzetten naar zwartwit (om niet te spreken van de camera-instelling op zwartwit hebben staan) iets voor in het album gemanipuleerde foto's?
Hoe is dat bij highkey (achteraf op de pc of als forse overbelichting in de camera) of lowkey (in dit geval achteraf op de pc of als forse onderbelichting in de camera)?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Dec 2020, 12:10    Post subject:
Zelf vind ik het omzetten in zwart-wit een heel ander soort bewerking dan hoe ik 'digitaal manipuleren' aanvankelijk interpreteerde. Eenvoudig in Lightroom het tabblad zwart/wit openen lijkt me heel wat anders dan een vogel knippen uit de ene foto en plakken in de andere.
In de 'volksmond' hier is het een crea-bea-album gaan heten; ik zou het album dan ook graag voor echte out-of-the box bewerkingen willen reserveren.
Voor mij hoort zwart/wit hier dus niet in thuis.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1470
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Dec 2020, 12:36    Post subject:
Ik had je reacties al gelezen, Josephine, en had de vraag gisteren al in de groep gegooid. Nog even afwachten op een paar reacties.

Groeten, Vincent
_________________
2014-2019: Canon 700D + Tamron 150-600 mm ---- 2019-2021: Panasonic G9 + Panasonic 100-400 mm ---- 2022-nu: Sony A7IV + Sony 200-600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Dec 2020, 21:56    Post subject:
echt heel levendig is dit album nog niet.

Ja ik, heb daar belangstelling voor, en nee ik zie mezelf niet als een heel creatieve geest die hier een constructieve bijdrage zou kunnen doen.
Hoewel, mijn foto van een meeuw op een telefoon van 'laatst' vergde wel aardig wat selectieve bewerking om het beeld op de telefoon te matchen met de rest van het beeld.

Marcel 'misbruikt' het naar mijn idee om mislukte foto's alsnog goed te maken. Dat is niet zozeer creatief als wel gewoon verstandig (niks misbruik dus), de ingreep leidt tot een betere maar vrij gewone foto. Dat geldt ook voor de vechtende beesten en de gevoederde klauwiers. Focus-stacking heet dat bij macro- en landschapsfotografie.

Ik stitch regelmatig landchapsfoto's. Dan voeg ik een stuk of 30 foto's met een 35 mm of 105 mm lens samen tot een beeld. Is dat ook beeldbewerking? Of is het een camerasysteem vervangen wat anders onbetaalbaar zou zijn.
https://www.facebook.com/photo?fbid=3539459512812798&set=pcb.3539473216144761

Moeilijk hoor, regels.

veel plezier en succes met het vinden van een modus
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Dec 2020, 11:34    Post subject: zwart wit
Wat mij betreft hoeven zwart-wit foto's niet in dit album.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
kruisje2000


Gender: Male
Age: 70
Joined: 11 Jan 2017
Posts: 92
Location: Etten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Dec 2020, 16:49    Post subject:
Zwart-wit en low key/high key vind ik te "magere" bewerkingen om ze in de categorie "gemanipuleerd" te laten vallen. Met gemanipuleerd denk ik eerder aan samengestelde beelden (heel oneerbiedig: knip-en plakwerk) of compleet uit de naturel-voegen getrokken, vervreemdend. Een poosje geleden werd een foto van mij afgekeurd omdat men vond dat de kleuren toch wel enigszins in de buurt van de werkelijke kleuren moesten blijven. Dat vind ik ook een beperking die voor het "gemanipuleerde beelden"-album niet zou moeten gelden. Die extreem zwart-witte foto van de Kokmeeuwen van mij die in de database staat was oorspronkelijk in blauw/wit. En zo had hem graag aangeboden, maar heb toch het blauw er uitgetrokken zodat het zwart-wit werd en daarmee eigenlijk een soort van zelfcensuur toepassend om kans op plaatsing te verruimen. En eigenlijk zou dat dus niet moeten als het in deze database om eigenzinnigheid en "beeld-vrijheid" mag gaan.

Gr. Harry
_________________
Canon EOS 550D aan Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports
Canon EOS 550D aan Canon 100-400 mm (op vakantie)
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum