Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Veel gestelde vragen


Veelgestelde vragen: Foto's plaatsen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Dec 2020, 15:18    Post subject: Veelgestelde vragen: Foto's plaatsen
Hoe plaats ik een foto op de website?
Door je allereerst te registreren. Vervolgens klik je op de knop "Upload" om een foto te uploaden in het "Verzamel- en uploadalbum". Vul de gevraagde gegevens in en zoek d.m.v. de link 'Bladeren...' de locatie op je PC waar de foto staat. Tot slot klik je op OK en de foto wordt geplaatst. Deze zal zichtbaar worden na goedkeuring door de moderators. Belangrijk: het is alleen toegestaan om zelfgemaakte foto's te uploaden.

Het is ook mogelijk om een foto te uploaden in bepaalde andere albums, zoals het "Determinatiealbum" of het album voor de "Maandopdracht". Klik dan op de knop "Albums", ga naar het betreffende album, en klik op de knop "Upload foto". De foto wordt dan naar een ander album geupload dan naar het "Verzamel- en uploadalbum".
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 16:52    Post subject:
Welk bestandstype wordt gebruikt op Birdpix?
Birdpix accepteert alleen foto's in JPEG-formaat (.jpg-bestanden).
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 16:58    Post subject:
Hoeveel schijfruimte mag een foto innemen?
Het maximale bestandsgrootte is 300 kB voor niet-betalende gebruikers en 400 kB voor gebruikers met een PixPas.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:01    Post subject:
Welke afmetingen moet een foto hebben?
De maximale breedte van foto's is 1024 pixels. De maximale hoogte is 700 pixels voor niet-betalende gebruikers en 800 pixels voor gebruikers met een PixPas. Daarnaast moeten foto's minimaal 500 pixels breed zijn. Voor een optimale weergave op Birdpix wordt echter aanbevolen om afmetingen dicht bij de toegestane bovengrenzen te kiezen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:12    Post subject:
Hoe krijg ik mijn foto in het juiste formaat voor Birdpix?
De meeste fotobewerkingsprogramma's bieden instellingen om een foto te verkleinen tot het gewenste aantal pixels. Vervolgens kan een foto geëxporteerd worden met de hoogste jpg-kwaliteit waarbij nog wordt voldaan aan de toegestane bovengrens voor de bestandsgrootte. We bevelen aan om sRGB te kiezen als kleurruimte, zodat de kleuren van het origineel overeenkomen met de kleuren op de website.

Zie dit topic voor concrete instructies voor diverse programma's om foto's op te slaan binnen de toegestane bestandsgrootte, hoogte en breedte van de foto's voor plaatsing op Birdpix.


Last edited by Vincent Vuik on Wed 05 Apr 2023, 12:20; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:19    Post subject:
Waarom verschijnt mijn foto niet meteen op de site?
Birdpix streeft ernaar om foto's van redelijke tot zeer goede kwaliteit aan een breed publiek te tonen. Daarvoor worden alle foto's eerst beoordeeld door een team van moderators aan de hand van een aantal beoordelingscriteria. Als u uw foto in één van de algemene albums uploadt dan worden de foto's eerst beoordeeld door minimaal twee moderators. Als de eerste twee beoordelende moderators verschillen van mening, wordt het oordeel van andere moderators afgewacht. Zo nodig voeren de moderators onderling overleg. Daarom kan het soms even duren voordat een foto op de site verschijnt. Als de foto (nog) niet aan de plaatsingscriteria voldoet, wordt de foto verplaatst naar het verbeteralbum. Foto's worden na ongeveer een maand verwijderd uit dit verbeteralbum. Deze foto's worden niet op de homepage van Birdpix getoond. De moderators kunnen ook besluiten om een foto in een ander album te plaatsen, zoals het determinatiealbum of het communicatiealbum.


Last edited by Vincent Vuik on Tue 12 Oct 2021, 8:06; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:22    Post subject:
Hoeveel foto's mag ik uploaden?
Om een foto te kunnen uploaden moet je jezelf eerst registreren als gebruiker. Een niet-betalende gebruiker kan maximaal 1 foto per dag en 3 foto's per week plaatsen. Betalende gebruikers (PixPas-houders) mogen meer foto's uploaden. Zie de pagina over de PixPas voor meer details.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:26    Post subject:
Ik krijg de melding dat ik aan mijn uploadlimiet zit. Wat moet ik nu doen?
Er zijn verschillende limieten ingesteld om het aantal foto's dat wordt aangeboden enigszins te beperken. Je kunt als gebruiker 1 foto per dag uploaden en 3 per week. Als je betalend gebruiker wordt (PixPas-houder) mag je meer foto's per dag en week uploaden, zie de PixPas pagina. Je persoonlijk album heeft een limiet van 10 foto's, maar opnieuw geldt dat PixPas-houders een groter persoonlijk album hebben. Tot slot is er een limiet aan het aantal foto's in het verzamel- en upload album. Als je aan een bepaalde limiet zit, moet je een PixPas aanschaffen of foto's verwijderen om nieuwe te kunnen uploaden.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:31    Post subject:
Mag ik ook andere natuurfoto's plaatsen?
Nee, Birdpix is alleen bedoeld voor vogelfoto's. Voor andere natuurfoto's hebben we een andere website in het leven geroepen: www.nederpix.nl. Hier kun je alle overige natuurfoto's plaatsen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:34    Post subject:
Moet ik bij mijn foto's vermelden met wat voor camera ik ze gemaakt heb?
Ja graag! We zien graag dat je zoveel mogelijk gegevens vermeldt over de totstandkoming van je foto in het veld "techniek (bewerkingen/exif)". Daarnaast is het van belang dat de exif van foto's beschikbaar is. Gebruikers kunnen dan door een druk op de exif-knop zien op welk tijdstip en met welke camera-instellingen een foto is gemaakt. Dit bevordert kennisdeling en inhoudelijke feedback op je foto.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:36    Post subject:
Mag ik ook analoge foto's plaatsen?
Uiteraard! Elke vorm van fotografie is welkom op dit forum. Maar je moet de foto dan wel eerst digitaal maken. Vermeld alleen wel even bij je foto dat het van oorsprong analoog materiaal betreft, dan kunnen de moderators en gebruikers daar rekening mee houden tijdens het beoordelen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:42    Post subject:
Mag ik digitaal gemanipuleerde foto's plaatsen?
Ja, dat is toegestaan op Birdpix. Voorbeelden zijn het verplaatsen van een vogel in de foto, het samenvoegen van meerdere beelden in één beeld of extreme vormen van beeldbewerking die het beeld zodanig veranderen dat dit nooit rechtstreeks door de camera geregistreerd kan zijn. Voorwaarden zijn dat de digitale creatie het karakter van een vogelfoto moet hebben en dat transparant en in detail vermeld wordt welke beeldbewerkingen zijn uitgevoerd. Dan kunnen de moderators en gebruikers hier rekening mee houden.

Zie dit topic voor meer informatie over het plaatsen van digitaal gemanipuleerde beelden.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:47    Post subject:
Welke soortnamen worden op Birdpix gehanteerd?
Voor de West Paleartic volgt Birdpix de namenlijst die de CDNA/CSNA in Nederland hanteert. Daarbuiten wordt de IOC-lijst gevolgd. Dat kan in bepaalde gevallen tot verwarring leiden, omdat beide lijsten van een verschillend soortenconcept uitgaan. Ook moeten gebruikers er mee rekening houden dat er wereldwijd meerdere lijsten circuleren. De naamgeving en status per soort of ondersoort kan daarom verschillen met de naam die de gebruiker wenst te gebruiken. De editors zijn verantwoordelijk voor de juiste naamgeving van de getoonde vogelsoorten op Birdpix.

Zie dit topic voor meer informatie over de naamgeving van vogels en de werkwijze van het editorteam.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Jan 2021, 17:49    Post subject:
Welke gedragscode onderschrijf ik bij het plaatsen van een foto?
Bij het beoefenen van vogelfotografie mag noch het leven, noch de levenswijze van de vogel in het gedrang worden gebracht. Het behoud en het welzijn van de vogel en zijn omgeving zijn altijd belangrijker dan het maken van een mooie foto. Om die reden is een gedragscode voor Birdpix opgesteld. Bij het uploaden van een foto stemt de fotograaf ermee in dat hij deze gedragscode onderschrijft.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1469
Location: Krimpen aan den IJssel
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jan 2021, 23:08    Post subject:
Hoe plaats ik een foto voor de maandopdracht?
Op Birdpix kunnen gebruikers meedoen aan een maandopdracht. Elke maand wordt een nieuwe opdracht bedacht door de winnaar van de vorige opdracht. De gebruikers proberen in de nieuwe maand dan weer een zo goed mogelijk passende foto te maken. De actuele maandopdracht is te vinden op het forum over de maandopdrachten. Na enige tijd verschijnt de nieuwe opdracht ook op de homepage en onder de knop fotowedstrijden, maar hier zit vaak een tijdsvertraging in.
Foto's moeten gemaakt worden in de betreffende maand en geupload vóór de deadline zoals vermeld op het forum. Uploaden kan door via albums naar het maandopdracht album te gaan. Daar kun je op de gebruikelijke manier een foto uploaden. (Negeer daarbij de inzendingen van de vorige opdracht die nog zichtbaar zijn in het album.) De nieuwe inzendingen blijven verborgen tot na het verstrijken van de deadline. Daarna komen alle inzendingen tegelijk online. Deze zijn anoniem gemaakt. Iedereen heeft daarna de mogelijkheid om commentaren te schrijven en enkele nominaties uit te delen aan de inzendingen van anderen. Aan het eind van de maand worden de fotografen en nominaties zichtbaar gemaakt. Daarmee wordt ook duidelijk welke foto de meeste nominaties heeft ontvangen. De maker van die foto wint de maandopdracht, krijgt een prijs toegestuurd en mag de volgende opdracht bedenken, in overleg met de organisator. Voor alle maandopdrachten binnen het jaar wordt een jaarklassement bijgehouden.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Veel gestelde vragen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum