Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Bridge camera ? en welke dan?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 285
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Feb 2021, 16:26    Post subject: Bridge camera ? en welke dan?
Een Bridge camera in plaats van mijn huidige Olympus E-M10 III , lens 75-300 mm 1.4.8-6.7 II EO MSC.. ???
Fotograferen met mooi weer in het buitenland lukte doorgaans wel maar in NL met minder zon en licht en wat mij betreft ook doorgaans grotere afstand tot de vogels , maak ik vrijwel geen bruikbare foto's. De Olympus met 165 pagina handleiding wordt me ook te ingewikkeld, verder is er specifieke Olympus software nodig om te kunnen bewerken.
De lens verwissel ik nooit zodat een vaste lens voor mij prima zou zijn. Vroeger fotografeerde ik met een Panasonic , ik vraag me af of dat weer een optie zou kunnen zijn.
Wat zijn jullie ervaringen en adviezen??
alvast bedankt,
Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Feb 2021, 17:06    Post subject:
Ik ben toch erg benieuwd Guido: wat bedoel je met "onbruikbare foto's"?
Donker, veel ruis, bewogen?
Hier in Nederland en zeker in de winter kan het vreselijk donker zijn, in het bos kom je al snel op iso's van 6400. Zonder intensieve nabewerking kan geen enkele camera daar mee overweg.
Daarvoor is de vibratiereductie bedacht. Ik denk dat die van de Olympus, binnen in de body, de beste is die er bestaat.
VR in de lens, of OS of hoe het merk het ook noemt, is kwetsbaar, denk ik te hebben ervaren. En niet optimaal ook.
Longshots, dus klein vogeltje binnen een interessant landschapje, hebben dan meer kans van slagen omdat je met een kleinere brandpuntsafstand kan werken, en daarmee kun je week langere sluitertijden aanhouden zonder dat dat je bewegingsonscherpte krijgt dus minder noodzaak tot hogere iso's.
Ik denk niet dat er veel goede bridge camera's bestaan - maar van zowel de P900 (Renée en George) als de P1000 (Gerard Visser) van nikon heb ik goede berichten gehoord. Ook daar zul je met een dikke gebruiksaanwijzing te doen krijgen trouwens.
Het wordt tijd dat er serieuze bridge camera's gebouwd gaan worden die een gewone APS-C sensor gebruiken. Ik zeg een gewone, maar bedoel: een geavanceerdere dan veel APS-C sensoren op dit moment zijn.
Maar zolang je niet iets anders hebt, gewoon binnen de grenzen van wat de camera (en jijzelf) aankan blijven. Ik wil wedden dat er nog een heleboel leuke kansen en mogelijkheden zijn.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Feb 2021, 8:00    Post subject:
Ik kan je alleen maar de Sony RX10M4 aanbevelen. In oktober 2020 aangeschaft en geen seconde spijt van.Bereik van 24-600mm in 35mm equiv.

Aangezien ik vaker wandel (net zoals jou) een echte opluchting. Qua gewicht en zeker ook qua het verwisselen van lenzen.

Ik blijf mijn G9's gewoon trouw, maar meer voor het statische werk.

Er zijn genoeg reviews te vinden op internet. Ze kost wat, maar dan heb je ook wat... Is ff wennen aan de hoop mogelijkheden op de camera, maar dat is vrij normaal bij overgang naar een ander merk.

Wat mij betreft dus een aanrader.

Groet, Jurgen.
_________________
- Sony RX10M4

- Sony A7 IV

- Sony A9

- SONY FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS

- SONY FE 100-400mm F/4.5-5.6 GM OSS

- SONY FE 24-105MM F/4.0G OSS

- SONY FE 90MM F/2.8G MACRO OSS
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Feb 2021, 11:06    Post subject:
Guido,
De P1000 van Nikon kan erg veel, maar niet alles. Ik gebruik hem voor specifieke doelen. Er is goed licht nodig voor goede foto's, zeker als je de zoom op > 2000mm gebruikt zonder statief.
Vaak is het voor mij een soort telescoop en hulp bij het vogelen. Maar ook bruikbaar voor dichtbij - paddenstoelen en zo.
Een nerveuze Zwarte Mees in een dennenboom doe ik toch liever met mijn Nikon DSLR-set met de 300mm. Vliegbeelden dito.

Sieb fotografeert met de P900 en je kent de kwaliteit van zijn foto's.
Er is nu een tussenstap: de P950 (dacht ik).
De moeite van het googelen waard.

Vincent is erg tevreden over zijn Panasonic Lumix DC-G9 + 100-400 mm F/4.0-6.3 Leica

Blijft overeind dat je je je toch zal moeten verdiepen in de techniek. Van zo'n handleiding hoef je 100 van van de 165 pagina's niet te lezen, dat gaat over portretten, zelfontspanners, verbinding met internet en andere dingen die verder weinig relevant zijn voor de vogelfotografie.
Maar wel goed lezen over diafragma, sluitertijd, voor-instellingen, onder- of overbelichten, brandpunt, etc. Is allemaal geen abracadabra.
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 285
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Feb 2021, 11:22    Post subject: Bridge camera ? en welke dan?
Jurgen , het is wel duidelijk dat je voor het wandelwerk en het statische fotograferen eigenlijk niet mete dezelfde camera kan werken. Ik heb wel met een Sony gewerkt 3 jaar geleden en vond de bediening niet eenvoudig.

Gerard, die handleidingen : er staat veel in en soms kan je ook niks vinden bijvoorbeeld over de standaard ruisreductie in de camera. Ik kan niks vinden hoe ik dat zou moeten uitzetten.
De Iso instellingen kan ik nu weer onder bepaalde condities instellen. Ik dacht voor het gemak de auto instelling te gebruiken maar dat gaf waardeloze resultaten.
Bij voorinstelling van diafragma en iso lukt dat dan weer wel.

laat ik eerst nog maar eens proberen met de Olympus weer de resultaten van een tijdje terug weer te evenaren of verbeteren daar na zien we weer verder, mede afhankelijk van reismogelijkheden.
dank voor de reacties, groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Feb 2021, 12:27    Post subject:
Ik heb tijdens mijn wandelingen de fuji XT20 in combinatie met de fujinon 50-230. Nog geen kilo aan de nek, prima resultaten. Nog geen 1000 euro.
Een beetje lastig met instellingen, maar zo'n uitdaging moet je gewoon aangaan.
Een beetje kwetsbaar wel, er breekt makkelijk wat, de lensvatting kon het gespring van een paar vrolijke knaapjes niet aan en moest vervangen worden, maar misschien is het niet handig om in een kamer waar dergelijke ventjes aan het spelen zijn je camera even op bed te leggen.
Prima met hoge iso's, hoog dynamisch bereik, prachtige kleuren, en op zijn best bij iso's van 800 of meer.......... 230 mm lijkt heel weinig maar tenzij de beesten echt erg ver zitten kun je met croppen een heel eind komen.
Het zwakke punt is de trage autofocus, en ik begrijp dat die bij de XT30 en zeker bij de XT40 een heel stuk verbeterd zijn. Maar dat is alleen een probleem met vluchtfoto's, niet bij vogels op een takje, Met het schakelaartje bij de lens M selecteren en je gebruikt de AE knop die bij je duim zit om scherp te stellen.
Je zult altijd wat instellingen moeten aanpassen bij elke camera, voordat het werkt zoals jij het fijn vindt maar ik ben bijzonder tevreden met de fuji X serie. Staat op eenzame hoogte, en het enige dat ik jammer vind is dat ze geen spiegelreflexcamera's meer maken, dat werkt toch makkelijker.
Dus dit is even een pleidooi voor de camera die ik gebruik, er staan hier wel aardig wat plaatjes die met dat ding gemaakt zijn (vanaf 2019 zo'n beetje) dus daar zou je eens naar kunnen kijken.
Een echte camera om mee te nemen tijdens je wandelingen. Je mist er nauwelijks de langere lens mee. Wel weer een beetje keuzes maken wat betreft je software, capture one express is beter dan de Silkypix raw converter die je beide gratis kunt downloaden.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum