Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Geen goede kleuren en niet scherp

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Feb 2021, 16:10    Post subject: Geen goede kleuren en niet scherp
Hoi allemaal,

zoals jullie wellicht hebben gemerkt heb ik ondertussen flink de balen hoe mijn foto's steeds in het TA verschijnen.
Ik heb ondertussen de kalibratie verwijderd van mijn monitor, daar deze een gele gloed gaven.
Vandaag zelfs de monitoren teruggezet naar fabrieksinstellingen en deze foto lijkt me al beter, maar had graag jullie mening.

Waar ik ook tegen aanloop is dat het nooit echt scherp lijkt te zijn, ik lees jullie tips en waardeer ik zeer, maar wat ik ook probeer zelf op de M stand, het is niet scherp.
De lens heb ik nalaten kijken door Cameraland, en deze gaven aan dat de lens goed is.
Ik zal 1 foto gemaakt vandaag uploaden in het Tijdelijk album, van musjes die ik in de tuin heb gemaakt en hoop dat de rare paarse gloed weg is.

Ik heb heel veel plezier in het fotograferen, maar ik heb de balen als ik ze dan zie op de pc Sad.

link: https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=506630
Groet,
Jan


Last edited by Jan Lohman on Tue 09 Mar 2021, 16:19; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1093
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Feb 2021, 16:58    Post subject:
Hallo Jan

Ik las net iets over vriendjespolitiek maar ik kan je wel vertellen dat dat hier niet gebeurt.
Ik woon in Canada en ken de mensen van BP alleen via het interenet.
Het gaat echt om de foto's.
Maar ik wou even naar wat foto's kijken maar zie er dus maar 1 staan.
Kan ik niet een concusie uit trekken dus even gekeken bij stel jezelf voor.
Daar lees ik dat je net een jaar fotografeert en dat is eigenlijk niet zo lang
Het neemt veel tijd en heel veel foto's om beter te worden en echt goede foto's te maken.
Misschien is er iemand die meer ervaring heeft in jou omgeving die je kan helpen met de computer en kleurzweem.
Of misschien kan de balk met blokjes je helpen die staat onder aan elke pagina met een foto.
Of een kursus zou je kunnen helpen.

Je kan ook set up maken met een onderwerp in de tuin en daar verschillende foto's van maken en dan kijken wat er verkeerd gaat of goed.
Maak je je foto's vanaf een statief??

Gebruik je Backbutton focus??
Dat is waar je scherpstelt met een knopje achter op de camera in plaats van het sluiterknopje .
Het sluiterknopje word dan alleen gebruikt voor het maken van de foto.

Ik zou zeggen geef niet op maak veel foto's dan komen de goede ook wel Smile

Groet Jan Luit
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Mar 2021, 2:18    Post subject:
Je bent niet de eerste op Birdpix die aanvankelijk helemaal wanhopig werd van het tijdelijk album, maar uiteindelijk toch de techniek onder de knie krijgt. We willen je graag helpen om jouw eigen werk te verbeteren. Zie ook de opbouwende commentaren van andere gebruikers.
Wij moeten het hier doen met bewerkte en verkleinde foto's. Soms is er weinig mis met de foto's en ligt het aan de nabewerking. Het maakt ook uit of je in RAW of in JPEG fotografeert. Ik wil best eens naar een origineel beeld kijken. Dat geeft ons dan meer duidelijkheid over wat er aan de hand is.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Mar 2021, 9:10    Post subject:
Hallo Jan,

De foto's had ik allemaal al verwijderd uit frustratie Sad
Ik heb de monitor gereset en dat lijkt al een beetje te helpen.
Backbutton wordt aan de ene kant geadviseerd en de andere kant zeggen mensen het juist te te gebruiken. Lastig onderwerp vind ik het.
Ik geef het zeker niet op, al wel ik steeds gefrustreerd ben dat het niet echt scherp lijkt.

Marcel,
Gelukkig maar Smile .
ik zou graag een paar RAW bestanden sturen naar je en dan kijkend wat jij er van vind.

Edit: mijn schoonmoeder heeft de RAW bestanden op haar pc bekeken, en het ziet er daar een stuk lichter uit dan bij mij. De conclusie? monitor is to mutch van de kleuren.
Groet,
Jan
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Mar 2021, 18:41    Post subject:
Ik heb alles nagelopen, en heb besloten de camera in garantie te laten maken, niks word scherp eigenlijk.

Dank voor alle tips en hulp Smile
_________________
Canon 60D en 50D camera<br>

Sigma 150-600 contemporary<br>

Canon EF 50mm f/1.8 STM<br>
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Mar 2021, 18:57    Post subject:
Vraagje: ik zie bij je foto's dat je het crop-precentage erbij schrijft. Gebruik je daarvoor de rekentool van birdpix? In dat geval is 19% ook wel een erg stevige crop (het is dan 19% van het originele beeld). Met zo'n crop ga je ook zeker kwaliteit verliezen.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Mar 2021, 19:41    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Vraagje: ik zie bij je foto's dat je het crop-precentage erbij schrijft. Gebruik je daarvoor de rekentool van birdpix? In dat geval is 19% ook wel een erg stevige crop (het is dan 19% van het originele beeld). Met zo'n crop ga je ook zeker kwaliteit verliezen.

Groeten, Arjen


Ja ik gebruik de rekentool van Birdpix.
Welke foto ik ook maak of laat maken met mijn 2000D het is nooit echt scherp.
Dat is ook de reden dat ik hem retour heb gedaan voor onderzoek. als ik ze op 100% laat is het ook niet scherp genoeg, het is allemaal wollig.
Misschien wil ik teveel van deze camera en kan hij het niet aan, dan is het gewoon inruilen en naar een andere kijken.

Groet,
Jan


Last edited by Jan Lohman on Wed 10 Mar 2021, 9:59; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Mar 2021, 19:50    Post subject:
Van een camera van 400 euro moet je geen wonderen verwachten. Maar een normale scherpe foto moet toch wel lukken onder goede lichtomstandigheden. Het kan ook nog aan je lens liggen. Sommige lenzen focussen niet goed (die zitten ervoor of erachter).

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Lennart Verheuvel


Gender: Male
Age: 34
Joined: 11 Apr 2009
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Mar 2021, 20:52    Post subject:
Als ik die mussenfoto zo bekijk dan valt het nog wel mee met de onscherpte. 27% croppen is echter wel behoorlijk 'pushen'. Als je de uitsnede beperkt tot max 80% van de foto dan zal het zeker voor Birdpixformaat best scherp zijn. Overigens kan een verklaring voor dit soort onscherpte ook zijn dat je lens niet voldoende stabiliseert (of misschien zit er geen stabilisatie op?). In dat geval moet je de lens namelijk echt goed stil houden of anders een statief gebruiken.

Dat gezegd hebbend, heb ik zelf ook een slechte ervaring met een onscherpe tweedehands lens bij een bekende online fotowinkel dus dat kan ook altijd een verklaring zijn. Je kunt dat zelf eenvoudig testen door onder gecontroleerde omstandigheden terwijl de lens absoluut stil ligt foto's te nemen. Daarvoor zijn ook speciale kaarten op internet te vinden, maar je kunt ook zelf een onderwerp uit kiezen waarvan je verwacht dat onscherpte goed zichtbaar zal zijn.

Een ander verhaal is natuurlijk de foto zelf. Een huismus is een heel algemene vogel dus in die houding terwijl hij weg kijkt zal je daar nooit veel handen op elkaar krijgen. Ook is het licht midden op de dag nooit zo fraai, in de avond en de ochtend fotograferen zal een stuk prettigere foto's opleveren.

Niet getreurd overigens, dit hebben de meesten van ons zo niet allemaal, ook meegemaakt! Je leert het vanzelf en op een gegeven moment valt het kwartje en heb je door wat er wel en niet mooi uit ziet. Je zult je smaak je hele leven nog wel blijven ontwikkelen, dat is tenminste mijn ervaring. Wat mij geholpen heeft is ook veel foto's van anderen bekijken en voor mezelf bepalen wat ik daar nu mooi aan vind. Daarnaast is een goede monitor die je kunt kalibreren op een gegeven moment echt een investering die de moeite waard is.
Back to top
Reply with quote
 
EvoII


Gender: Male
Age: 52
Joined: 18 Sep 2020
Posts: 9
Location: Veen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 05 Mar 2021, 21:45    Post subject:
Klinkt misschien hard, ik ben zelf ook betrekkelijk nieuw hier, maar ik zou je toch willen adviseren om een basiscursus fotografie te gaan volgen. Er klopt echt weinig aan de foto. Daarnaast krijg je in automatische voorinstelling toch nooit het gewenste resultaat. Als je een beginnerscursus doet leer je hoe de belichtingsdriehoek werkt en de compositie etc. Je kan wel wat door blijven modderen zelf, maar daar wordt je zelf waarschijnlijk evenmin vrolijk van.
_________________
Eos R6|EF 100-400mm usm II|RF 800 F11
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Mar 2021, 7:17    Post subject:
Vincent Vuik wrote:
Van een camera van 400 euro moet je geen wonderen verwachten. Maar een normale scherpe foto moet toch wel lukken onder goede lichtomstandigheden. Het kan ook nog aan je lens liggen. Sommige lenzen focussen niet goed (die zitten ervoor of erachter).

Groeten, Vincent


Hoi Vincent,
De lens is nagekeken en die is echt scherp gebleken, een kennis heeft dezelfde camera en die maakt wel hele scherpe foto's, heb er een paar gevraagd.

400 is inderdaad erg weinig maar om te starten is het genoeg even 😂
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Mar 2021, 7:19    Post subject:
EvoII wrote:
Klinkt misschien hard, ik ben zelf ook betrekkelijk nieuw hier, maar ik zou je toch willen adviseren om een basiscursus fotografie te gaan volgen. Er klopt echt weinig aan de foto. Daarnaast krijg je in automatische voorinstelling toch nooit het gewenste resultaat. Als je een beginnerscursus doet leer je hoe de belichtingsdriehoek werkt en de compositie etc. Je kan wel wat door blijven modderen zelf, maar daar wordt je zelf waarschijnlijk evenmin vrolijk van.


Hoi Evoll,

Nee hoor klinkt helemaal niet hard, maar welke foto klopt helemaal niet ? En wie zegt dat ik fotografeer in de auto modus? Dat is een aanname die niet klopt, en heb online een beginnerscursus gedaan! Zodra het weer kan ga ik op een echte cursus met docent, dat ik veel beter te doen natuurlijk..


Groet Jan
_________________
Canon 60D en 50D camera<br>

Sigma 150-600 contemporary<br>

Canon EF 50mm f/1.8 STM<br>
Back to top
Reply with quote
 
EvoII


Gender: Male
Age: 52
Joined: 18 Sep 2020
Posts: 9
Location: Veen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Mar 2021, 10:24    Post subject:
Jan Lohman wrote:
EvoII wrote:
Klinkt misschien hard, ik ben zelf ook betrekkelijk nieuw hier, maar ik zou je toch willen adviseren om een basiscursus fotografie te gaan volgen. Er klopt echt weinig aan de foto. Daarnaast krijg je in automatische voorinstelling toch nooit het gewenste resultaat. Als je een beginnerscursus doet leer je hoe de belichtingsdriehoek werkt en de compositie etc. Je kan wel wat door blijven modderen zelf, maar daar wordt je zelf waarschijnlijk evenmin vrolijk van.


Hoi Evoll,

Nee hoor klinkt helemaal niet hard, maar welke foto klopt helemaal niet ? En wie zegt dat ik fotografeer in de auto modus? Dat is een aanname die niet klopt, en heb online een beginnerscursus gedaan! Zodra het weer kan ga ik op een echte cursus met docent, dat ik veel beter te doen natuurlijk..


Groet Jan


Hoi Jan,

De foto van de mus in de heg die je hier geplaatst had in de bovenste link. Dacht dat ik gelezen had dat je alleen in AV en nog een stand fotografeerde. Die andere stand was dus de M stand.
Je weet dus hoe de M stand werkt in elk geval? Hebben ze de compositie ook besproken in die cursus? Ik zie in die foto in het midden van het beeld een mus in een heg tegen een muur. Zie dat je ook een 70-300 lens hebt. Hier kun je best wel wat bokeh mee creeëren als het goed is. Maar dan moet je object niet tegen een muur aan zitten. Je kan dan beter een egalere achtergrond hebben die verder van je object af staat. Verder kun je dan ook nog met de belichtingsdriehoek spelen om het gewenste effect te krijgen. Gelukkig dat je het niet als kritiek ziet trouwens. Wil je gewoon graag wat op weg helpen, en dat wil iedereen hier vermoed ik! Het is ook gewoon veel uittesten en proberen. Duizenden foto's maken, en weggooien. Gelukkig hebben we geen rolletjes meer!
_________________
Eos R6|EF 100-400mm usm II|RF 800 F11
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Mar 2021, 14:29    Post subject:
EvoII wrote:
Jan Lohman wrote:
EvoII wrote:
Klinkt misschien hard, ik ben zelf ook betrekkelijk nieuw hier, maar ik zou je toch willen adviseren om een basiscursus fotografie te gaan volgen. Er klopt echt weinig aan de foto. Daarnaast krijg je in automatische voorinstelling toch nooit het gewenste resultaat. Als je een beginnerscursus doet leer je hoe de belichtingsdriehoek werkt en de compositie etc. Je kan wel wat door blijven modderen zelf, maar daar wordt je zelf waarschijnlijk evenmin vrolijk van.


Hoi Evoll,

Nee hoor klinkt helemaal niet hard, maar welke foto klopt helemaal niet ? En wie zegt dat ik fotografeer in de auto modus? Dat is een aanname die niet klopt, en heb online een beginnerscursus gedaan! Zodra het weer kan ga ik op een echte cursus met docent, dat ik veel beter te doen natuurlijk..


Groet Jan


Hoi Jan,

De foto van de mus in de heg die je hier geplaatst had in de bovenste link. Dacht dat ik gelezen had dat je alleen in AV en nog een stand fotografeerde. Die andere stand was dus de M stand.
Je weet dus hoe de M stand werkt in elk geval? Hebben ze de compositie ook besproken in die cursus? Ik zie in die foto in het midden van het beeld een mus in een heg tegen een muur. Zie dat je ook een 70-300 lens hebt. Hier kun je best wel wat bokeh mee creeëren als het goed is. Maar dan moet je object niet tegen een muur aan zitten. Je kan dan beter een egalere achtergrond hebben die verder van je object af staat. Verder kun je dan ook nog met de belichtingsdriehoek spelen om het gewenste effect te krijgen. Gelukkig dat je het niet als kritiek ziet trouwens. Wil je gewoon graag wat op weg helpen, en dat wil iedereen hier vermoed ik! Het is ook gewoon veel uittesten en proberen. Duizenden foto's maken, en weggooien. Gelukkig hebben we geen rolletjes meer!


Die van de Mus was even een test foto ivm de kleuren, daar bleek uit dat het de monitor was (gelukkig!)

Echter bleef ik ook zitten met foto's die niet scherp waren en niet werden ook. Dus de camera maar opgestuurd ter reparatie.

Jazeker, werk meer met de M dan de av stand de laatste tijd, en die bevalt me wel,iets meer dan de AV stand.
De compositie is inderdaad uitgelegd maar deze mus was meer als voorbeeld van de kleuren en scherpte.

Ik hoop als hij terug is mooie plaatjes te kunnen plaatsen, en zodra mogelijk is op echte les.

En ik begrijp zeker dat iedereen wil helpen hoor, ook erg blij mee.

Groet,
Jan
_________________
Canon 60D en 50D camera<br>

Sigma 150-600 contemporary<br>

Canon EF 50mm f/1.8 STM<br>
Back to top
Reply with quote
 
EvoII


Gender: Male
Age: 52
Joined: 18 Sep 2020
Posts: 9
Location: Veen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Mar 2021, 20:30    Post subject:
Ah ok! Hoop dat het opgelost wordt met de camera! Het was dus een soort van testfoto! Succes in elk geval!
_________________
Eos R6|EF 100-400mm usm II|RF 800 F11
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum