Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Niet onvoorstelbaar?

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Dec 2004, 8:48    Post subject: Niet onvoorstelbaar?
Dag Birdpixers,

Mijn naam is Jaap Schelvis en ik fotografeer al een tijdje; aanvankelijk (midden jaren 70) met de Canon AE1 plus FD 300/5.6 mm. Na een tijdje dan toch maar de 2x converter er toen bij gekocht, maar met vogels lukte dat vaak maar net (F11 en handmatig scherpstellen). Meestal greep ik dan naar snelle film, vaak Tri-X belichten als 1600 asa en geforceerd ontwikkelen, hield je de korrel nog aanvaardbaar. Sorry, voor al deze oudelullenpraat, over naar de meer recente tijd. Ik kijk ook al lang naar vogels, ben ook bioloog hoewel ik mij tijdens mijn studie heb bezigggehouden met Java-apen, loopkevers en edelherten ipv vogels. Ik beschouw mezelf als een "erg gematigde twitcher" als zoiets bestaat, mijn 1e echte twitch was de Renvogel bij Camperduin in 1986. Sinds ik in het noorden woon (tussen Lauwersmeer en Dollard, net onder Eemshaven) vogel ik vooral in Groningen en Friesland. Mijn local patch is het Hoeksmeer, klein maar fijn, af en toe een leuke soort en de laatste jaren veel ganzen. Via de ganzen ben ik eigenlijk weer aan de vogelfotografie begonnen. Aanvankelijk digiscopen (Panasonic DMC-lc33 voor Optolyth 30x75) om kleurringen te documenteren, maar onlangs besloten om mijn (te) weinig gebruikte motorfiets maar te verkopen en een serieuze camera aan te schaffen. Keuze is gevallen op de Canon D20 met voorlopig 300/4 L IS plus 2x converter. Ik moet er nog veel mee oefenen, tussen de Canons door een analoge Nikon gehad en ik zit nog wel eens naast de ontspanknop, maar dat zal wel snel wennen. IK ben niet echt iemand die graag uren aan een opname zit te poetsen en te slijpen, dus ik schiet voorlopig het liefst gewoon op de hoogste kwaliteit JPG en laat het RAW gebeuren even voor wat het is
Wij runnen in Wirdum een Bed and Breakfast voor vogelaars, meestal buitenlanders maar Hollanders en Belgen zijn ook van harte welkom Wink
De eerstvolgende heftige gelegenheid om mijn nieuwe spullen uit te proberen is in januari wanneer ik drie weken naar Iran ga voor de midwintercount van wad- en watervogels (zie DB 26/5).
Dit lijkt me wel weer voldoende voorstelling. Ik ben vooral bij Birdpix gegaan om te leren betere vogelfoto's te maken, dus graag veel opbouwende kritiek op wat ik upload.
Met vriendelijke groeten,
Jaap

Karel Mauer

PostPosted: Mon 13 Dec 2004, 17:44    Post subject: Re: Niet onvoorstelbaar?
[quote="Jaap Schelvis"]Dag Birdpixers,
IK ben niet echt iemand die graag uren aan een opname zit te poetsen en te slijpen, dus ik schiet voorlopig het liefst gewoon op de hoogste kwaliteit JPG en laat het RAW gebeuren even voor wat het is

Om je maar even gerust te stellen Jaap, Raw opnamen vergen helemaal geen uren tijd om ze op te poetsen en te slijpen zoals je dat noemt. Als je (camera)instellingen goed zijn, zijn je (Raw) opnamen dat ook. Voordeel van Raw is echter wel dat mocht toevallig je belichting of iets dergelijks niet helemaal je van het zijn (wat ook met een JPEG kangebeuren), je vrij makkelijk en zonder (veel) kwaliteitsverlies je opname toch iets kan verbeteren. Het is jouw keuze uiteraard, maar ik zou je tioch aanraden om op Raw over te gaan voordat je daar later spijt van krijgt, en zeker als je spullen nog zo nieuw zijn dat je amper de tijd hebt gehad om alles ui te proberen.
Karel
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Mon 13 Dec 2004, 18:20    Post subject:
Hoi Jaap,

Naar aanleiding van het betoog van Karel, ook nog even mijn visie.
Ondanks dat ik het helemaal met hem eens ben over het feit dat je niet veel tijd kwijt bent met de RAW-bewerking, is dat natuurlijk wel zo bij grote aantallen foto's.
Zolang je die echter niet maakt, zou je prima met RAW kunnen werken.
Inmiddels hebben wij al vele honderdduizenden foto's gemaakt in de kwaliteit JPG-fine en hebben daar zeker nog geen spijt van.

Ik heb vanmiddag nog een discussie gehad met een collega-fotograaf, die ik vertelde te overwegen om naar NEF (Nikon RAW) over te stappen. Hij had weer voldoende argumenten om mij vooralsnog te doen besluiten om gewoon met JPG-fine verder te gaan.

Het enige voordeel wat ik in RAW zie is dat de foto's niet worden gecomprimeerd. Ik besteed in het begin veel tijd aan de instellingen van een nieuwe camera en heb vervolgens geen RAW nodig om achteraf wijzigingen door te voeren. Mijn camera's doen die bewerking bovendien veel en veel sneller dan mijn computer.

Ik denk dat iedereen RAW moet overwegen wanneer dat een mogelijkheid op je camera is, maar dat je ook heel goed zonder kan. Zorg overigens ervoor dat je altijd RAW-software in je bezit blijft houden om te voorkomen dat je over een aantal jaren mogelijk niet meer bij je foto kunt.

Groet
Marco

Jaap Schelvis

PostPosted: Mon 13 Dec 2004, 22:42    Post subject:
Karel, Marco en Daniel?,
bedankt voor jullie aanvullingen/opmerkingen over het JPG/RAW gebeuren. Ik was niet van plan om die discussie hier aan te gaan slingeren. Tijdens het orienteren op mijn nieuwe camera al eens per ongeluk gegoogled op RAW VS JPG en me rot geschrokken over de felheid van die discussie, inclusief complete hate-sites uit beide velden. Één van mijn redenen om op dit moment ook in JPG te fotograferen is een hele praktische, namelijk dat ik graag vliegende/bewegende vogels probeer te fotograferen. Als ik dan 8 MB per opname wegschrijf met 5 beelden per seconde is mijn CF kaartje wel erg snel vol en een flashtrax oid kan er op dit moment even nog niet af (camera plus lens viel al wat duurder uit dan gepland, want ik had eerst mijn zinnen gezet op de Nikon D70 met 80-400 VR, maar juist vanwege die vliegbeelden heb ik gekozen voor de veel snellere AF van de Canon 300mm + 1.4x extender)
Best kans dus dat ik alsnog een keer overga op RAW of RAW + JPG want dat kan mijn 20D ook. Kan altijd later nog.
Groet Jaap

Karel Mauer

PostPosted: Mon 13 Dec 2004, 23:09    Post subject:
Alle begrip hiervoor Jaap. Wat je ook moge beslissen, in ieder geval veel succes en plezier met je nieuwe spullen. Kijk ook uit naar je plaatjes uit Iran (kwijl-producerend stuk in DB gezien).
Karel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Stel jezelf voor

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum