Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Voorkomen van uitgebeten wit in foto´s

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Jun 2014, 23:29    Post subject: Voorkomen van uitgebeten wit in foto´s
Ik weet niet of dit onderwerp hier geplaatst moet worden, zo niet dan mijn excusues. maar ik vraag mij af hoe je uitgebeten wit in foto´s kunt voorkomen als je in Portugal woont waar de zon zeer vel is.
Steltkluten, Meeuwen, vershillende Sternen, Ooievaars ed hebben wij hier in overvloed maar als je in de zomerperiode na 08.00 uur een foto van deze vogels maakt heb je meteen kans op uitgebeten wit. Zelfs Zwarte Wouwen met hun grijze kop lichten enorm op in de felle zon hier.
Mijn vraag is dan ook, hoe voorkom ik dat ik uitgebeten wit in mijn foto´s krijg? is het misschien een andere instelling van de belichting?
Ik werk met een Canon 40D + Sigma 150-500mm.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Met vriendelijke groet,
Bert
Vogelreis, Vogelhutten, Vogelfotografie reizen en Vogelexcursies in Portugal. Vogels kijken met Nederlandse gids in de Alentejo regio van Portugal. Geregistreerd met licentienummer 50/2014 bij de RNAAT in Portugal.
Canon 80D, Sigma 150-600 mm. Sport
Back to top
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 07 Jun 2014, 0:05    Post subject:
Wat ik vaak doe is onderbelichten - 2/3 of een volle stop, en in de nabewerking dan de donkeren wat oplichten. Als je te veel onderbelicht en later moet oplichten riskeer je ruis dus het is wel een beetje experimenteren om het goed te krijgen. Voor zover ik weet: uitgebeten wit kan nauwelijks nog donkerder gemaakt worden, doorgelopen zwart kan goed opgelicht worden maar veroorzaakt wel ruis.
Eventueel een parasolletje over je onderwerp plaatsen? Very Happy .....
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Gerard Visser
Editor

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 07 Jun 2014, 10:34    Post subject:
Hoi Bert,
In superzonnige gebieden zoals Portugal, maar ook bijvoorbeeld Lesbos, en zelfs hier in Nederland (gisteren!) is het zo goed als onmogelijk mooie foto's te maken tussen 10 en 4.
Ga er vroeg in de ochtend op uit, en 's middags laat, maar ga in de tussenliggende periode gerust bij het zwembad liggen Wink

Ik ken zat goede fotografen die bij fel zonlicht afhaken; niet alleen het wit bijt uit, maar de foto's worden dan eigenlijk allemaal onbruikbaar (als je tenminste redelijk hoge eisen aan de kwaliteit van je foto's stelt).

Alleen met kunstgrepen, die je bijna altijd blijft zien, krijg je je foto dan nog enigszins toonbaar.
gr
G

Jan van der Linden

PostPosted: Sat 07 Jun 2014, 11:53    Post subject:
Hallo Bert,

Ik ben het met Josephine en Gerard zeer eens. Tóch zul je soms ook bij fel daglicht foto's willen maken en dan is naast een zorgvuldig gekozen onderbelichting de nabewerking op je PC een noodzakelijk onderdeel van je totale opzet:
In Photoshop spelen met curves en shadows en highlights kan het nodige verbeteren.
Fotograferen in RAW biedt overigens meer bewegingsvrijheid achteraf dan opnamen gemaakt in JPEG.

Groet
Jan

Bert Snijder

PostPosted: Sat 07 Jun 2014, 13:26    Post subject:
Bedankt Josephine, Gerard en Jan!
Het wordt dus toch weer meer "spelen" met PSE want inderdaad, soms wil je toch foto´s maken overdag.
Met de excursies vertrekken wij meestal in het schemer/donker om bij zonsopkomst op de plaats van bestemming te zijn en dan is het goed fotograferen. Soms weer wat te weinig licht Smile
Fotograferen doe ik altijd in RAW en inderdaad, dan heb je veel meer mogelijkheden.
Ik zal jullie tips zeker ter harte nemen en hoop op betere resultaten. In de winter heb ik dat probleem gelukkig nauwelijks.
Groet,
Bert
Vogelreis, Vogelhutten, Vogelfotografie reizen en Vogelexcursies in Portugal. Vogels kijken met Nederlandse gids in de Alentejo regio van Portugal. Geregistreerd met licentienummer 50/2014 bij de RNAAT in Portugal.
Back to top
Reply with quote

Gertjan de Zoete

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 09 Jun 2014, 19:49    Post subject: Uitgebeten wit
Hallo collega Bert,
Uit ervaring, ik woon in Extremadura, weet ik dat dit een behoorlijk probleem is. Ik kies ervoor om niet bij (felle) zon te fotograferen, omdat o.a. de kleuren veel minder mooi uitkomen. Vanaf juni/juli tot en met september gaan mijn spullen de kast in en geniet ik op een andere manier van de zomer.
Fotografeer maar eens bijv. een bijeneter in de zon en eentje bij bewolkt weer. Dan zul je snel genoeg zien dat de opname bij bewolkt weer vele malen mooier uit de verf komt dan bij zon. Maar ja, niet iedereen verkeert in de luxe positie dat 'ie het moment voor het uitkiezen heeft. Als je nu eenmaal hier in het zuiden op vakantie bent moet je het doen met het licht dat er op dat moment is. Dan blijven inderdaad de vroege ochtend en de late namiddag over.
Groet, Gertjan
Back to top
Reply with quote

Brasil

PostPosted: Mon 09 Jun 2014, 21:12    Post subject:
Ik heb regelmatig te maken met hard tropisch licht en inderdaad, zoals uit de vorige reacties blijkt, is het soms gewoon niet te doen of met redelijk beroerde resultaten. Vaak wat vroeger opstaan en het eerste licht gebruiken of in de namiddag maar dat biedt niet altijd uitkomst, je hebt van die dagen en weken met alleen maar hard verschrikklijk licht en dan is het wachten op een paar stevige wolken of onder bomen fotograferen in de schaduw. Alleen kolibries lenen zich ervoor om met meer licht te fotograferen als je dat fraaie glittereffect wilt krijgen. Voor vrijwel alle andere vogels verkies ik gedempt zachter licht zodat de kleuren dieper en beter uitkomen. Het blijft zoeken naar het goede licht! Succes

groeten Ronald

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 12:55    Post subject:
Gegeven dat mooi licht mooie foto's levert en fletseflutslicht prutsfoto's...

Aan het probleem van hard licht is digitaal nog erg veel te doen.

Dit onder de uitsluitende voorwaarde dat de lucht niet ook nog trilt.

Hier het lange verhaal 'kort' samengevat:

- Expose To The Right (ETTR google). Belicht zo dat je met de raw-convertor de uitgebeten witten nog terug kunt halen uit je RAW-bestand. Hoeveel je terug kunt halen hangt af van de kwaliteit van de sensor en de gebruikte iso. Lage iso = veel terug halen. Hoge iso is: jammer, want uitgebleekte en 'vuile' kleuren en ruis. Mijn eerste digitale camera D70 had 0,33 EV ruimte bij iso 200. De D300 en D700 hebben zo 1.33 EV ruimte. Geen idee waar we nu zijn, sommige camera's hebben de ruimte bovenin bij de witten, andere onderin aan de kant van de zwarten

- De overbelichte opnamen tonen (hopelijk) tekening in de schaduw. Zo niet, nog geen man over boord.

- Belichtingscorrectie in raw-convertor tot het uitgebeten wit in de foto geen irritante proporties meer aan neemt. (soms moet je iets voor lief nemen).

* Actie: Vergeet Uitgebeten Wit!!!!
Het gaat om de individuele kleurkanalen, waarbij vrijwel altijd het roodkanaal het probleem vormt.
Belangrijke uitzondering 1: de lucht, blauwkanaal.
Belangrijke uitzondering 2: vogels als scharrelaar en achterzijde ijsvogel.
Geen uitzondering: alles wat geel is, zoals de Wielewaal - en de hartjes van madelieven etc etc. Zij zulllen ketsen in het roodkanaal. Eerder dan je denkt.

- Het donker is nu te donker. Pas herstel van de schaduwen toe in de rawconvertor (Nikon Capture heeft voor Nikoncamera's het geweldige D-lighting dat vooral voor schaduwen goed werkt - veel minder voor hoge lichten). Het gaat hier vooral om het terughalen van dichtgelopen zwart. Niet om de tint.

- Waarschijnlijk zijn de kleuren nu te flets, grijs. Doe het middelste schuifje van de tooncurve naar rechts. Het beeld wordt donkerder de kleuren intenser.

Tot zover circa 20 seconden werk met een beetje ervaring. De eerste keer, week, maand ben je waarschijnlijk flink zoekende, ik wel.

- Niet onwaarschijnlijk dat een belangrijk deel van de vogel nog in de schaduw zit. Zo hebben vogels op de dag geheel zwarte gaten in plaats van ogen. Selecteer dit deel met een zachte, waar nodig harde kwast en/of control-points (google, control-points zijn super handig) en verhoog de helderheid en het contrast. (Maar zorg dat je blijft zien dat het gaat om een schaduw).

Pas bij alle stappen die je uitvoert op dat je niet overdrijft. Of beter: overdrijf, en kijk daar kritisch naar, en verminder dan het effect weer zo dat je het net niet meer opvalt. Na een dag, week, maand, jaar kijk je er anders tegen aan. Anderen kijken er trouwens ook anders tegen aan.

- Alternatieve methode voor stilzittende beesten is een HDR (google) samenstellen uit twee foto's, of met éen foto die twee keer met verschillend belichtingsprogramma door de rawconvertor is gehaald. Heb ik één keer gedaan, mij niet mooi gelukt.

Ik heb het niet zelf bedacht. Ik kreeg na jarenlang prutsen een fijne tip, en op het niveau van die tip pruts ik momenteel. Bij deze in Marokko is het bruine deel van het oog rond de iris nog heel iets opgelicht, je ziet het bijna niet, maar het diepe zwart is er af.
Bij deze in tegenlicht, deze, is de lucht nog niet zo mooi, tikkel paarsig, nog een fout in de bewerking.

Er zijn erg veel verschillende methoden die links of rechtsom op het zelfde neer komen.

Conclusie:
Mooi licht is en zal altijd mooier zijn.

(Jammer dat je vogels niet effe onder een transparant pluutje - 20 euro - kan zetten. Dat werkt voor orchideeën uitstekend. Geen grote straf om met zo'n plu in regen of zon te sjouwen ook.)
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 10 Jun 2014, 16:51    Post subject:
andere fotograaf, iets ander probleem - contrast -, andere methode, zelfde principe.
Reply with quote

Bert Snijder

PostPosted: Tue 24 Mar 2015, 20:33    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties en mijn excuses voor het late antwoord. Ik begrijp dat je met nabewerking veel kunt doen maar bij mij (eigenwijse sukkel) wil het er niet in dat de halve wereld tussen 10.00 en 16.00 uur geen foto´s van lichte objechten kan maken zonder heel veel nabewerking te doen om het uitgebeten wit te voorkomen.
Dus ben ik veel aan het experimenteren geweest met de instellingen van mijn nieuwe body Canon 70D en de resultaten zijn erg bevredigend.
In het verleden kon ik overdag, zelfs ´s winters eigenlijk geen foto´s maken van vlinders op de paarse bloemen op ons terras. Met het blote oog zijn het paarse bloemen maar delen lichten wel iets op en elke keer had ik op de lichte delen van de paarse bloemen uitgebeten wit.
Maar met mijn instelling op de camera die ik nu heb heb ik dat probleem niet meer.
Een voorbeeld van een foto die ik recent gemaakt heb is te zien op de volgende link:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=217243
Oké het was net na 10.00 uur maar toch. Ik denk dat deze foto super gelukt is en "vroeger" was dit voor mij onmogelijk.
Ook andere foto´s geven mij nu een bevredigend resultaat dus ik denk dat het echt spelen met de instellingen van de camera is ondanks dat de instelling volledig onlogisch is.
Dus laat de camera iets anders "denken" en de resultaten volgen vanzelf Smile
Groet,
Bert
Back to top
Reply with quote

Vincent Vuik
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Mar 2021, 23:51    Post subject:
Hier staat het en en ander ook duidelijk opgeschreven:
https://www.zoomacademy.nl/blog/histogram/

Uitgebeten wit ontstaat pas als alle kleurbanden (rood, groen en blauw) zijn uitgebeten. Dat is eigenlijk een extreme vorm van overbelichting. De sensor van camera's is het meest gevoelig in de rode kleurband. Daar treedt het eerste uitbijten op. Je kan dit bekijken door het histogram van de rode tinten te inspecteren. Als dat "clipt" tegen de rechterkant aan, is er sprake van uitgebeten rood. In een rode zone (of bijvoorbeeld een gele zone, wat een combinatie is van rode en groene tinten) is dan het detail verdwenen. Demp ook bij uitgebeten rood de hooglichten nog wat, zodat er weer detail ontstaat in deze gladde zones. Dit herstelwerk is beter mogelijk in raw beelden dan in jpg.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum