Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Dubbele takjes in de achtergrond

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 May 2021, 22:09    Post subject: Dubbele takjes in de achtergrond
Misschien kan iemand het raadsel van de dubbele takjes ontrafelen. Regelmatig komt er weer een foto langs waarbij takjes in de achtergrond dubbel of zelfs driedubbel zichtbaar zijn. Daardoor ontstaat een onrustige achtergrond, wat de foto geen goed doet. Wat is de oorzaak en wat is daaraan te doen? Iemand die hier ideeŽn over heeft?

Voorbeelden met dubbele takjes:
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=509368
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=509270
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=508555
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=507460
https://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=506774

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

Martjan Lammertink

PostPosted: Wed 05 May 2021, 23:04    Post subject:
Komt ongetwijfeld door de vele lenselementen in moderne lenzen, die daarmee lichtsterk en kort kunnen zijn, maar aan die voordelen zit dit nadeel van onrustige achtergronden. Bij de voormalige holle pijpen met 1 stukje glas voorin zoals de Novoflexen en Leitz Telyts deden dit soort verschijnselen zich niet voor.
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend

PostPosted: Thu 06 May 2021, 10:13    Post subject:
Hoi Vincent. Ik ben even in mijn archief gedoken. Bij de sperweruil in Zwolle herinner ik me dat ik door een hekwerk heen fotografeerde. Zie onderstaande opname. In de achtergrond zie je een vreemde structuur terug die dus veroorzaakt wordt door iets dicht bij de lens en dat in de lichtbaan staan, het hekwerk dus. Nu is de vraag of dat ook bij de foto's die je aanhaalt het geval is. Is er iets dat in de lichtbaan staat, dichtbij de lens.

In de astrofotografie kom je dat ook tegen. Bij Newton telescopen wordt de vangspiegel doormiddel van een spider vastgehouden. Het effect is dat heldere sterren zogenaamde spikes vertonen.

Vincent Vuik
Admin
Admin

PostPosted: Thu 06 May 2021, 12:07    Post subject:
@Adri, dat zou kunnen ja, dat zo'n obstructie dichtbij iets doet het licht dat van je achtergrond de lens bereikt. Ik vind de strepen bij jouw sperweruil overigens niet heel opvallend.

Martjan schrijft al iets over alle elementen die in een moderne lens zitten. Kan het nog iets te maken hebben met een foutje van de optische beeldstabilisatie? Uiteindelijk is dat toch niets meer dan een beweegbare lensgroep binnen je objectief. Als die een keer uit de bocht schiet, kan je misschien ook gekke dingen krijgen in de achtergrond?

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

Peter van Eijk
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 May 2021, 12:08    Post subject:
Vincent, zou het te maken kunnen hebben met het ontruizen en verscherpen in het Topaz Denoise Al programma? Een maandje geleden had ik een proeftermijn bij deze leverancier en kwam soms dit fenomeen ook tegen. Vooral bij verscherpen in combinatie met ontruizen. Het is niet alleen de dubbele takjes maar ook bijvoorbeeld de poten van de steltkluut in de voorbeeldfoto zien er niet acceptabel meer uit. Dat had ik soms ook. Wellicht heb ik het verkeerd gebruikt maar het was voor mij toch een reden om het programma niet aan te schaffen.
Peter
Reply with quote

Paul van Giersbergen
PixPas Plus

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 May 2021, 12:48    Post subject:
Peter, ik gebruik het nieuwe Topaz Sharpen programma voor de naverscherping. Je moet erg goed oppassen wat je doet want anders krijg je inderdaad rare dingen in de achtergrond. Bij de voorbeeldfoto van mij die Vincent heeft gebruikt, is dit echter niet de oorzaak. De 'rare' achtergrond is precies zo aanwezig in de origenele RAW versie en is niet veroorzaakt of verergerd door de bewerking.
Groet, Paul

Vincent Vuik
Admin
Admin

PostPosted: Thu 06 May 2021, 21:22    Post subject:
Topaz Denoise kan leiden tot erg gladde details, maar niet tot dubbele streepjes. Ik denk inderdaad niet dat nabewerking de oorzaak kan zijn. Het is iets wat al in de camera ontstaat. Effect van obstructie dichtbij of toch iets geks in de lens? Ik durf nog niet te zeggen wat ik het meest voor de hand vind liggen.
Back to top
Reply with quote

Ben Reitsma
PixPas Plus

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 May 2021, 14:51    Post subject:
Sharpen AI (vooral stabilise en focus) kunnen makkelijk leiden tot effecten zoals vooral in de eerste foto is te zien. Daarmee wil ik niet beweren dat alle foto's dit typische Topaz effect laten zien maar is wel degelijk een van de verklaringen van dubbele streepjes.
Voor zover ik me kan herinner geldt dit pas sinds een aantal updates.

groet Ben
Back to top
Reply with quote

josephine
PixPas Pro

PostPosted: Mon 10 May 2021, 15:35    Post subject:
Heeft het niet met de stabilisatie te maken? In combinatie met iets, ik kan me voorstellen overbelichting, of repeteerstand. Of iets heel anders. Maar stabilisatie is natuurlijk wel iets waar je weinig over te zeggen hebt. En binnenin het lenzenstelsel gaat iets bewegen om te voorkomen dat jouw bewegingen ongewenste effecten krijgen. Een bijverschijnsel, kan ik me voorstellen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

Loes Belovics

PostPosted: Mon 10 May 2021, 16:08    Post subject: Dubbele takjes in de achtergrond
Het gaat hier volgens mij om een vorm van onscherpte/bokeh. Vanuit mijn ervaring met macro, waarin ik vaak juist zoek naar deze effecten, komen ze in beeld door een combinatie van open diafragma, tegenlicht of in elk geval licht in de achtergrond, en een bepaalde stand van de camera (iets omhoog) waarbij het licht in de lens op de een of andere manier breekt. en de verdubbeling ontstaat.

Groet Loes

Erik van Ark
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 10 May 2021, 17:47    Post subject:
Ik gebruik geen Topaz en ik heb het ook in bepaalde foto's.
Bij mijn oude combinatie toestel/lens ben ik het niet tegengekomen, maar met mijn nieuwe wel en dan alleen wanneer ik door het raam naar buiten fotografeerde.
Ben er daarom vanuit gegaan dat het daar iets mee te maken heeft.
Iets met interferentie of zo.

Erik.

Canon R6 (80D), Sigma 70-200 mm F2.8; Sigma 150-600 Sports.
Back to top
Reply with quote

Vincent Vuik
Admin
Admin

PostPosted: Mon 10 May 2021, 19:18    Post subject:
Leuke discussie zonder definitieve antwoorden. De suggestie van Loes vind ik wel logisch klinken, die vergelijking met bokeh. Uiteindelijk is dat ook een bijeffect wat afhankelijk is van je lens. Door alle complexe lenselementen in de moderne lenzen kunnen er onder specifieke omstandigheden misschien wel vreemde dingen gebeuren. En wie weet draagt stabilisatie ook nog een steentje bij, met al die razendsnel bewegende lenzen binnen het objectief. Het gekke is dat ik op internet nergens iets over dit fenomeen kan vinden, ondanks dat er verschrikkelijk veel forums e.d. over fotografie zijn. Maar misschien gebruik ik ook niet de juiste (Engelse) zoektermen.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

Katoo
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 11 May 2021, 21:15    Post subject: Dubbele takjes in achtergrond
Ik zag de vraag voorbij komen en ik dacht gelijk, dan zit mijn Winterkoning er misschien ook wel bij. Je had het toen al als 'kritiek' bij mijn foto en ik was me van geen kwaad bewust. Ik heb er nu nog eens naar gekeken en het komt dus niet door een nabewerking, het originele bestand heeft het ook. Het waaide hard, de Winterkoning zit op een tak die niet beweegt en erachter staat een uitgebloeide Sanguisorba, kleine aartjes op dunne steeltjes die dansen in de wind. Maar dan krijg je een waas en niet die lijntjes naast elkaar. Dus een raadsel.

Groet, Karin

Katoo
PixPas (Basic)

PostPosted: Tue 11 May 2021, 21:15    Post subject: Dubbele takjes in achtergrond
Ik zag de vraag voorbij komen en ik dacht gelijk, dan zit mijn Winterkoning er misschien ook wel bij. Je had het toen al als 'kritiek' bij mijn foto en ik was me van geen kwaad bewust. Ik heb er nu nog eens naar gekeken en het komt dus niet door een nabewerking, het originele bestand heeft het ook. Het waaide hard, de Winterkoning zit op een tak die niet beweegt en erachter staat een uitgebloeide Sanguisorba, kleine aartjes op dunne steeltjes die dansen in de wind. Maar dan krijg je een waas en niet die lijntjes naast elkaar. Dus een raadsel.

Bij diverse andere foto's zie ik de achtergrond zo raar geblurd, dat heb ik ook wel en dan had ik altijd het idee dat het door de warmte kwam.

Groet, Karin

PeterBoers

PostPosted: Wed 12 May 2021, 1:35    Post subject: Dubbele takjes in de achtergrond
Dit fenomeen komt vaker voor. Ik heb het zelf ook al een paar keer meegemaakt. De volgende link geeft hierover meer duidelijkheid:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4262248

De naam die ze aan dit fenomeen geven is: "nisen bokeh". De oorzaken kunnen verschillend zijn. De belangrijkste liggen vaak aan de (lange) lens. Het is al met al een lang verhaal en 100% duidelijkheid geeft het dan nog niet, maar het verduidelijkt naar mijn mening toch genoeg om er mee te leren leven.

Groeten,
Peter

Alex Roetemeijer
PixPas Plus

PostPosted: Wed 12 May 2021, 14:03    Post subject:
Een kleine bijdrage in dit onderwerp, ik zie het soms bij foto's die ik maak die hebben gemeenschappelijk dat het licht (de zon) alltijd in tegenlicht zijn gemaakt (ook schuin of hoog tegenlicht), ik heb het fenomeen niet gezien met licht in mijn rug.

groet Alex

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote

Vincent Vuik
Admin
Admin

PostPosted: Thu 13 May 2021, 21:58    Post subject:
Interessant, Peter. Ik ga het binnenkort nog eens wat beter doorlezen. Bedankt dat je mij verder hebt geholpen met het vinden van de juiste termen voor dit fenomeen.

Toevallig heb ik gisteren ook een foto gemaakt waarin dit zichtbaar is. Ik kom dan toch weer bij de theorie van Adri. Ik fotografeerde namelijk (achteraf bezien) door hoog gras heen vlak voor me. Ik lag daarin om een tapuit te fotograferen. In de foto's zie ik dat terug als een gelige waas (helaas!), maar er zitten ook dubbele sprieten in de achtergrond. Misschien beÔnvloeden zulk soort obstructies tussen camera en onderwerp die diffractie in de lens.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum