Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht juli 2021: Komkommertijd
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Aug 2021, 20:37    Post subject:
Beetje late reactie, zit momenteel op Terschelling 2 weekjes te gidsen voor de Waddenvereniging; geen wifi en geen laptop. De nieuwe opdracht staat gelukkig inmiddels online.

Bedankt allemaal voor de reacties en nominaties! Ook Geert en Sieb van harte!! Veel inzendingen die ik last minute nog van commentaar en nominaties kon voorzien. Gemiddeld 20 reacties per foto is natuurlijk niet veel met 40+ inzendingen, hopelijke eind augustus, buiten het vakantieseizoen, weer wat meer commentaren per foto Smile

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Erik van Ark
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 29 Oct 2011
Posts: 94
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Aug 2021, 21:29    Post subject:
Ik wil even reageren op wat Erna schreef.
Natuurlijk vergelijk ik de inzendingen van anderen met mijn eigen inzending. Maar ik houd bij het nomineren van anderen geen rekening met mijn eigen kansen.

Erik
_________________
Erik

Canon R6 (80D), Canon RF 70-200 f4; Canon RF 100mm, Sigma 150-600 Sports.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Aug 2021, 21:35    Post subject:
Erik van Ark wrote:
Ik wil even reageren op wat Erna schreef.
Natuurlijk vergelijk ik de inzendingen van anderen met mijn eigen inzending. Maar ik houd bij het nomineren van anderen geen rekening met mijn eigen kansen.

Erik


Dat heb ik niet gezegd en zelfs niet gesuggereerd, Erik. Ik denk (en hoop) zelfs dat niemand om die reden geen nominaties geeft!
Maar het is wel een feit dat geen nominaties uitdelen je kansen om hoger te scoren dan anderen vergroten, omdat je geen 'punten weggeeft' aan anderen, maar wel de kans hebt om van anderen punten te krijgen. Vandaar dat ik het redelijk zou vinden dat minstens één nominatie uitdelen verplicht zou zijn.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Aug 2021, 9:52    Post subject:
Volkomen eens met Erna. Het gebeurt inderdaad, beide kanten op, dat in eerste instantie er positief wordt gereageerd op een foto, dan komt er 1 opmerking over iets en ineens wordt zoiets door iedereen ook aangekaart. Ook wanneer een foto eerst wordt afgebrand kun je zien dat na 1 positieve opmerking er daarna anders naar de foto gekeken wordt.
Heel menselijk, en inderdaad, als je het eerlijk wil hebben, moet je dat voorkomen door de commentaren onzichtbaar te houden. Mensen zijn nou eenmaal mensen, andere meningen negeren en puur je eigen commentaar geven kan vrijwel niemand. Het geeft namelijk houvast, en zeker wanneer je iets niet erg mooi vindt, om je statement te maken wanneer je ziet dat anderen je al voor waren. Het is niet eens na-praterij trouwens.
Mijn behoefte aan strikte eerlijkheid is gelijk aan nul, wil ik wel benadrukken - ik houd van menselijke onvolkomenheid en rommeligheid, en laat het wat dat betreft maar gewoon bij het oude, en dan bedoel ik zelfs het oude toen de namen van de inzenders nog gewoon bekend waren. Laat het maar een leuke opdracht zijn als je het mij vraagt, maar als het wel een wedstrijd is, dan zul je het wel zo moeten organiseren dat het ook echt eerlijk gebeurt, en dat kan vanuit de regeltjes verwezenlijkt worden - op de mensen moet je hier niet echt rekenen, die zijn menselijk en proberen het goed te doen, maar er slipt altijd wat door.
Ik kan me voorstellen, wanneer je de commentaren anomiem laat, dat er wel een duidelijke verandereing te zien gaat zijn en misschien wel helemaal niet zo'n leuke. Maar misschien juist wel natuurlijk.
Gewoon maar wat gedachtes
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Aug 2021, 10:06    Post subject:
@ Erik: dat was ik ja, die iets dergelijks suggereerde. En wanneer je het ook maar enigszins goed wil doen zul je daar ook niet voor kiezen.
Maar onbewust is het denk ik wel zo dat je je eigen foto maar al te graag als voorbeeld, als criterium ziet voor de andere inzendingen. Vatte ik de opdracht op als: piepklein vogeltje tussen komkommergroen, dan zie ik overal groen dat niet komkommergroen is (valt af) en waar de vogeltjes megagroot zijn (valt af) en zo ben je zonder dat je het wil behoorlijk suggestief bezig. En de uitwerking van wat je dan schrijft over dat formaat en over die kleur beïnvloedt - ook weer onbewust - de mening van anderen. Je schrijft dus stiekemweg lekker naar je eigen inzending toe.
Strikt genomen, zouden zij die ingezonden hebben juist niet moeten mogen jureren, en ook geen nominaties geven. Bij de MO van deze maand zag ik ten minste 1 wel hel positieve reactie op een eigen foto ....... maar dat mag en het is zelfs eigenlijk goed om op je eigen foto ook commentaar te geven, zodat anderen niet in de gaten krijgen wie de fotograaf is.
Alweer: het mag maar het is niet eerlijk.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Erik van Ark
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 29 Oct 2011
Posts: 94
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 02 Aug 2021, 12:58    Post subject:
Wanneer je met nomineren rekening houdt met je eigen kansen, dan zou je een foto moeten nomineren waarvan je zelf vindt dat die minder goed is dan je eigen foto. Alleen dan vergroot je je eigen kans.
Dat uiteindelijk over de winnende foto overwegend toch wel consensus bestaat is een aanwijzing dat men in het algemeen de beste foto('s) kiest om te nomineren.

Erik
_________________
Erik

Canon R6 (80D), Canon RF 70-200 f4; Canon RF 100mm, Sigma 150-600 Sports.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Lohman


Gender: Male
Age: 46
Joined: 05 Sep 2020
Posts: 50
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 03 Aug 2021, 6:49    Post subject:
Thijs, GeertN en Sieb, van harte gefeliciteerd.

Ik kreeg het deze maand niet voor elkaar om een komkommertijd te maken helaas.

Als ik lees over het stemmen en nomineren moet ik ook wel zeggen dat het misschien wel eerlijk(?) is om ook het comment en nomineren uit te zetten zodat het pas als de tijd daar is we de uitslag ook zien..

Groet, Jan
_________________
Canon 60D en 50D camera<br>

Sigma 150-600 contemporary<br>

Canon EF 50mm f/1.8 STM<br>
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 06 Aug 2021, 7:38    Post subject:
Winnaars en vooral Thijs, van harte met de overwinning!

Zelf had ik geen tijd om mee te doen aan de wedstrijd. We zaten in Frankrijk zonder internet. Kon dus ook niets uploaden. Smile

Gr,

Peter
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum