Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Stabilisator Tamron

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Aug 2021, 18:00    Post subject: Stabilisator Tamron
Ai, mijn Tamron 150/600 MM is naar de reparateur.
Bij het scherp stellen bleef de stabilisator "klappen" en stelde nauwelijks meer scherp. Nu heb ik daar een paar vragen over.
Wat is een stabilisator en hoe werkt die precies?
Ik wandel veel en draag alles met een schouderriem, zou dit er mee te maken hebben en hoe dragen jullie alles mee?
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Aug 2021, 9:15    Post subject:
Wie zegt dat de stabilisatie bleef klappen? Was het niet gewoon de autofocus motor?

Hoe stabilisatie werkt, dat kan je beter even op internet nalezen dan dat ik dat kan vertellen. Het zijn wiebelende lenselementen, die tegenbewegingen maken als ze een beweging van de lens registreren. Bijvoorbeeld:
https://lensreviews.nl/kennisbank/beeldstabilisatie/
https://www.maartenvandekamp.nl/basiskennis/beeldstabilisatie-canon-objectief/

Draagriem zou in principe niets uit moeten maken, als de bevestigpunten aan de statiefgondel en aan de body bevestigd zijn. Daar zijn die dingen voor bedoeld. Wel oppassen dat je spullen tijdens het dragen nergens tegenaan slingeren natuurlijk. Kan ook gewoon pech zijn dat er iets in je lens kapot is.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Aug 2021, 9:40    Post subject:
Met mijn sigma 150-500 heb ik ook zo'n stabilisatie probleem gehad. Wat ik merkte was dat het beeld flikkerde, tijdens het moment van stabiliseren. Dat duurt even een seconde of zo, voordat het beeld daadwerkelijk gestabiliseerd is, heb ik me laten vertellen. Je stelt dus scherp, drukt de sluiterknop in maar moet dan even wachten voordat het beeld daadwerkelijk stabiel is en pas dan druk je af.
Horen zeggen he?
Anyway - wanneer ik de sluiterknop indrukte zag ik het beeld flikeren, alsof je in een discotheek stond.Bij mij werkte die stabilisatie daardoor ook helemaal niet meer, kennelijk was hij los gaan zitten (vertelde de reparateur mij, ik heb zelf geen idee van hoe dat inwendig in een lens werkt) - het resulteerde meteen ook in het niet meer scherp kunnen stellen, Ik kan me er goed bij voorstellen dat zoiets een consequentie is van een loszittende stabilisator - dat zou zo maar in de weg kunnen zitten.
Omdat het met mijn tweede sigma 150-500 lens ook gebeurde ben ik gewoon lekker van sigma afgestapt. Jammer dat ik zoiets nou ook hoor van tamron.
Ik draag mijn camera, als de combinatie niet al te zwaar is, ook met een schouderriem (peak design) maar ondersteun de camera altijd nog wel. Het geslinger kan niet goed zijn en ja: dan denk ik direkt aan wat er vooral in de lens kan gebeuren - volgens mij is dat echt wel heel kwetsbaar. Lens dus ook ondersteunen met je hand, in elk geval zorgen dat die camera niet los hangt te bungelen. Zou ik zeker doen.
Succes er mee. Sinds je die lens hebt zijn je foto's echt mega vooruit gegaan!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
RTL
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 12 Nov 2008
Posts: 185
Location: Bollenstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Aug 2021, 15:04    Post subject: Thx
Thx voor jullie feed-back (en compliment Josephine)
Het verhaal van het klappen van de stabilisator kwam kreeg ik te horen van de eigenaar van een foto-speciaal-winkel Vincent. Ik kom daar al jaren en vertrouw die man 100% (ik vertrouw hem meet dan mijn tandarts, die lult maar wat) Ik doe met mijn spullen erg voorzichtig, ook met vervoer en dragen. Ik ondersteun handmatig dan met lopen de lens. Het lijkt mij daarbinnen idd erg fragiel allemaal.
Ik mis m wel erg, en hoop dat die voor mijn vakantie wel gerepareerd is.

Nogmaals bedankt en suc6 met de MO. Ik heb nog nix en wordt met mijn oude Sigma400 nog best een lastig klusje..
Groet RTL
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum