Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Systeemcamera
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
christina
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 22 Feb 2016
Posts: 35
Location: Ouderkerk aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Nov 2021, 12:27    Post subject: Systeemcamera
Denk erover een Systeemcamera aan te schaffen maar welke.
Las ergens dat de Panasonic Lumix G9 + Leica 100-400 een goede keus is.
Wilde hier een vraag of tips over stellen maar zie net dat Vincent Vuik zo'n combi heeft.
Dus Vincent kun jij me advies geven.
200-800 mm spreekt me wel erg aan en met name ook het gewicht.
Is deze camera gebruiksvriendelijk of moet ik er een "cursus"voor volgen.
_________________
Nikon Z6, Nikon D500
Nikon 500mm f.5.6
Nikon 300 f.4

Nikon 24-70 f.4
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Nov 2021, 12:29    Post subject:
Lijkt me een prima keus, overweeg ook Fujifilm, bijv. de xt3 of xt4, fraaie kleuren en een grotere sensor dus meestal weinig ruis.
GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop


Last edited by Gert-Jan Cromwijk on Sat 13 Nov 2021, 19:14; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Nov 2021, 14:17    Post subject:
Het is best een mooie combi hoor, van Panasonic.

Voordelen:
* Laag gewicht (ik loop er uren mee rond terwijl hij om mijn nek/schouder bungelt)
* Enorm goede stabilisatie (1/50 sec uit de hand gaat nog prima). Ik gebruik nooit meer een statief of monopod.
* Snel (veel frames per seconde)
* Goede elektronische zoeker (helder, vloeiend)
* Goede beeldkwaliteit en scherpte
* Veel functies zoals volledig kantelbaar scherm, pre burst mode, high resolution mode
* Qua video is de camera ook erg goed, maar dat gebruik ik niet of nauwelijks
* Mogelijkheid om te zoomen vind ik zelf erg prettig. 80% fotografeer ik op 400 mm, maar voor die andere 20% heb ik geen extra lens nodig.

Nadelen:
* Ik zie dat je nu de Nikon D500 hebt. Dan ga je behoorlijk wat inleveren qua betrouwbaarheid van de autofocus. Je favoriet, de zwarte sterns in actie, dat gaat minder makkelijk met de G9 dan met de D500. De autofocus is wat grillig en heeft regelmatig de neiging om naar de achtergrond te verspringen.
* Kleine sensor heeft als voordeel dat je met weinig mm's toch beeldvullend kan fotograferen. Maar bij hogere ISO neemt de ruis wel snel toe. ISO 400 is mijn basis. ISO 800 gaat ook nog prima, maar ga je al wel merken. Bij ISO 1600 moet je niet veel meer willen croppen, want dat is echt minder mooi.

Al met al een combi met een prima prijs-kwaliteitsverhouding.

Overweeg eventueel ook Olympus E-M1 mark III of E-M1X in combinatie met een 300 mm f/4 en teleconverter. Dan ben je meer geld kwijt, maar de autofocus van die camera's is beter en de 300 mm f/4 pro schijnt nog wat scherper te zijn. Deze combinatie heeft bijvoorbeeld Marcel van der Tol.

Cor van Spijk combineert een Olympus body met de Panasonic 100-400 mm. Ik denk dat je daarmee wat inlevert qua stabilisatie, maar wint qua autofocus.

Ik heb nog nooit een fotocursus gevolgd. Ook niet voor deze camera. Via internet en zelf proberen kom je er ook wel.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
christina
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 22 Feb 2016
Posts: 35
Location: Ouderkerk aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Nov 2021, 15:46    Post subject: systeemcamera
Dank je wel voor jullie reactie.
Vincent bedankt voor je eerlijke commentaar, maar nu ga ik toch wel twijfelen,
Zal de andere combi's die je noemt ook gaan bekijken en revieuws lezen.
gr. Tineke
_________________
Nikon Z6, Nikon D500
Nikon 500mm f.5.6
Nikon 300 f.4

Nikon 24-70 f.4
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Nov 2021, 16:29    Post subject:
Heb zelf de fuji XT20, eigenlijk om uit te proberen. Gecombineerd met het 50-230 lensje dat je er voor weinig geld bij kunt krijgen heb je een leuke combinatie waarbij ik het resultaat tig keer beter vind dan dat van welke spiegelreflex die ik ken dan ook, maar de bediening eenvoudigweg erg lastig en gecompliceerd is,
Nadeel: het zoekerbeeld is electronisch, je kunt lastig controleren of dat wat je wil fotograferen dan ook echt de focus krijgt. De ingebouwde hulpjes die er zijn om dat beter te zien helpen nauwelijks.
Nadeel: autofocus is nog trager dan mijn oude nikon D300, en niet accuraat te noemen.
Nadeel: onlogische menu structuur, niet snel aan te leren en wanneer ik hem een paar maanden niet gebruikt is snap ik er al geen bal meer van.
Voordeel: resultaat en vooral, en dat is denk ik de kracht van fuji: nauwelijks ruis. Dynamic Range kan vanaf ISO 800 worden opgekrikt, wat voor mij betekent: minimaal 800 ISO gebruiken. Probleemloos tot zo'n 3200 ISO ruis verwijderen zonder dat dat ten koste van de scherpte gaat.
Voordeel: mooiere kleuren krijg je niet.
Nadeel: geen merkgebonden eigen RAW software, aanbevolen wordt Capture one Express, gratis te downloaden, en up te graden naar een uitgebreidere versie. Een programma waar je echt wel een paar uurtjes studie in moet steken maar super goede resultaten.
Nadeel: weinig raw developers wagen zich aan de X trans processor, maar ik moet zeggen dat ik dat het laatste jaar niet meer gevolgd heb. Lightroom kan er mee uit de voeten maar dat heb ik nooit gebruikt.
Nadeel tot voor kort: geen onafhankelijke lenzen die voor vogelfotografen interessant zijn. Maar nu komt Tamron met een paar fuji-X lenzen, waaronder een 18-300 mm die wel aardig bruikbaar zal zijn schat ik.
Het langzame focussen en het lastige menu maken de fuji voor mij niet fijn om mee te werken. Het went, maar daar is het mee gezegd. Zou ik de 100-400 fujinon erbij kopen, dan is het gewicht alweer helemaal niet zo lekker licht maar eerder best nog zwaar en met een zware lens is zo'n klein cameraatje nog lastiger te bedienen dunkt me.
Ik heb zelf dus nog niet besloten om bij de systeemcamera te blijven. Ongeduldig ligt hij in zijn tas te wachten tot ik hem weer eens oppak .....
Had die tamron anderhalf jaar geleden op de markt geweest, dan had ik die lens genomen en de XT20 ge-upgraded naar de XT-3 of de XT-4. Dat is zeker.
(aangenomen dat die tamron dan ook echt goed scherp zou zijn, uiteraard).
Maar ik ben zelf weer terug naar de DSLR.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Nov 2021, 22:47    Post subject:
De vraag is misschien: wil je vooral overstappen omdat je een systeemcamera wil, of wil je vooral een camera met een lichter gewicht?

Lichtste systemen zijn de MFT camera's van Panasonic en Olympus. Daartussenin zitten de APS-C camera's, bijvoorbeeld van Fuji en de Sony A6600. Dat sensorformaat heb je nu ook met de D500, dus ook je lenzen zullen vergelijkbaar van lengte moeten zijn. En dan een bataljon full frame systeemcamera's van Sony en Canon R6/R5. Dure camera's, maar top spul. Maar met de lenzen die je daarbij nodig hebt bepaald niet licht Smile

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 10:24    Post subject:
Het glaswerk van Olympus en met name de 300 mm F4 maar zeker de nieuwe 100-400 met ingebouwde 1,25 teleconverter zijn verreweg het scherpste van wat er aan glaswerk te koop is. De prijzen zijn echter fors lager (maar nog steeds aanzienlijk) dan de tot twee, drie keer zo grotere en zwaardere prime-lenzen van Canon en Nikon. Ook de duurste body is aanzienlijk goedkoper dan de body's van de andere merken.

Je kan echter wel met 300 mm F4 en 1,4 teleconverter moeiteloos met effectief 840 mm uit de hand fotograferen. Dat is uitgesloten met een full frame Canon camera een Canon 600 mm lens met een 1,4 converter.

Het hangt er dus ook vanaf wat voor een fotograaf je bent. Wil je makkelijk uit de hand met relatief veel millimeters fotograferen, of zit je vooral dagenlang in schuilhutten?

Daartegenover staat het minder grote dynamisch bereik van de sensor van de MFT camera's. Dat betekent vooral dat je minder fouten kunt veroorloven met de instelling van de belichtingstijd en dat je ook niet alles uit het superieure glaswerk van Olympus kunt halen.

Ga je voor gewicht dan is de OM-D E-M1 mark iii de beste keuze. De E-M1Xbody is behoorlijk zwaarder, maar wel sneller en heeft bovendien vogelherkenning bij het scherpstellen.
Maar als je op vliegvakantie gaat en gewicht wil besparen, kan je zonder problemen alleen de OM-D E-M1 mark iii meenemen.

Verschil met de Panasonic is dat de autofocus van in ieder geval de Olympus OM-D E-M1X en OM-D-E-M1 mark iii zowel fase detectie als contrast detectie heeft. Dat maakt vooral uit met vluchtopnames. Is de Olympus dan vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Canon systeemcamera's? Ik denk het niet. Snelheid autofocus is denk ik gelijkwaardig, de nauwkeurigheid en het "plakken" leek aanvankelijk minder.

Maar toegegeven, pas een maand geleden ontdekte ik dat ik al 1,5 jaar lang niet de optimale instellingen gebruikte voor het maken van vluchtopnames (ik heb een hekel aan handleidingen lezen), Hierdoor werd tussen de opnames door de autofocus niet gebruikt. De performance verbeterde daarna aanzienlijk en ook tegen een drukke achtergrond houdt de camera de vogel behoorlijk goed vast.

Vergeleken met de Canon 7D mark ii en de 300 F4 met teleconverter, die ik hiervoor had, is zelfs met die aanvankelijk verkeerde instellingen de autofocus sneller en nauwkeuriger.

Oh ja. Je kan de Olympus lenzen ook op een Panasonic gebruiken en andersom. Soms levert dat functieverlies van de lens op, maar meestal gaat het uitwisselen prima.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 10:54    Post subject:
Het voordeel is, zoals Vincent al aangeeft, de 2x factor van de sensor in de MFT camera's t.o.v. andere systemen. Hierdoor zijn de tele-objectieven beduidend kleiner en lichter. De 100-400 mm van Panasonic weegt maar amper een kilo. Zelfs op 400 mm maak ik scherpe foto's mits de vogel(s) op acceptabele afstand is/zijn gefotografeerd, dus zonder teveel croppen, achteraf. De luchttrillingen en de hogere iso, vanwege de beperkte lichtsterkte (F5.6 bij 300 mm en F6.3 bij 400 mm), is meestal hiervan de oorzaak. De lichtsterkere (F4.0) 300 mm van Olympus zal zeker beter zijn maar beduidend duurder en iets zwaarder (1,5 kg.).

Over de autofocus van de Mark III ben ik redelijk tevreden. Het tracksysteem kan beter omdat die nogal eens het onderwerp kwijtraakt en soms weigert de ontspanner terwijl een vogel scherp in beeld is. Misschien is met een Olympus objectief een betere werking te verwachten. Over de stabilisatie ben ik tevreden, ook in combi met de Panasonic 100-400. Een statief is niet nodig bij sluitertijden vanaf 1/30e seconde. Nog lager als je een vaste hand hebt. Natuurlijk moet dan de vogel wel stil zitten.

Ik kan niet oordelen over de kwaliteit van Olympus t.o.v. een andere merken. Ik heb geen ander merk gekend en ik was destijds positief over de keuze van Olympus om alleen nog maar systeemcamera's te produceren met bijbehorende objectieven. Met een verloopring gebruik ik mijn 'oude' objectieven (11-22 mm en 150 mm) uit de FT-series op mijn MFT-camera's (Mark II en III). De autofocus werkt op de 150 mm een tikkie trager maar nog snel genoeg.

Het instellen gaat redelijk vlot en je kan bepaalde functies toewijzen aan een veelheid van knoppen. Ik gebruik alleen de draaiwieltjes en een paar knoppen voor de functies die voor mij belangrijk zijn. De rest zet ik op 'uit'.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 11:19    Post subject:
@CorvanSpijk Dat de afdrukknop weigert is een instelling van de camera die dan alleen foto's maakt als er een AF-lock is. Bij het volgen van vogels kan dat vervelend zijn, de camera lijkt te haperen. Je kan die functie ook uitzetten. Dan heb je tussendoor wat meer onscherpe foto's.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 15:51    Post subject:
Marcel, bedankt voor de tip. Ga ik meteen aanpassen. Beter een paar onscherpe opnamen ertussen dan dat ene scherpe shot missen 🥲
Back to top
Reply with quote
 
christina
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 22 Feb 2016
Posts: 35
Location: Ouderkerk aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 18:04    Post subject: systeemcamera
Bedankt allemaal voor jullie reactie op mijn gekozen onderwerp.
Ik zit me suf te lezen op internet maar het wordt steeds moeilijker.
Vincent het gaat mij om het gewicht, niet perse om een systeemcamera te hebben,
Ik las ook dat de Olympus E.M1 Mark III e.a. ook de Panasonic een heel kleine sensor hebben, nog kleiner als de APS-C camera's, daardoor ook hogere Iso. Dat is wel een nadeel omdat ik wel regelmatig vanuit een hut fotografeer. Daar heb je meestal minder licht dan gewoon buiten. Het voordeel, wat me aantrekt bij deze camara', is de meer mm.s met cropfactor 2, wat je dus alleen maar hebt op een micro-four-thirds camera.
Dus al met al wordt het niet makkelijker om te kiezen.
Een full frame systeemcamera heeft geen zin. Dan kom ik zeker mm.s te kort.
Ga me wel verder laten informeren/erover lezen.
_________________
Nikon Z6, Nikon D500
Nikon 500mm f.5.6
Nikon 300 f.4

Nikon 24-70 f.4
Back to top
Reply with quote
 
GeertN


Gender: Male
Age: 39
Joined: 10 Apr 2020
Posts: 59
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 18:23    Post subject:
Ik zat even mee te lezen en wil als Sony-gebruiker ook nog wel een tip geven, en dat is de Sony A-6500 (1,5 crop): die doet het qua isoprestatie prima, heeft een uitstekende en snelle autofocus en met Sigma (100-400 en Tamron (150-500) heb je ook nog redelijk voordelige alternatieven voor het glaswerk dat ook nog te tillen is.

Succes!

Groeten Geert
_________________
Sony A1 | Sony A9 | 400mm f2.8 | 1.4X/2X TC
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 18:41    Post subject:
Sony A6500 en A6600 zijn qua formaat wel minicameraatjes om te combineren met een dikke telelens... Sony 200-600 is ook een mooi ding.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
GeertN


Gender: Male
Age: 39
Joined: 10 Apr 2020
Posts: 59
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Nov 2021, 19:39    Post subject:
Klopt Vincent, het formaat is inderdaad vrij klein. Ik vond hem icm de 200-600 helemaal uit balans en heb zelf daarom voor een fullframe gekozen (vandaar de suggestie voor de tamron en sigma lenzen, die zijn een stuk kleiner namelijk en dan ligt het denk ik een stuk lekkerder in de hand).
_________________
Sony A1 | Sony A9 | 400mm f2.8 | 1.4X/2X TC
Back to top
Reply with quote
 
ReneP


Gender: Male
Age: 47
Joined: 19 Jan 2011
Posts: 20
Location: Goes
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 9:30    Post subject:
Ik haak even aan bij dit onderwerp.

Kun je niet beter blijven bij het merk dat je gewend bent? Je kent de menustructuur je weet waar alles zit etc..
Ik twijfel daar zelf ook over. Ik zou naast mijn D7500+150-600 ook een systeemcamera willen om makkelijk mee te nemen.

Steeds switchen tussen 2 merken lijkt me toch ook niet ideaal? Of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zie dat Josephine ook alleen Nikon spul heeft. Zou jij Josephine helemaal over willen naar een ander merk?

Groet Rene
_________________
D7500, 150-600 sports
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 10:31    Post subject:
@ rene: Het switchen tussen twee merken vind ik op zich wel verfrissend - het houdt je hersens actief, zeg maar. Handig is het niet.
Maar dat elke nikon camera dezelfde menustructuur heeft, vergeet het maar. Dat is precies de vergissing die ik ook maakte.
Bij de D300s die ik had, kon ik elke handeling zo'n beetje automatisch uitvoeren, bij de D610 zit ik nog steeds te zoeken. Misschien dat Canon daar consequenter in is.
Voor het gemak, om in het veld niet van lens te hoeven wisselen, heb ik de D5200 naast de D610. De twee camera's zijn min of meer in de zelfde periode op de markt gekomen voor zover ik weet, maar hebben onderling toch ook weer een andere menustructuur.
De enige reden waarom je bij een zelfde cameramerk zou moeten blijven is de uitwisselbaarheid van de lenzen. Jouw nette 150-600 kan volgens mij niet zonder adapter op een systeemcamera, ook niet van nikon - correct me when i am wrong!
Maar als het gaat om de menu's en de bediening: geen probleem van maken. Wat ik zeg: goed voor je hersenen. En dat kan ik weten.Smile
Nee, ideaal is het niet. De hele wereld is niet ideaal en hoe je fotografeert ligt gewoon helemaal aan jezelf. Die camera is maar een ding.
Dat ding, dat je met je mee sjouwt, moet je sympathiek vinden. Je moet er vriendjes mee worden. Ermee praten. Hij moet één met je worden.
En wat mij betreft ongevoelig voor ruis. Daarom is die D5200 mijn vriendje niet. Want die begint bij 400 ISO al te mekkeren.
Succes met je keuze.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 11:00    Post subject:
Nikon moet nog een beetje op gang komen met de systeemcamera's, geloof ik. Met APS-C hebben ze alleen de Z50, en dat lijkt me niet zo'n topper (al ken ik hem niet). De rest is allemaal full frame. De Z5 was nogal traag geloof ik met 4 fps. De Z6 is ook nog niet zo snel, zeker niet met continue autofocus. De Z6 mark II is de eerste die leuke specs lijkt te hebben. Maar ik ken nog niemand die die gebruikt.

Tineke, is het een optie om met twee camera's te werken? Een lichte Panasonic of Olympus voor in het veld, en een zware (misschien wel wat oudere) full frame camera voor in donkere boshutten?

Succes met kiezen!

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 11:06    Post subject:
Wat betreft de ruis.

Eerlijk gezegd is dat iets waar ik mij absoluut geen zorgen over zou maken. Een 20 megapixelcamera met cropfactor twee is qua dichtheid aan lichtgevoelige elementen, vergelijkbaar met een 80 megapixel full frame sensor. Het valt op dat er tegenwoordig naar hartelust gecropt wordt met die grote sensors en ik denk dat dit echt niet bijdraagt aan scherpte en detail. Zeker als ik de scherpte van het glaswerk van de Olympus lenzen ook in ogenschouw neem.
Vergeleken met de Canon _D mark ii ben ik er wat betreft de ruisgevoeligheid met de beide OM camera´s er alleen maar op vooruit gegaan.
Ook claimt Olympus dat de stabilisatie van lens en camera erg goed is, dus dat je gegeven de lichtomstandigheden met een lage sluitertijd kan werken.
Back to top
Reply with quote
 
christina
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 22 Feb 2016
Posts: 35
Location: Ouderkerk aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 13:41    Post subject: systeemcamera
Allemaal bedankt voor jullie meedenken en tips, maar de stap te zetten blijft moeilijk voor me. Je wilt er niet op achteruit gaan qua beelden .
Blijft dus lastig.
Je kan het niet echt uitproberen.
En de reactie van iedereen is anders i.v.m. je eigen ervaring en wensen.
hart.grt, Tineke
_________________
Nikon Z6, Nikon D500
Nikon 500mm f.5.6
Nikon 300 f.4

Nikon 24-70 f.4
Back to top
Reply with quote
 
ReneP


Gender: Male
Age: 47
Joined: 19 Jan 2011
Posts: 20
Location: Goes
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 14:55    Post subject:
@Christina, gezien je lenzen die je heb verlies je bij een overstap naar een ander merk wel veel mooi glaswerk.

De vele berichten die ik lees over gewichtsbesparing bij een systeemcamera begrijp ik niet zo goed.

Als je bijvoorbeeld bij Nikon je huidige glaswerk wilt gebruiken op een Z50 dan heb je een FTZ adapter nodig. Adapter+Z50 weegt ongeveer net zoveel als een D7500.

@Josephine je heb gelijk dat ik voor de 150-600 een adapter nodig heb op een systeemcamera. Maar die 150-600 zal nooit mijn wandel lens worden, veel te zwaar.

@Vincent,Marcel, hoe doen jullie camera's het op het gebied van verversingssnelheid van elektronische zoeker? Ik vind de vertraging van de zoeker die mij opviel bij systeemcamera's toch wel een dingetje. Beperkt jullie dat in het maken van actie opname's?

Groet Rene
_________________
D7500, 150-600 sports
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 16:08    Post subject:
Ik ervaar de elektronische zoeker van de Panasonic G9 als volkomen vloeiend. De verversingssnelheid is 120 beelden per seconde, meen ik. En dat zonder blackouts. Voordeel is dat je door je viewfinder heen ziet hoe de foto eruit gaat zien. De kans op een overbelichte of onderbelichte foto neemt daardoor sterk af.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Nov 2021, 19:16    Post subject:
Absoluut geen probleem, daar merk je niks van. Als je 40 jaar met een spiegelreflex hebt gefotografeerd, dan is zo’n elektronische zoeker aanvankelijk even wennen, maar ik ben blij dat ik die spiegel eindelijk kwijt ben.
Back to top
Reply with quote
 
henkdikkers
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 81
Joined: 23 May 2005
Posts: 79
Location: Nuis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 19 Nov 2021, 12:25    Post subject: systeemcamera
Tineke denk goed na voordat je een onomkeerbare stap zet .Met name die D500 met de Nikon 200/500mm is een ijzersterke combinatie. Je zegt dat je nogal veel fotografeert vanuit hutten, dan is het gewicht toch nauwelijks een probleem. Als je veel loopt, dan is het een ander verhaal, maar dan zou ik kiezen voor een lichtere combinatie erbij. Heb zelf gekozen voor de Sony RX 10 4. Haalt natuurlijk niet de kwaliteit van DSLR maar is wel spiegelloos en zeer veelzijdig. Loopt van 24 tot 600mm .Je hebt ondertussen legio goede adviezen gekregen en daar wordt het niet makkelijker van. Succes ermee.
Maar de strekking van mijn advies is duidelijk, wees zuinig op de D500.

Groet Henk
_________________
Nikon camera's en Nikkor lenzen
Back to top
Reply with quote
 
christina
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 74
Joined: 22 Feb 2016
Posts: 35
Location: Ouderkerk aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 Nov 2021, 21:51    Post subject:
Henk Dikkers, bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik inderdaad maar houd wat ik heb en een lichtere aanschaf voor als ik op pad ga.
Heb de Sony RX 10 4 momenteel in huis maar breng hem terug. Vind de bediening veel te ingewikkeld, moet ik me echt in verdiepen en dan nog. De D500 is veel makkelijker in gebruik en de beelden vind ik ook mooier. Dus houd ik het daar maar bij zo lang het kan.
Alle verandering is geen verbetering.
gr.Christina
_________________
Nikon Z6, Nikon D500
Nikon 500mm f.5.6
Nikon 300 f.4

Nikon 24-70 f.4
Back to top
Reply with quote
 
Lennart Verheuvel


Gender: Male
Age: 34
Joined: 11 Apr 2009
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Nov 2021, 15:05    Post subject:
Ik zag dit topic toevallig voorbij komen en toevallig heb ik in de afgelopen weken heel veel ervaring op gedaan met de Canon R5. Voor mij was het de overstap van de Canon 5DIV. Ik wil niet meer terug, maar dat wil niet zeggen dat er geen nadelen zijn aan mirrorless.
- Het grootste nadeel vond ik de EVF. Niet zozeer vanwege de verversingssnelheid (want op dat punt had ik inderdaad niets te klagen), maar omdat ik merkte dat hoe hoog de resolutie ook is: je oog met behulp van een spiegel ziet nog net wat meer. Dat gaf mij wat moeilijkheden als ik een heel klein vogeltje in de canopy op de foto wilde zetten of 's nachts een mouse opossum tussen de bladeren wilde scherpstellen. Door de mindere resolutie is ook lastiger te beoordelen of iets echt scherp is met de hand hoewel mij dat vaak nog wel aardig lukte.
- Een ander nadeel dat hiermee samen hangt is dat de AF nog niet goed hele kleine voorwerpen kan herkennen. Een overvliegend gorsje zal de AF dus vaak missen waardoor je het bewijsplaatje ook kunt missen. Handmatig focussen is dan de enige oplossing. Spiegelreflexen hebben als voordeel dat ze 'hunten' waardoor een vogel tegen een lucht op een gegeven moment altijd scherp is (maar dit voordeel is ook een nadeel, zie hieronder).
- een derde nadeel is dat de EVF een kleine vertraging heeft om vanaf de slaapstand af te gaan. Het is dus aan te raden om jezelf aan te wennen de ontspanknop alvast half in te drukken zodra je een vogel in vlucht wilt fotograferen (waarbij je de AF dan op een apart knopje zet).

De batterij gaat ook wat sneller leeg, maar dat is mij op vakantie alles meegevallen moet ik zeggen.

Dat gezegd hebbend zijn deze nadelen meer nadelen voor vogelaars dan voor de echte fotografen omdat het dan toch vaak pas interessant wordt als het onderwerp wat groter in beeld is en dan biedt de R5 juist wel veel meerwaarde. Ik zeg bewust de R5 omdat ik niet weet hoe ver Nikon is met zijn autofocussystemen en ik geen ervaring heb met Sony. Mijn indruk is dat Nikon nu wat achterloopt als het om het tracken van dieren gaat met de AF. Van de nieuwe Sony A1 heb ik veel goede dingen gezien en die lijkt qua AF niet onder te doen voor de R5. Voor mij zou de AF echter wel de belangrijkste overweging zijn om over te stappen vanaf spiegelreflex naar spiegelloos, daar zit voor mij de grootste meerwaarde. Het grote voordeel van de nieuwe manier van autofocussen zoals ik met de R5 ervaar is dat de camera juist niet 'hunt'. Dat betekent dat het bijvoorbeeld mogelijk is om een langs vliegende kneu (zoals ik hier een tijdje geleden plaatste) in één keer scherp mee te nemen als de camera zich nog min of meer scherp heeft gesteld op de afstand die de kneu vliegt. Daarna zorgt de trackfunctie ervoor dat de vogel ook vastgehouden wordt. Het vraagt zeker enig vooraf nadenken, maar het kan hele mooie resultaten geven.

Stabilisatie is overigens ook zeker een hele leuke extra die erg prettig is, maar dat komt niet bij alle body's en lenzen nog even goed uit de verf. Voor wat betreft de body zou ik het gewicht de minst bepalende factor laten zijn. Een hele kleine body met een hele zware lens werkt namelijk ook niet lekker. Ik zou dan vooral kijken of je niet liever met een kleine lens uit de voeten wil.

De R5 heeft voor mij nog wel meer voordelen zoals een veel hogere fps en nog wat instellingsopties, maar die zijn in het duurdere segment spiegelreflex nu ook al wel te vinden.

Kijk vooral zelf wat je prettig vindt en huur er wellicht ook eens eentje om te kijken of het bevalt. Het is misschien een goed idee om nu nog even te wachten tot Nikon ook met een body komt die zich qua AF kan meten met de body's van Canon en Sony. Persoonlijk zou ik er zonder de meerwaarde van de AF niet aan beginnen, maar er kunnen voor jou natuurlijk ook andere dingen meespelen. Ik verwacht dat in de toekomst uiteindelijk iedereen mirrorless gaat fotograferen (of wie weet komen er wel hybride-opties), maar dat wil niet zeggen dat je niet nog even kunt wachten natuurlijk.

De Nikon 500mm F5.6 lijkt me trouwens een hele mooie lens als je voor minder gewicht wilt gaan en toch kwaliteit wilt houden. Daar heeft Canon helaas geen tegenhanger van.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum