Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Systeemcamera
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Nov 2021, 16:51    Post subject:
Mooie praktijkreview, Lennart!

Over geschikte lenzen, deze twee zijn misschien wel enigszins vergelijkbaar?
Nikon 500mm F5.6: 3800 euro
Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L: 3150 euro

Canon heeft tegenwoordig ook de goedkope 600 en 800 mm f/11, maar of dat nou een groot succes is weet ik niet (klinkt als een smalle dunne koker met een grote scherptediepte en weinig lichtgevoeligheid).

Wat ik begreep over de topmodellen van Canon (ik heb met allebei geen ervaring): De 1DX mark III is beter qua "pakken" van de vogel met de AF
De R5 is beter in het vasthouden van de vogel met de AF, als je hem eenmaal in focus hebt.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Lennart Verheuvel


Gender: Male
Age: 34
Joined: 11 Apr 2009
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Nov 2021, 19:09    Post subject:
Bedankt Vincent! De Canon RF 100-500 heeft inderdaad wel mijn belangstelling en ik zou hem al gekocht hebben als hij ergens te krijgen was. Ik heb op reis toevallig een paar foto's mogen maken met die van iemand anders en ik zag meteen voordelen t.o.v. mijn Canon 100-400II: mooiere bokeh, snellere autofocus en veel kleiner en lichter dan de 100-400II (zeker omdat je daar pas tot 540mm komt met 1.4 converter én een adapter). Daarnaast zou de stabilisatie helemaal geweldig moeten zijn in combinatie met de R5. Dat voor de Canon fotografen die nog twijfelen of ze hun 100-400 willen inruilen voor de 100-500 Wink.

De Nikon f.5.6 zal minder scoren op stabilisatie, maar het diafragma is natuurlijk ook wel een belangrijk voordeel. Als ik alleen vogels zou fotograferen dan zou die lens misschien wel mijn voorkeur hebben boven de twee, maar voor zoogdieren vind ik het ook wel prettig om de zoomoptie te hebben.

Die twee Canons 600 en 800 ben ik zelf ook geen fan van, al moet ik zeggen dat de foto's die er mee gemaakt zijn -voor zover ik ze kon beoordelen- mij nog niet eens tegenvielen. Maar ja dat f-getal daar kom je niet om heen...
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum