Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Welke fotobewerkingsprogramma

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ArieMolenaar


Gender: Male
Age: 72
Joined: 12 Jul 2021
Posts: 10
Location: ANJUM
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Dec 2021, 14:44    Post subject: Welke fotobewerkingsprogramma
Hallo,

ik ben sinds kort als vogelaar (na mijn pensionering) ook begonnen met fotograferen van de vogels. Was een oude wens, maar door alle drukte nooit aan toegekomen. Ik fotografeer met een Canon EOS 77D en en Tamron 18-400MM

Maar nu nog een Fotobewerkingsprogramma, waar ik graag jullie advies over zou willen vragen.

Nu ben Ik als redelijke digibeet op zoek naar geschikt en niet al te moeilijk bewerkingsprogramma. En jullie raden het al, ik zie door de bomen het bos niet. Ik houd niet zo van abonnementen, maar als het moet dan moet het. Nu las ik ook iets over Topaz Lab, maar ik kwam er niet echt achter of dat nu ook een bewerkingsprogramma is of alleen voor ruisreductie en verscherping. Is hier in Birdpix ervaring mee? Het is voor een leek niet altijd even makkelijk, zeker niet als je nieuw bent in de fotografie. De meesten fotografen, zeggen per definitie Lightroom. Maar misschien is er ook wat eenvoudigers. Alle suggesties zijn welkom. Alvast bedankt

Groet,
Arie Molenaar
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Dec 2021, 15:53    Post subject:
Beste Arie,

Welkom hier, en veel succes en plezier met je mooie hobby. Fotograferen en nabewerken moet je inderdaad allebei wel onder de knie hebben om tot goede resultaten te komen. Hoewel geldt: hoe beter je het doet in het veld, hoe minder je hoeft na te bewerken.

Ik gebruik zelf de combinatie van Lightroom en Topaz Denoise AI. Ik denk dat Lightroom een redelijk gebruiksvriendelijk programma is. Het is minder moeilijk dan Photoshop, en ook makkelijker dan veel (gratis of betaalde) alternatieven voor Lightroom. Denoise kan je alleen gebruiken voor ruisreductie en verscherping. Voor alle andere operaties (belichting, kleuren, contrast, etc.) heb je een ander programma nodig. Ik gebruik daarom Lightroom voor het basiswerk, en Denoise als plugin vanuit Lightroom.

Voor Lightroom geldt dat de basis vrij eenvoudig is. Een kwestie van 'aan schuifjes trekken'. Wat meer geavanceerde functies zijn lokale aanpassingen (filters, klonen, retoucheren, etc.). Maar die hoeft je niet perse aan te raken.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 03 Dec 2021, 12:19    Post subject:
Dag Arie
Als ik zo lees dat het fotograferen van vogels al een oude wens van je is, schat ik zo in dat je best al veel gefotografeerd hebt, misschien nog in de analoge periode? Heb je misschien een doka tot je beschikking gehad?
Een fotobewerkingsprogramma zul je in elk geval moeten lezen als: Raw developer, want daar kun je het meest mee bereiken.
Lightroom is niet het enige, maar wordt wel heel veel gebruikt (Adobe heeft nou eenmaal een heel goede naam) - bij mij staat het niet op de computer, al heb ik het best wel eens uitgeprobeerd. Ik heb veel programma's uitgeprobeerd, gewoon maar voor de lol omdat ik het zo leuk vind om met plaatjes te spelen.
Als je een abonnement niks vind (same here) heb je de keuze al een stuk makkelijker gemaakt.
De eigen canon software, het zou ergens te downloaden zijn en dan vooral als proefversie denk ik, zal precies aansluiten op wat je camera als mogelijkheden heeft: over- en onderbelichten, voorinstellingen wijzigen (bijvoorbeeld neutraal naar levendig), eenvoudige verscherping, wat ruisreductie, verhoging/verlaging van het dynamisch bereik. Soms kun je er ook mee uitsnijden en soms zelfs nog veel meer, en dat gaat de kosten ook laten oplopen. Voordeel is dat je met dat eigen canon programma de echte canon kleuren en eigenschappen van het beeld zal produceren, en daar zou ik zeker mee gaan werken, al is het maar om er feeling mee te krijgen. Gaat het dan om een proefversie, dan zou je dat programma voor die periode intensief moeten gebruiken om het goed te kunnen beoordelen. Misschien is het genoeg voor jou. Het zal in het gebruik niet veel lastiger zijn dan van te voren de instellingen in je camera te wijzigen.
Een programma dat met eigenlijk alle camera's uit de voeten kan is Silky Pix, het wordt niet vaak gebruikt maar eigenlijk zie ik niet in waarom niet, want het heeft enorm veel mogelijkheden en geeft goede resultaten. Het werken ermee is niet altijd intuïtief maar heb je het eenmaal door dan kun je prima resultaten bereiken. Het is zo eenvoudig als je het zelf wilt hebben, maar vooral: heel gunstig geprijsd. Ik ken jou camera niet, als het een erg nieuw model is dan zal zo'n software programma ook maximaal geprijsd zijn - maar als je camera al een paar jaar op de markt is, kun je ook zoeken naar vroegere versies van het programma, die zijn, zeker bij silkypix, heel gunstig geprijsd. Het duitse Franzis levert duitse versies van het programma en ISL in Japan engelse versies. Wanneer je eenmaal een registratienummer hebt dan blijft dat bij alle upgrades gelden, en kun je, wanneer je daar behoeft aan hebt, voor weinig geld upgraden.
Op de betreffende websites kun je kijken welke versie jouw camera ondersteunt, en beginnen met die eerste versie. Al die toegevoegde mogelijkheden gebruik je maar zefden, tenzij je er altijd al op gewacht hebt.
Van wat ik me herinner van Paintshop pro is dat ook niet ingewikkeld of vreselijk prijzig. Ik vond het (jaren geleden) erg intuïtief. Dat zou je eens kunnen bekijken - ik meen dat het via de Corel website te krijgen is.
Begin wel altijd met een proefversie - en installeer die pas als je weet dat je de komende maand genoeg tijd hebt om die maximaal te benutten om het programma uit te proberen. Tegenwoordig lukt het niet meer om met trucjes die probeerversies eindeloos te blijven gebruiken (wat kon je fijn in de config.sys en de autoexec.bat wat dingetjes aanpassen, vroeger! Ik mis dat wel een beetje)
Ik lul altijd ellenlang door, hopelijk kom je er een beetje uit - en heb je er ook wat aan.
Welkom in de mooie wereld van de digitale doka!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Dec 2021, 21:56    Post subject:
Hallo Arie, ik werk vooral met Photoscape X en als ruisonderdrukker met Neatimage. Daar kan ik in de meeste gevallen goed mee uit de voeten. Van beide programma’s zijn gratis versies te downloaden en als je later toch iets meer mogelijkheden wilt, is een uitbreidingspakket niet al te duur. Ze zijn redelijk eenvoudig in het gebruik. Op youtube zijn over beide programma’s instructievideo’s te vinden. Een enkele keer gebruik ik GIMP. Dit is ook een gratis bewerkingsprogramma met veel meer mogelijkheden, maar ook ingewikkelder.


Groet, Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Dec 2021, 22:33    Post subject:
Ik zie argumenten over goedkoop, gratis, geen abonnement, enz. Is natuurlijk belangrijk. Maar misschien ben je vooral op zoek naar het programma met het grootste gebruiksgemak. En dan scoort Lightroom gewoon erg hoog.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 04 Dec 2021, 2:24    Post subject:
Heb dat Lightroom 4 ooit eens gekocht, geinstalleerd en vond het helemaal niets. Dat importeren dat eindeloos duurde en qua overzicht ingewikkeld. PS Elements, lekker simpel, kost een kleine 100 euro en je kunt er alles mee wat je maar wilt. Waar wil je naar toe met je perfect nabewerkte foto's? Is dat te zien met die max. 400 kb op BP? Of ze in groter bestand plaatsen op sociaal media zodat mensen ze 'stiekem pikken'? Voor de 'profs' is dure software belangrijk maar wat moeten wij ermee? Ben het altijd eens geweest met die 'oudjes', in het veld maak je de foto en niet in de nabewerking.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 04 Dec 2021, 15:03    Post subject:
LeerdammerKees,
ik zit op jouw lijn denk ik. Oudje hè?

Inderdaad, komend vanuit de dia-tijd was ik gewend te trachten in het veld goede foto's te maken. Veel mislukkingen waren gewoonweg te duur.
En ik houd nog steeds zoveel mogelijk vol om ter plaatse de foto zo goed als 'klaar' te hebben.

Maar digitaal fotograferen vraagt nu eenmaal om nabewerkingen; en die probeer ik zo minimaal en simpel mogelijk te houden.
Ik heb ook LR en ik vind het helemaal niet zo gebruiksvriendelijk. Wellicht ook omdat ik me de tijd niet gun om het me eigen te maken.
Ik werk al jaren met PS-elements en dat tot volle tevredenheid.
En zoals je al zegt: wat is ons doel eigenlijk, met 400 Kb maximaal?
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Dec 2021, 15:53    Post subject:
Hallo, Arie.
Eerlijk gezegd denk ik dat het met alle programma's zo is dat je er even aan moet wennen. Of je nu het één of het ander neemt, dat zal niet veranderen. Ik heb jaren met Apple's Aperture gewerkt (en vond dat zeer gebruiksvriendelijk), tot ze ermee stopten. Toen overgestapt op Lightroom en dat was natuurlijk weer even wennen. Nu werk ik er al weer jaren mee naar volle tevredenheid, en het laden van de foto's gaat i.t.t. Kees zijn ervaringen uit het verleden zeer snel (hangt natuurlijk hoofdzakelijk van je computer af). Mocht je in de toekomst willen uitbreiden naar Topaz plug-ins voor bijvoorbeeld ruisreductie dan kan dat zonder problemen. Voor het gemak heb ik gekozen voor de Adobe Creative Cloud, dan heb je o.a. Lightroom en Photoshop altijd up-to-date. Kost een tientje in de maand of zo.
Een voordeel van een programma als Lightroom is dat het door de halve wereld wordt gebruikt; dus kom je er toch even niet uit, dan is het heel gemakkelijk via Google of Youtube het antwoord op je vraag te vinden. Daarnaast is het ook gewoon in het Nederlands - sommige wat meer exotische bewerkingsprogramma's zijn alleen in het Engels.

Ik heb vroeger ook analoge foto's en dia's gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat het niet prettig is dat je tegenwoordig nog wat in de nabewerking te kunnen doen. Vroeger kwam je met de postkoets ook waar je zijn moest, maar toch zie ik tegenwoordig meer mensen in een trein of auto... Dus ja, in het veld proberen de foto al grotendeels 'af' te hebben is een pré, maar fijn indien er nog kleine puntjes op de 'i' kunnen worden gezet. Het is naar mijn overtuiging een misverstand dat je van een prutfoto uit het veld een prachtresultaat weet te maken door wat nabewerken.

Hopelijk heb je er wat aan, succes met de keuze ! Groet, Hans

Edit: ik heb net nog even gekeken op de website van Adobe, en ik heb het "Fotografie-lidmaatschap 20GB".
Back to top
Reply with quote
 
ArieMolenaar


Gender: Male
Age: 72
Joined: 12 Jul 2021
Posts: 10
Location: ANJUM
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Dec 2021, 15:02    Post subject:
Mooi om te zien dat er meegedacht wordt en meningen worden gegeven. Iedereen dank daarvoor. Ik ga al de opgesomde mogelijkheden eens bekijken en zal jullie later vertellen wat het geworden is. Nogmaals iedereen dank.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Dec 2021, 16:09    Post subject:
Ik heb jarenlang met volle tevredenheid met Photoshop Elements gewerkt. Nadeel was dat je eens in de zoveel tijd een nieuwe versie moet kopen, want op een gegeven moment stopt de ondersteuning voor nieuwe camera´s. Heb je net een nieuwe camera gekocht, blijkt jouw Photoshop Elements er niet mee overweg te kunnen. Nadeel van Photoshop Elements is ook dat handige nieuwe functies van Photoshop pas een paar jaar later ook in Elements beschikbaar komen.

In Photoshop Elements zit net als in Photoshop zelf een raw converter, die in de meeste gevallen doet wat je nodig hebt. Ook kon je met dat programma aan databasebeheer doen. Of dat nog steeds kan weet ik niet. De Elements database kon ik achteraf makkelijk omzetten, naar een Lightroom database.

Later ben ik toch overgestapt op Adobe Creative Cloud (dus Lightroom en Photoshop), omdat het weinig duurder is dan de kosten die je maakt met steeds nieuwe Eements versies en je bent altijd up to date qua camera ondersteuning.

Eerlijk gezegd gebruik ik Lightroom alleen maar voor de rawconversie, algehele belichting corrigeren, inclusief witbalans, en de database functies. Het verdere bewerken, zoals naverscherpen na verkleinen, de foto rechtop zetten, doe ik vooral met Photoshop en tegenwoordig gebruik ik voor de ruis Topaz plugins. Photo´s bewerken met Lightroom vind ik ronduit onhandig en dat programma is daar m.i. niet echt voor gemaakt en werkt ook verre van intuïtief. Met Photoshop heb je m.i. meer controle op het eindresultaat. Stel dat je een hinderlijk takje wilt wegpoetsen, Ik zou echt niet weten of je dat net zo precies met Lightroom kan uitvoeren.

Wil je thuisraken in de wereld van Adobe fotobewerking en niet direct aan een abonnement vastzitten, dan zou ik dus beginnen met Photoshop Elements.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Dec 2021, 16:20    Post subject:
Misschien ook nuttig: als je nu lid wordt van natuurfoto magazine, krijg je o.a. gratis de online cursus fotobewerking erbij. Hierin wordt een overzicht gegeven van een flink aantal fotobewerkingsprogrammas en wordt laten zien hoe ze werken. (En het is natuurlijk een geweldig tijdschrift)

Zie https://magazine.natuurfotografie.nl/
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Dec 2021, 1:24    Post subject:
@Marcel: Gewoon Camera Raw Update gebruiken, werkt prima in vrijwel iedere versie van Elements. En wat zijn die handige nieuwe functies? Die zitten meestal ook al in de oudere versies alleen moet je daar dan wat handigheid in hebben. En databasebeheer in een fotobewerkingsprogramma? Gewoon je foto's op datum in mappen op je computer opslaan en je geheugen doet de rest. En waarom betalen voor Topaz terwijl dat Nic Collection gratis is? @Arjen: Een overzicht van een flink aantal fotobewerkingsprogramma's, tja, vind je ook gemakkelijk op het www. En een geweldig tijdschrift.....ben een jaar abonnee geweest en eerlijk gezegd een beetje 'het ons kent ons'. Dik papier waardoor het heel wat lijkt maar snel bladert en b.v. onderwerpen van: 'wat zit er in de fototas van, Johan van der Wielen op stap met een fotograaf die geen natuurfotografie doet, commerciële fotohutten en veel apparatuurnieuws, je bladert het snel door en de onderwerpen die je wel interesseren, die staan gewoon op de website van natuurfotografie.nl. Het Algemeen Dagblad b.v. maakt dezelfde fout, het interessante nieuws plaatsen ze op sociaal media en is gewoon gratis waardoor je er geen abonnement meer op neem omdat al dat andere 'geneuzel' je niet interesseert. Tijdschriften zijn trouwens duur geworden, voor 2 tijdschriften koop je een mooi boek dat je niet na een maand bij het oud papier gooit.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Dec 2021, 2:17    Post subject:
Waarom hoor ik niemand die de database van LR prijst.
Na de bewerking in LR blijft je oude .RAW bestand namelijk onaangeroerd en kun je soms jaren later je originele bestand nogmaals bewerken. Misschien ben je wel veel beter geworden in bewerking door de jaren heen.
Voor mij niets anders dan Lightroom.
O ja, vanuit LR doe ik verkleinen en de laatste verscherping in Photofiltre Studio. Dit is een betaalde versie, waar ik ooit € 25 voor heb betaald.

Groet, Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8 +tc 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Dec 2021, 10:27    Post subject:
Volgens mij laten al die raw bewerkers het originele bestand onaangetast - daar heb je geen database bij nodig volgens mij. Sommige programma's plaatsen een klein bestandje in de map van oorsprong, met de aanpassingen er in, sommige lijken het ergens anders op te slaan, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat je raw bestand na bewerking veranderde. Je exporteert je jpg of tif naar een eigen map, in sommige programma's doet de functie "opslaan als..." daarvoor.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Dec 2021, 15:15    Post subject:
Dat geldt evenzeer voor werken in raw als in jpeg.
Je slaat je bewerkte bestand op onder een andere naam en het originele bestand blijft ongewijzigd.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Dec 2021, 9:08    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Photo´s bewerken met Lightroom vind ik ronduit onhandig en dat programma is daar m.i. niet echt voor gemaakt en werkt ook verre van intuïtief. Met Photoshop heb je m.i. meer controle op het eindresultaat. Stel dat je een hinderlijk takje wilt wegpoetsen, Ik zou echt niet weten of je dat net zo precies met Lightroom kan uitvoeren.

Ik denk dat het een kwestie is van wennen en leren, welk programma je ook kiest. Ik vind zelf stempelen en retoucheren in Lightroom heel eenvoudig en handig. Voor het echte geavanceerde werk heb je vast meer opties in Photoshop, maar ik denk dat niet iedereen erop zit te wachten om foto's zo uitgebreid te bewerken.
Back to top
Reply with quote
 
Katoo


Gender: Female
Age: 57
Joined: 04 Jun 2019
Posts: 54
Location: Burgerbrug
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Dec 2021, 20:49    Post subject: Fotobewerkingsprogramma
Hier ook een LR gebruiker, en groot fan!
Het is in het begin gerust even doorbijten (dat is bij alle bewerking programma's naar mijn idee) maar ik vind het juist wél heel gebruiksvriendelijk en intuïtief, je kunt er heel veel mee.
Vind het dus heel bijzonder dat er gezegd wordt dat het ronduit onhandig is en niet is gemaakt om foto's te bewerken, dat geeft m.i. een totaal verkeerde indruk van LR.

Groet, Karin
_________________
Canon spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 15 Dec 2021, 12:16    Post subject:
Met Vincent eens, het is een kwestie van wennen.
Ik gebruik PS Elements en ik ben daar helemaal in thuis, past als een jas.
Ooit LR geprobeerd (ik heb het ook), maar dan zit ik glazig te staren naar al die opties die ik nooit zal gebruiken. Veel te veel ballast.
Bovendien heb ik geen zin of tijd om me weer een complex programma eigen te maken.
Dus waar je aan gewend bent zal je voorkeur hebben, en zeker als het aan al je wensen voldoet.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Dec 2021, 14:26    Post subject:
Ik ben ook een uiterst tevreden Elements (13) gebruiker. Niet te duur in aanschaf en eenvoudig in gebruik. De ingebouwde Camera Raw vind ik dan wel wat karig. Die had ik graag wat uitgebreider gezien met bijvoorbeeld automatische lensfoutcorrecties.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
ArieMolenaar


Gender: Male
Age: 72
Joined: 12 Jul 2021
Posts: 10
Location: ANJUM
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Dec 2021, 9:32    Post subject:
Nu, de kogel is door de kerk. Het is Photoshop Elements geworden. Een abonnement is toch wat mij tegenhoud bij Lightroom. Wel kijk ik nog naar andere vergelijkbare programma' s zoals Darktable en Rawtherapee.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 30 Dec 2021, 13:26    Post subject:
Zal je echt gaan bevallen. Zelf had ik indertijd een boekje uit de bieb gehaald en hoofdstuk voor hoofdstuk nagelopen. En nu red ik me er goed mee.
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum