Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Allerlei vogels op bepaalde plekken

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 31
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 153
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jun 2021, 17:28    Post subject: Allerlei vogels op bepaalde plekken
Het onderwerp klinkt misschien vrij vaag, maar ik ben wel even benieuwd naar een aantal dingen. Nu ik weer een tijdje meedraai kom ik regelmatig tegen bij bijzondere soorten (zoals de woudaap e.d.) commentaren tegen als:
Dat je daar helemaal heen gereden bent
Leuk, ik heb ze daar nog nooit gezien

Terwijl er in de plaatsaanduiding dan 'Nederland' vermeld staat. Ik vraag me dan, als leek, wel af waar die plaatsen dan zijn en waar mensen dan de kennis vergaren om die plaatsen te weten te komen. Is er iemand die dit wat meer voor mij kan duiden? Alvast bedankt!
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jun 2021, 17:59    Post subject:
Op waarneming.nl kan je zien waar al de vogels zitten.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jun 2021, 19:04    Post subject:
Er zijn o.a. app-groepen van fotografen die elkaar ongebreideld tippen en zich niks aantrekken van embargo’s. Ik schrijf fotografen, want meer traditionele vogelaars, zijn gemiddeld genomen veel minder scheutig met het delen van zulke informatie.
Daarnaast zie je altijd dezelfde mensen op zulke fotografieplekken, die elkaar alles doorbrieven. Facebook is tegenwoordig ook een bron van informatie.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 29 Jun 2021, 19:20    Post subject:
Je hint naar mijn opmerking, Ruben. Ik kom wel eens op een plek waar woudapen zitten. Daar sprak ik iemand, die mij vertelde dat Thijs ook pogingen had gewaagd. Dus vandaar dat ik min of meer wist dat Thijs deze foto op de bij mij bekende stek had gemaakt.

Het is altijd een lastige afweging bij het delen van locaties. Aan de ene kant gun je iedereen mooie waarnemingen en fotokansen. Hoe dan ook staat het welzijn van de vogel voorop. Bij een verstoringsgevoelige soort deel ik liever niks. Een ander punt is dat het ook wel eens lekker is om een stekkie voor jezelf te hebben. Rust in de natuur is ook wat waard. Maar dan wordt het dus meer mijn eigen belang t.o.v. het belang van de collega-vogelaar/fotograaf. Dus ik deel wel eens wat, maar dan bij voorkeur met de lokale mensen. Zelf reis ik ook niet stad en land af op zoek naar zeldzaamheden. Ik houd het meestal bij max een half uurtje reistijd.

Elk zo zijn afwegingen Smile

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 31
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 153
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Jun 2021, 19:58    Post subject:
Bedankt voor jullie antwoorden, helder!
Het blijft inderdaad lastig dat kan ik me voorstellen en zeker voor mij vind ik het dan leuk om nieuwe plekken te leren kennen, omdat ik die nu nog niet echt heb. Maar ik snap de afweging heel goed, ten eerste in het belang van de vogel en ten tweede is het inderdaad ook fijn om gewoon rustig zelf te kunnen fotograferen. Duidelijke afwegingen en heb al vaker zulke opmerkingen gezien hoor, Vincent, niet alleen bij jou Smile Maar dan is het duidelijk waar het vandaan komt, kan me ook voorstellen als je mensen in de buurt kent dat je informatie deelt, maar zoals Marcel zegt dat is het gevaar natuurlijk dat mensen daar ongebreideld gebruik van gaan maken.
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
hanskrab


Gender: Male
Age: 67
Joined: 22 Oct 2018
Posts: 1
Location: Elst (Gld)
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 16:50    Post subject: Allerlei vogels op bepaalde plekken
Hoi Ruben,
Misschien een wat vertraagd antwoord. Ik heb een hekel aan vogelaars die het hele land doorrijden om ergens een vogel te gaan bekijken, maar dat is mijn eigen opvatting. Ik doe het in ieder geval niet.
Wat is wel doe is het volgende. Als ik in Nederland op vakantie ga dan voer ik de locatie in waarneming.nl in. Je krijgt dan alle meldingen van soorten die er gespot zijn. Alle waarnemingen staan ook aangegeven in Google maps, dus dan heb je een goede indicatie welke soorten je waar kunt verwachten.
Nog beter is om in je eigen omgeving te zoeken naar een natuurgebiedje en daar geregeld te gaan struinen. Op die manier raak je een beetje thuis in het gebied zelf en leer je de plekjes kennen waar bepaalde vogels vaak zitten. Bij mij in de buurt is dat het aangelegde rietgebied (Lingezegen/Waterrijk) langs de A325. Ook de Linge die langs mijn woonplaats stroomt is een vaste stek, daar zitten in de winter altijd wel een aantal grote zaagbekken.
Ik wens je in ieder geval veel succes!
Groetjes,
Hans
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 31
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 153
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 16:54    Post subject:
Ha Hans,

Bedankt dat je de tijd neemt om te antwoorden. Goede tips, die inderdaad ook voor mij wel werken. Merk nu dat je wat plekken in de buurt hebt die goed zijn en waar je leuk wat vogels kunt zien en daarnaast helpt waarneming.nl zeker ook. Wat dat betreft leer je weer veel bij zo en gebruik ik het ook met name om mijn eigen omgeving te screenen, maar ga ook niet stad en land afreizen.

Groeten,

Ruben
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 18:06    Post subject:
Hoe je aan de goede stekjes komt lijkt me niet zo moeilijk met google als grote vriend. Ik heb zelf birdpix gevonden via google (als dat tenminste al bestond, anders is het een andere zoekmachine geweest waar ik "vale gier" in heb gevoerd) en waarneming eveneens. Bovendien, als je regelmatig een bepaalde plek bezoekt, zie je ook regelmatig dezelfde mensen en die mensen horen dat weer eens iets.
Dat gaat dan zo:
Hoi
Hebbie die grote zaagbekken al gezien?
Nee, waar?
Nou ...... en dan volgt een preciese beschrijving van waar en hoe je er kunt komen.
Vogelaars en vogelfotografen zijn vrij ruimhartig met het delen van hun enthousiasme en daar hoort zo'n lokatie wel bij.
Via waarneming was tot voor kort een zekere manier om aan informatie te komen, maar het laatste jaar heb ik ontdekt dat hoe langer hoe vaker de plekjes afgeschermd worden: dan zie je wel dat er ergens een leuke vogel gemeld is, maar klik je die aan dan houden ze de lokatie en vaak ook de waarnemer geheim. En niet alleen omdat de waarnemer dat zelf aangeeft, maar ook om andere redenen.
Je zult dus de meeste bruikbare informatie in het veld opdoen. En contact maken met andere liefhebbers.
@ Hanskrab:
Beetje kort door de bocht hoor, wat je schrijft: >>>ik heb een hekel aan vogelaars die het hele land doorrijden .... <<<< Er zitten hier op birdpix best veel fotografen die best ver gaan om een bepaalde vogel te kunnen fotograferen, en dat zijn beslist de rotste niet Smile
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 31
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 153
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 18:36    Post subject:
Bedankt voor je aanvulling, Josephine. Merk inderdaad nu ik er weer intensiever mee bezig ben dat je ook vaker mensen tegenkomt en dan dus ook wat kennis kan uitwisselen, dat gaat zeker op een open en leuke manier.
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 19:35    Post subject:
Wat men ook vindt van het stad en land afreizen voor een vogel, dat moet ieder voor zich weten. Maar dit zegt m.i. niets over hoe een fotograaf zich in het veld gedraagt t.o.v. de vogel die hij/zij wil fotograferen. Ik heb gezien dat mensen, die zich in de buurt van hun eigen woonplaats ophouden totaal geen rekening hielden met de natuur en overal dwars doorheen banjerden, rotzooi achterlieten en de vogels erg verstoorden. Alles voor het "perfecte" plaatje. Aan de andere kant heb ik ook mensen gezien, die soms wel ver reizen voor een vogel en zich in het veld keurig gedragen. Niet van het pad afgaan, niet dwars door kwetsbare natuur heen banjeren en alles vertrappen en de vogel zo min mogelijk proberen te verstoren. Volgens mij doen de meeste natuurfotografen dat.

Groet, Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 31
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 153
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Dec 2021, 21:30    Post subject:
Ja dat blijft natuurlijk overeind staan, Leo. Waar je ook bent of naar toe gaat dat je op de natuur past en met respect omgaat met de vogels.
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum