Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


monitor

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
John Saxofoonbird
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 20 Dec 2021
Posts: 3
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Jan 2022, 6:55    Post subject: monitor
Ik had een Asus laptop met een heel fijn scherm en mooie warme kleuren. Helaas was de laptop niet meer te herstellen na een kop thee over het toetsenbord. Nu een Lenovo laptop met grijze grauwe kleuren. Aanschaf van een extra monitor lijkt nu de oplossing. Het is een 24 inch scherm Lenovo QHD en geeft betere kleuren dan mijn oude Asus. 24 inch op mijn werkplek is groot genoeg. Het bewerken van foto's heb ik nog niet veel handigheid in,. Ik werk met de canon software en langzamerhand ontdek ik steeds meer knopjes.
De keuze van een goede monitor is lastig, omdat gaimen voorrang lijkt te hebben. Lenovo QHD is voor 200 euro uniek voor QHD. In deze prijsklasse is bijna alles fullHD.
Vraagje over kalibreren. Bij mijn portretfoto van de knobbelzwaan was er commentaar over een blauwe zweem, die door een ander weer niet werd gezien.
Vaak krijg ik het commentaar te donker. Op mijn QHD scherm is het dan niet te donker. Graag tips over kalibreren. met vriendelijke groeten John
_________________
dagelijks bezoek aan "de Schammer"
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Jan 2022, 10:24    Post subject:
Tja, dat kalibreren. Ik heb ooit een hele set gekocht, met zo'n ding dat je voor het scherm hangt en alles, en na het kalibreren kon je dat ding dan naast je pc zetten en dan paste hij de kalibratie automatisch aan aan het licht in je werk ruimte. Mijn scherm is heel goed te kalibreren, maar ik doe het eigenlijk nooit. Een hoop gedoe en ik merk er niets van, het gekalibreerde scherm vind ik vaak te warm.
Alleen in combinatie met je printer kan ik me het nut echt voorstellen, maar dat vind ik al helemaal een enorm gedoe dus mijn eigen conclusie: weg ermee, en lekker je hobby uitoefenen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
John Saxofoonbird
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 20 Dec 2021
Posts: 3
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Jan 2022, 11:06    Post subject:
josephine wrote:
Tja, dat kalibreren. Ik heb ooit een hele set gekocht, met zo'n ding dat je voor het scherm hangt en alles, en na het kalibreren kon je dat ding dan naast je pc zetten en dan paste hij de kalibratie automatisch aan aan het licht in je werk ruimte. Mijn scherm is heel goed te kalibreren, maar ik doe het eigenlijk nooit. Een hoop gedoe en ik merk er niets van, het gekalibreerde scherm vind ik vaak te warm.
Alleen in combinatie met je printer kan ik me het nut echt voorstellen, maar dat vind ik al helemaal een enorm gedoe dus mijn eigen conclusie: weg ermee, en lekker je hobby uitoefenen.
grtz, josephine


Hartelijk dank voor je antwoord op mijn vraag. Het kalibreren voor een printer heb ik ook niet nodig. Als ik in een tv zaak binnen loop met heel veel schermen tegelijk aan dan vind ik 80% lelijk hard van kleur. Maar dat is subjectief. Op birdpix is het denkbaar dat een foto bij de ene ontvanger mooi uit de verf komt maar bij de ander niet. met vriendelijke groeten John.
_________________
dagelijks bezoek aan "de Schammer"
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 23 May 2013
Posts: 96
Location: Vaals
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2022, 3:44    Post subject:
Je kunt ook kalibreren in Windows zelf (ervan uitgaand dat je Windows hebt geïnstalleerd). Op andere systemen weet ik helaas niet.

Dat gedoe wat Josephine omschrijft lijkt me ook helemaal niks en is ook niet echt goedkoop te noemen.

Grt. Jurgen
_________________
- Sony RX10M4

- Sony A7 IV

- Sony A9

- SONY FE 200-600MM F/5.6-6.3 G OSS

- SONY FE 100-400mm F/4.5-5.6 GM OSS

- SONY FE 24-105MM F/4.0G OSS

- SONY FE 90MM F/2.8G MACRO OSS
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 221
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2022, 17:08    Post subject:
Ik heb uw foto's even bekeken en daarbij heb ik niet direct de indruk dat er kleurzwemen aanwezig zijn. Ik zou zeggen fotografeer met de witbalans op zonlicht. In de meeste gevallen levert dat prima foto's op.

Dat sommige foto's te donker over komen is een lastig verhaal. Het is ook het moment van de dag dat je de foto's op je monitor bekijkt. 's Avonds met een lamp aan in de kamer of overdag met zonlicht op je monitor. Kijk hier ( https://www.eoszine.nl/195525/01-Schermkalibratie.html ) even naar het grijsbalkverloop. Zo kun je de helderheid en contrast op je monitor redelijk instellen.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1097
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2022, 18:55    Post subject:
Als je ingelogd bent staat er onder aan elke foto pagina zo'n balk Smile
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum