Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Alternatief voor Nikon D90?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Peter Heslenfeld


Gender: Male

Joined: 21 Sep 2011
Posts: 6
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Feb 2022, 22:25    Post subject: Alternatief voor Nikon D90?
Graag wil ik wat advies. Ik heb een Nikon D90 met een Nikkor 300 mm lens (AF-S 300 F4 IF-ED, zonder VR) een 1,4 teleconvertor, een kitlens en een monopod. Alles is 11 jaar oud en intensief gebruikt. Met de lenzen ben ik nog zeer tevreden, hoewel ik graag een iets grotere vergroting zou willen hebben (bijv 400 mm).
Maar de D90 heeft ruim 130.000 clicks gemaakt en begint te haperen. Ook is deze niet lichtgevoelig. Ik zou graag een body willen hebben die het beter doet bij bewolkt weer. Verder wil ik dat hij even robuust is als de D90 en dus tegen een stootje kan.
Ik wil dus een nieuwe body kopen en heb ca € 1000 beschikbaar. Ik zie voor mezelf vier opties:
1. De Nikon D7500
2. De Nikon Z50 (maar deze is minder robuust en er is een tussenring nodig voor mijn lenzen)
3. Verder sparen voor zoiets als de Nikon D500 (als die nog verkrijgbaar is)
4. Alles verkopen en opnieuw beginnen, eventueel zelfs met een ander merk en bijvoorbeeld een systeemcamera. Maar ik vermoed dat mijn spullen niet voldoende opbrengen voor deze optie.

Graag zou ik advies willen hebben: wat is de beste optie en zien jullie nog andere opties? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
Groet,
Peter Heslenfeld
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1569
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Feb 2022, 10:54    Post subject:
Dag Peter, dat is inderdaad verouderde apparatuur, waar je met wat geluk nog hooguit 500 euro voor kan vangen denk ik. Een lens zonder stabilisatie lijkt me ook best lastig, zeker bij donker weer. Als je binnen Nikon wil blijven, dan zou ik kijken voor een tweedehands D500. Inmiddels beginnen systeemcamera's van allerlei merken terrein te winnen, maar dit was toch jarenlang dé camera voor vogelfotografie. Die moet je voor 1000 euro wel kunnen kopen, misschien nog wel voor 800 of 900 ook. Nikon D7500 lijkt me ook een prima optie voor een vergelijkbaar budget, maar die ken ik minder goed. Je zou dan kunnen doorsparen voor bijvoorbeeld een Sigma of Tamron 150-600 mm. Als je ook overweegt om compleet over te stappen op een ander merk, zijn de mogelijkheden natuurlijk helemaal eindeloos.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Feb 2022, 11:08    Post subject:
Die lens lijkt me veel te goed om weg te doen - en ik zou dan ook vooral gaan voor een andere nikon DSLR om die D90 te vervangen. Zo ongeveer alles zal al een hele stap vooruit zijn! Met voldoende budget zou ik kiezen voor de D7500, en voor nog een slagje beter de D500.
Maar ja, als je nu eigenlijk al zit te overwegen om op een systeemcamera over te stappen dan is het misschien beter om je daarop te focussen. Zelf vind ik het kijken door de zoeker (en het fotograferen met) van een systeemcamera lang niet zo fijn als bij de DSLR.
En dat is wel iets waar je voor de komende jaren voor kiest. Ik ben blij dat ik indertijd als proef een goedkope combinatie van een systeemcamera heb aangeschaft, want zolang ze nog bestaan, gaat voor mij de voorkeur toch uit naar een gewone ouderwetse body.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum