Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Croppen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ArieMolenaar


Gender: Male
Age: 72
Joined: 12 Jul 2021
Posts: 10
Location: ANJUM
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 7:09    Post subject: Croppen
Beste Birdpixers,

ik fotografeer nog niet zolang en moet nog heel veel leren. Nu houdt het volgend mij al een tijdje bezig. Dus dacht ik, ik wend mij tot de deskundige hier op het forum. Ik lees vaak, dat de foto 100% is gekropt. Als ik dat doe, houd ik geen foto over. 100% is nu eenmaal 100%. Dus denk ik dat ik iets behoorlijk fout doe, of het niet begrijp wat 100% kroppen inhoud. Kan iemand mij uit de brand helpen????. Niet dat ik wil kroppen tot 100% maar ik wil het begrijpen. Dus m.a.w. hoe krop je een foto 100%.
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 7:42    Post subject:
100% betekent dat er helemaal niet is gekropt, dus dat de originele foto voor 100% is geplaatst.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 7:54    Post subject:
Inderdaad, het croppercentage is het aantal MP van je uitsnede gedeeld door het aantal MP van het origineel.
Back to top
Reply with quote
 
Katoo


Gender: Female
Age: 57
Joined: 04 Jun 2019
Posts: 54
Location: Burgerbrug
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Apr 2022, 8:03    Post subject: Croppen
Goeiemorgen Arie,

Leuke vraag en ik snap je verwarring. Nu wil ik mij absoluut geen deskundige noemen maar ik heb wel een idee wat er met 100% crop wordt bedoeld.
Ik zal proberen te vertellen zoals ik denk dat het is.

100% crop is denk ik een foto zo ver vergroten tot je pixels 1:1 zijn op je beeldscherm. Dit gebeurt als je een vogel oid klein op de foto hebt en deze gaat croppen tot hij mooi groot in beeld is. Ikzelf werk met LR en daar heb je links boven een knopje waar 100% staat, als je daarop klikt is dat je 100% crop, dus 'maximaal' wat je kunt vergroten. Je kan uiteraard meer vergroten maar dat komt de foto niet ten goede, dan word 1 pixel van je foto verdeeld over meerdere pixels van je scherm en dat is enorme kwaliteitsverlies.

Je loopt er dus tegenaan als je onderwerp erg klein in beeld is en je deze in de nabewerking gaat croppen tot deze lekker groot in beeld is, dan moet je oppassen dat je niet voorbij die 100% gaat. Beter is het om dichterbij je onderwerp te komen zodat je deze al groter op de foto hebt en niet zover hoeft te croppen Wink

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, er zullen ongetwijfeld meer reacties komen die het beter uit kunnen leggen, ik ben daar ook heel benieuwd naar. Ook voor mij weer leerzaam.

Groet, Karin
_________________
Canon spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Apr 2022, 10:05    Post subject:
Zoals Karin het schrijft klopt het niet. 100% crop staat gelijk aan de originele foto. Er is dus helemaal niets bijgesneden. De foto wordt dan alleen verkleind naar Birdpix-formaat en dat is het.

Een crop van 25% betekent dat eerst een gebied met een kwart van de oppervlakte van de originele foto uit de originele foto wordt gesneden. Als je bijvoorbeeld een rechthoek neemt en horizontaal een streep precies door het midden trekt, en dat verticaal ook doet, dan verdeel je de rechthoek in vier gelijke segmenten. Neem je één van de vier segmenten dan heb je dus een crop van 25%. Omdat je horizontaal en verticaal door twee gedeeld hebt, komt dit overeen met een uitvergroting met een factor 2.

De cropfactor die vaak genoemd wordt bij camera-sensors, is gebaseerd op dezelfde berekening. Een sensor met een kwart van de oppervlakte van een sensor van een kleinbeeldcamera heeft een cropfactor van 2.

Deel je de rechthoek van het origineel horizontaal en verticaal door vier. Dan krijg je 16 gelijke stukken. En één zo'n segment betekent een crop van 6,25% (1/16). Je hebt hier de foto dan vier keer uitvergroot. Let wel op dergelijke crops vallen bij de moderators vaak door de mand. Want uitvergroten/coppen komt met een prijs, namelijk kwaliteitsverlies van de foto.

Natuurlijk hoeven die segmentjes niet precies op die plek te liggen. Je kan zo'n segment van dezelfde grootte op iedere willekeurige plek op de foto leggen, en de foto daar uitsnijden.

Omdat de relatie uitvergroting en oppervlakte niet voor iedereen makkelijk is te begrijpen, hebben we er bij Birdpix voor gekozen om het % van het originele oppervlakte te gebruiken. Dan hoef je namelijk alleen het aantal uitgesneden pixels (voor het verkleinen) te delen door het aantal pixels van de originele foto en te vermenigvuldigen met 100% om op het juiste croppercentage uit te komen.

Dus
100%*(aantal uitgesneden pixels)/(aantal pixels van het origineel)
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9812
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Apr 2022, 16:47    Post subject:
Je hoeft het niet zelf uit te rekenen.

Bij het vak "Techniek (bewerkingen/exif)" zie je een linkje staan: (Bereken croppercentage). Klik hier op en voer het aantal pixels van de camera en het aantal pixels (H)oogte en (B)reedte van je crop in voordat je hem gaat verkleinen. De computer voegt een croppercentage aan de beschrijving toe.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
ArieMolenaar


Gender: Male
Age: 72
Joined: 12 Jul 2021
Posts: 10
Location: ANJUM
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Apr 2022, 18:21    Post subject:
Helder verhaal Marcel. Bedankt.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2022, 19:31    Post subject:
Eens met het verhaal van Marcel (en de tool van Hendrik), maar ik heb wel het idee dat met 100% crop toch vaak bedoeld wordt wat Karin uitlegt (al is dat dus eigenlijk fout).
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum