Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht april 2022: Een keel opzetten
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wil Doorn-Meijne
PixPas (Basic)


Gender: Female

Joined: 05 Oct 2008
Posts: 100
Location: Obdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 14:27    Post subject:
Thijs, Vincent en Henk Wiebe , van harte gefeliciteerd en nu maar weer op naar de volgende opdracht. Ik moet wel zeggen dat ik het teleurstellend en irritant vind dat er zo weinig commentaren gegeven worden. Zo dat moest er even uit Smile

Goed weekend, groet Wil
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 15:24    Post subject:
Het blijft jammer dat er zo weinig gereageerd wordt.
Zelf ben ik lid en coördinator van een fotowerkgroep, en ook wij hebben maandelijks een wedstrijd. Wij hebben al een tijd geleden ingesteld dat iedereen die een foto instuurt verplicht is om 3 stemmen uit te brengen. (Die mag je verdelen zoals je wilt: 3 naar 1 foto, 2 naar 1 en 1 naar een andere foto, of 1 naar 3 foto's. Maar dat ter zijde.)
En dan de belangrijkste regel: Wie geen 3 stemmen uitbrengt heeft daarmee zijn/haar eigen foto ongeldig gemaakt! Dus al heb je de meeste stemmen, je wint niet.
Het gebeurt nu bijna nooit meer dat iemand een foto instuurt maar niet stemt. (Uiteraard mogen anderen ook stemmen, en dat gebeurt ook.)

Is dat iets om hier ook te overwegen? Verplicht minstens een x-aantal (of b.v. minstens bij 1/4 van de foto's?) commentaren schrijven en b.v. minstens 2 nominaties uitdelen?

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 16:00    Post subject:
Thijs, Vincent en Henk-Wiebe, gefeliciteerd! Terechte winnaars denk ik zo.
Zelf was ik te laat voor de nominaties, maar goed - ik zei het al: ik heb op het moment veel aan mijn hoofd.
Om te reageren op Erna's bericht: als je het geven van commentaren verplicht wilt stellen om in aanmerking te komen voor een podiumplaats, dan gaat me dat veel te ver. Zowiezo moet ik niets hebben van dat verplicht stellen van dingen, we doen dit gewoon vrijwillig, en wie om wat voor reden dan ook daar niet aan toe komt, hoeft daar geen schuldgevoel over te hebben.
Wat ik verwacht bij verplichtte commentaren is dat iedereen zijn commentaar gaat zitten afraffelen, kort houden, waardoor dat beetje energie eigenlijk gewoon verloren gaat. Het is toch veel leuker en motiverender om zoiets te doen omdat je daar zelf lol in hebt (en er bijkomend ook nog veel beter van leert kijken)? Alsjeblieft zeg!
Of het nou om een percentage van de foto's gaat of om alle foto's, waar zo'n verplichting voor geldt, je haalt de lol van het commentaren schrijven af.
Hiep hiep hoera voor Thijs!
Hiep hoera voor Vincent!
Hoera voor Henk-Wiebe
Smile
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 16:19    Post subject:
Winnaars gefeliciteerd. Ik hoop op een leuke nieuwe opdracht.
Wat mij betreft hoeven er niet meer commentaren geschreven te worden. Als iedereen het deed, dan had je veel te lezen, zeg. 40x40. Reken maar uit. Zo is het al veel.
Het is wel sympathiek en wenselijk als iedereen nominaties uit deelt.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 17:34    Post subject:
Gefeliciteerd Thijs en ook Henk Wiebe! Het zat allemaal dicht bij elkaar dit keer. Bedankt allemaal voor jullie reacties en nominaties bij mijn blauwborst. Ik had al wel verwacht dat ik niet de enige zou zijn, maar dit was wel heel erg veel 😅

Er staat al in de regels dat het de bedoeling is dat iedereen die meedoet ook nominaties uitdeelt. Wie de schoen past...

Wat betreft reacties: ik vind het wel netjes als je ook reageert op het werk van anderen als je zelf foto's plaatst. Dat geldt overigens net zo goed voor het VA als voor de MO. Maar reageren op alle 40-50 foto's is geen plicht. Super leuk dat flink wat deelnemers wel die moeite nemen. Al die reacties, ook bij de minder sterke inzendingen, maken de MO ook zo leuk als hij is. Vooral doen als het een beetje lukt 👍

Op naar de volgende!

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
jacolienl
PixPas (Basic)


Gender: Female

Joined: 15 Oct 2018
Posts: 29
Location: Dalfsen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 18:09    Post subject:
Thijs, Vincent en Henk Wiebe, van harte gefeliciteerd. En iedereen bedankt voor de reacties op mijn foto. Ik ben altijd benieuwd hoe anderen naar mijn foto kijken. Ik vond de foto ook te druk maar wist niet hoe ik hem rustiger moest krijgen. Mooi wat Josephine schrijft over de afmeting van mijn foto, door een stuk van de onderkant eraf te doen. Ik wilde maar steeds de hele steen erop hebben maar dat maakt het juist zo druk. Weer wat geleerd.
Groeten jacolien
_________________
Sony RX 10 IV
Fujifilm X-T1
Touit 2.8/50M
Back to top
Reply with quote
 
Katoo


Gender: Female
Age: 57
Joined: 04 Jun 2019
Posts: 54
Location: Burgerbrug
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 18:33    Post subject: MO april
Gefeliciteerd Thijs met de overwinning, je flikt het toch maar weer!
En ook Vincent en Henk Wiebe met de verdiende tweede en derde plek.

Tevens wil ik iedereen bedanken voor de leuke reacties op mijn Kokmeeuwen en uiteraard Freddy, Mart-Jan, Jan, Ruud, Vincent, Sylvia en Thijs voor jullie nominatie, daardoor heb ik toch nog drie puntjes in de wacht gesleept, heel blij mee!

Ben benieuwd wat je voor ons in petto hebt Thijs, leuk!

Groet, Karin
_________________
Canon spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 30 Apr 2022, 19:18    Post subject:
josephine wrote:
Thijs, Vincent en Henk-Wiebe, gefeliciteerd! Terechte winnaars denk ik zo.
Om te reageren op Erna's bericht: als je het geven van commentaren verplicht wilt stellen om in aanmerking te komen voor een podiumplaats, dan gaat me dat veel te ver. Zowiezo moet ik niets hebben van dat verplicht stellen van dingen, we doen dit gewoon vrijwillig, en wie om wat voor reden dan ook daar niet aan toe komt, hoeft daar geen schuldgevoel over te hebben.
Wat ik verwacht bij verplichtte commentaren is dat iedereen zijn commentaar gaat zitten afraffelen, kort houden, waardoor dat beetje energie eigenlijk gewoon verloren gaat. Het is toch veel leuker en motiverender om zoiets te doen omdat je daar zelf lol in hebt (en er bijkomend ook nog veel beter van leert kijken)? Alsjeblieft zeg!
Of het nou om een percentage van de foto's gaat of om alle foto's, waar zo'n verplichting voor geldt, je haalt de lol van het commentaren schrijven af.

grtz, josephine


De commentaren vind ikzelf nog niet eens het belangrijkste. Ik heb dat al eerder uitgelegd. Iedereen die niet nomineert kan wel genomineerd worden door anderen. Dus door niet te nomineren wordt je eigen kans vergroot. Voor een enkeling is dat geen probleem. Maar als er structureel veel mensen zijn die niet nomineren, kan dat de uitslag echt scheef trekken.
Niet zozeer voor de podiumplaatsen per maand. Die krijgen hun nominaties toch wel! Maar nu er veel meer mensen zijn voor de jaarlijst punten verdienen, kan het daaronder wel degelijk uitmaken.
Daarom zou ik het niet onredelijk vinden om wel verplicht te stellen dat inzenders op zijn minst wel nomineren.

Dit is het laatste wat ik erover zal zeggen.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1097
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 May 2022, 0:35    Post subject:
Thijs, Vincent en Henk Wiebe, van harte gefeliciteerd.

Ik had de foto die ik ingestuurd heb al vrij snel.
Daarna vrijwel geen kans meer gehad door bewolking,sneeuw en nog niet veel vogels.
Achter het huis en in het veld ligt nu nog wel een meter sneeuw .
De winter is erg lang dit jaar.
Maar goed ik ga de volgende wel winnen (hoop ik Smile )
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
Ben Reitsma
PixPas Plus


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2015
Posts: 53
Location: Doezum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 May 2022, 7:43    Post subject:
Thijs, Vincent en Henk-Wiebe, gefeliciteerd! Terechte winnaars denk ik zo.

groet Ben
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2022, 8:57    Post subject:
Het viel me trouwens op dat er van 1 gebruiker twee foto's geplaatst zijn. Voor zover ik weet mocht je altijd maar 1 x iets inzenden? Het zou me geen probleem zijn hoor, als je meer inzendingen kunt laten meedoen. Maar omdat ik denk dat er maar eentje mag meedoen heb ik tot nog toe altijd maar 1 plaatje ingestuurd.
Dus: duidelijkheid graag! Smile
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2022, 11:00    Post subject:
Josephine: die duidelijkheid heeft Marcel je al gegeven in hierboven geplaatste berichten.
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2022, 12:41    Post subject:
Nou, die duidelijkheid heb ik niet gekregen. Wat ik wil weten is: mag je nou 1 of meerdere foto's insturen voor de MO? Als dat meer is, dan vind ik dat prima, als het er maar 1 is vind ik het net zo prima.
Als ik het maar weet he?
Er zitten voordelen aan, wanneer je er meer mag insturen namelijk. Meer kans! In dit geval dan niet, maar omdat ik uit ging van 1 inzending per keer, zou ik hebben gedacht dat de eerste foto zou zijn weggehaald.

Het zal iets technisch zijn.
Maar het is niet de eerste keer dat ik wel eens meerdere inzendingen van 1 gebruiker in de MO heb gezien. En zoiets geeft mij gewoon het idee van: als die het mag, mag ik het ook.

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1471
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 May 2022, 12:53    Post subject:
Er mag maar één foto ingestuurd worden. Volgens mij staat dat duidelijk genoeg in de spelregels in het bericht van Marcel. Ik zie inderdaad dat er van één gebruiker twee foto's bij staan. Maar bij één van die foto's staat commentaar van Marcel dat de foto niet aan de regels voldoet. Wellicht heeft hij de tweede foto niet verwijderd omdat het om iemand gaat die voor de eerste keer meedoet.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2022, 16:06    Post subject:
Zie je. Eén per opdracht. Duidelijk
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
thijsglastra
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 25
Joined: 07 Jan 2012
Posts: 435
Location: Groningen / Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2022, 21:39    Post subject:
Net terug van Terschelling, vandaar pas deze wat late reactie. Erg leuk dat het rode bekkie van de zwarte zeekoet het zo goed deed! De podiumplaatsen zaten dicht bij elkaar! Bedankt voor alle reacties en nominaties Smile

Vincent ook van harte met je fraaie blauwborst en Henk Wiebe met de strandleeuwerik. Had beide genomineerd, fraaie inzendingen!

De nieuwe opdracht staat inmiddels online, eentje waar iedereen wel weer mee uit de voeten kan denk ik.

Groeten, Thijs
_________________
Canonspul
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4618
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 May 2022, 22:11    Post subject:
Vincent Vuik wrote:
Er mag maar één foto ingestuurd worden. Volgens mij staat dat duidelijk genoeg in de spelregels in het bericht van Marcel. Ik zie inderdaad dat er van één gebruiker twee foto's bij staan. Maar bij één van die foto's staat commentaar van Marcel dat de foto niet aan de regels voldoet. Wellicht heeft hij de tweede foto niet verwijderd omdat het om iemand gaat die voor de eerste keer meedoet.


Het ging hier om een nieuwe gebruiker die een foto had geupload die niet voldeed aan het criterium dat de foto in april van dit jaar gemaakt moet zijn. Ik vind het flauw om dan de foto helemaal te verwijderen, want vaak gaat het om onbekendheid met de spelregels van de maandopdracht. Bovendien kunnen andere gebruikers dan toch nog een compliment geven voor de ingezonden foto.

Ik probeer zulke foute inzendingen altijd te laten herstellen voordat de inzending sluit. Deze gebruiker heeft kort nadat ik de inzending had gesloten alsnog een vervangende foto geupload en heeft mij gemaild met de vraag of deze foto nog kon meedoen. Dat is dus zo besloten en zo zijn er twee foto's van dezelfde gebruiker te zien, waarvan er één dus niet meetelt omdat deze niet aan de criteria voldoet.

Hierover heb ik op het forum een bericht achtergelaten:

Update. Inmiddels heeft één van de inzenders van de niet goedgekeurde foto’s van het aanbod gebruik gemaakt om een nieuwe foto te uploaden. Ik heb besloten dat deze foto alsnog mee mag doen met de competitie.
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 153
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 May 2022, 10:38    Post subject:
Thijs, Vincent en Henk Wiebe, gefeliciteerd!
Ik zelf ben niet zo voor het verplicht stellen van allerlei zaken, dat haalt inderdaad denk ik voor veel mensen de motivatie en de lol eruit. De één heeft nu eenmaal ook meer tijd dan de ander. Normaal gesproken probeer ik iedereen van commentaar te voorzien, nu ging dat niet door een weekje vakantie in België. Zulk soort vrijheid moet je jezelf kunnen permitteren vind ik. Bedankt voor iedereen die de moeite heeft genomen om mijn foto van commentaar te voorzien! Volgende maand hoop ik de gunst weer te retourneren Smile

Groeten,

Ruben
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum