Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Wanneer een teleconverter gebruiken?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Sep 2022, 19:11    Post subject: Wanneer een teleconverter gebruiken?
Ik heb een 1.4x teleconverter van Sony gekocht om te combineren met mijn Sony A7iv camera met de Sony 200-600 mm f/5.6-6.3 lens. Uit reviews begreep ik dat de converter nauwelijks effect heeft op de beeldkwaliteit of autofocus. Aangezien de resolutie van de A7iv met 33 MP niet enorm is (zoals bijvoorbeeld bij de A7Riv), denk ik dat het extra bereik ervoor zorgt dat ik meer pixels over houd als ik moet croppen.

Ik kan nu dus kiezen tussen 840 mm f/9 en 600 mm f/6.3. Maar dan nu de vraag: wanneer stop ik die converter er wel of niet tussen? Tijdens een wandeling in het open veld wel, omdat de vogels dan over het algemeen verder weg zitten? Bij donker weer niet vanwege het verlies aan licht? Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen hier: wanneer gebruiken jullie een teleconverter en wanneer laat je hem lekker thuis?
Back to top
Reply with quote
 
GeertN


Gender: Male
Age: 39
Joined: 10 Apr 2020
Posts: 59
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Sep 2022, 5:26    Post subject:
Bij mij zat de 1.4x eigenlijk altijd op de lens bevestigd. Wat je zegt klopt: het verlies aan scherpte is echt minimaal. Je verliest wel wat snelheid, maar sowieso zijn de ISO prestaties van de Sony systeem camera's goed en met Topaz kun je ook nog weer wonderen verrichten. Ook heeft de lens natuurlijk een goede stabilisatie, dus zou het absoluut aanraden om de 1.4x te gebruiken. Ik heb trouwens ook de 2x op de 200-600 geprobeerd, maar dat vond ik wel mindere resultaten geven.

Groeten Geert
_________________
Sony A1 | Sony A9 | 400mm f2.8 | 1.4X/2X TC
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Sep 2022, 6:14    Post subject:
Duidelijk Geert, jij zou 'm vaak gebruiken met de 200-600 f/5.6-6.3. Bij jouw 400 mm f/2.8 is het natuurlijk al helemaal een logische keuze. Toch zie ik ook best wel wat fotografen die bijvoorbeeld met 500 mm f/4 op full frame fotograferen, zonder converter. Dan ben ik benieuwd waarom zij niet de voorkeur geven aan 700 mm f/5.6.
Back to top
Reply with quote
 
henkdikkers
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 81
Joined: 23 May 2005
Posts: 79
Location: Nuis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Sep 2022, 13:20    Post subject: TC gebruik
Hallo Vincent

Heb een lange ervaringsgeschiedenis met tc’s. Heb hele goede ervaringen met de1.4 op de primes 300 en 600 mm. Met de 1.7 en de 2.0 ben ik na veel geëxperimenteer gestopt, teveel verlies naar mijn smaak. Op mijn zooms vind ik het geen succes, ook de 1.4 niet. En zeker niet op de zooms met een verlopend diafragma. In het veld luistert het vaak op grote afstand zo nauw wat betreft helderheid en trilling. Daar komen dan naast weliswaar het voordeel van de vergroting, de nadelen van lichtverlies, focussnelheid en gewicht bij. Nu ik vooral met de Nikon 200/ 500 mm fotografeer gebruik ik de tc1.4 ook niet meer. Geprobeerd maar het resultaat viel tegen, softer beeld op 500 mm. Met de D7500 en de D500 kom ik maximaal zonder tc tot 1000 mm. Als de vogel dan nog te ver zit, accepteer ik mijn “verlies”. Maar Vincent, het kan best zijn dat op de nieuwe lichtingen zooms van Sony deze nadelen geringer zijn dan op mijn Nikons.

Groet Henk
_________________
Nikon camera's en Nikkor lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Sep 2022, 15:41    Post subject:
Dank je, Henk! Ik ben afgegaan op reviews op internet, die vergelijkbaar waren met het verhaal van Geert hierboven. Maar de praktijk moet het uitwijzen of de Sony 200-600 met 1.4x teleconverter zich beter gedraagt dan jouw Nikon 200-500. En als er nog andere mensen hun ervaringen met converters willen delen, interessant!
Back to top
Reply with quote
 
Theo Jacobs


Gender: Male
Age: 65
Joined: 12 Jan 2020
Posts: 2
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Sep 2022, 10:10    Post subject:
Hallo Vincent,

Ik heb die converter en die lens, maar dan gecombineerd met de Sony A7r iv.
De vragen die je stelt beantwoord je eigenlijk zelf al: vogels ver weg en/of genoeg licht, dan kun je de converter gebruiken. Vogels dichtbij en/of weinig licht: geen converter.
Thuislaten hoeft overigens niet want het is een heel compact dingetje.

Interessanter -en lastiger- is de vraag: hebben ze uberhaupt zin?
Ik ben daar zelf nog niet uit. Ik heb er aardige resultaten mee behaald, maar weet niet of ik die ook had kunnen behalen zonder converter en dan de (wat scherpere) foto wat meer te croppen.
Regelmatig google ik of er op internet goede, liefst kwantitatieve, tests staan. Maar altijd zijn het subjectieve bewoordingen in de zin van 'je verliest een beetje scherpte'.
Jij noemt het woord 'nauwelijks', maar dat zijn mij te vage bewoordingen.
Ik gebruik hem de laatste tijd eigenlijk amper nog. Dat heeft ook te maken met de opkomst van betere algoritmes om foto's te vergroten. Zo gebruik ik zelf Topaz Gigapixel AI. Op mijn eigen website (rtjacobs.nl) laat ik mijn foto's in 4k resolutie zien (3840x2160). Af en toe is een vogel zo klein dat ik crop tot ca. 2400 pixels breed (let wel: van 9504px) en hem daarna 'opblaas' tot 3840 px. De resultaten zijn dermate goed, dat ik me steeds meer afvraag of ik die converter nog wel ga gebruiken.
Terzijde: het is een raar idee dat ik voor veel van mijn vogelfoto's eigenlijk maar hoogstens 16MP van de 60MP gebruik.
_________________
Sony A7R iv + Sony 200-600
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 11 Sep 2022, 14:04    Post subject:
De Sony A7Riv (61MP) heeft een veel hogere resolutie dan de A7iv (33MP). Een teleconverter lijkt me eerder nuttig voor de camera met de relatief lagere resolutie. Met zo'n hoge resolutie heb je immers nog pixels genoeg over als je gaat croppen. Ik heb ook op internet gelezen dat de combi van A7R met converter minder geslaagd is dan met A7.

Op de vraag: kun je goede foto's maken met converter, is het antwoord mij inmiddels wel duidelijk: ja. Maar of die foto's ook beter zijn dan zonder converter en met een wat grotere crop, dat weet ik nog niet zeker. Heeft dat ding ook echt meerwaarde? Ik moet 'm nog wat langer testen.

Trouwens: als je bijna altijd cropt, is dat ook een signaal dat een cropcamera misschien wel de betere keuze is tov de full frame camera.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Sep 2022, 15:21    Post subject:
Vincent, 'vroeger' had ik vrijwel altijd de 1,4 op mijn 500m prime zitten. De 1,7 heb ik in het begin nog een tijd gehad, maar die was gewoon niet goed (niet scherp genoeg). De 2.0 gebruik(te) ik zelden, maar is prima voor tijdens onze fietsvakanties, voor op de 70-200 2.8. Dan doet 'ie het prima en kan ik toch af en toe nog een vogelplaatje maken.

De 1.4 gebruik ik sinds de full frame camera's met veel pixels zelden meer, ik crop liever wat achteraf. Wel gebruik ik hem nog regelmatig op de 300mm 2.8, omdat ik dan bijna 500mm heb, met f4 als grootste opening, maar het geheel is wel wat handzamer en lichter dan de 500mm .

Om nog op twee concrete vragen/opmerking te reageren:

- wanneer meenemen? ik zou zeggen altijd, het weegt bijna niks en mocht je een keer in het veld extra bereik willen dan kan 'ie maar beter in je tas zitten...
- je opmerking "indien je bijna altijd cropt is dat ook een signaal ... ": dat hangt er vanaf hoevéél je cropt natuurlijk Wink - als je altijd 80% eraf snijdt, dan heb je een punt, maar als dat gemiddeld 10-30% is natuurlijk niet.

Hopelijk heeft iemand wat aan deze info Wink

Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Sep 2022, 18:51    Post subject:
Ik gebruik m'n 1,4x teleconverter niet meer sinds ik een full frame camera (Nikon D810) heb met 37 mp. Net als Hans vind ik het heel handig om achteraf zelf de uitsnede te bepalen i.p.v. de vaste cropverhouding van een crop camera. Je hebt gewoon meer vrijheid om een leuke compositie te maken. En voor vliegbeelden heb je meer kans de vogel ergens in het frame te vangen.
Daarnaast is mijn ervaring dat de uitstekende prestaties van de Nikon 500/f4 prime nogal onderuit gehaald worden door de converter. In het begin probeerde ik dat nog wel eens uit, maar de kwaliteit (scherpte) vond ik bijna nooit beter dan iets meer croppen zonder converter.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Sep 2022, 21:57    Post subject:
Bedankt voor jullie aanvullingen, Hans en Bert!

Mijn camera zit een beetje op het randje met 33 MP. De 200-600 mm lens is natuurlijk geen lichtsterke prime. Ik zie vooral toegevoegde waarde in omstandigheden met én veel licht én een onderwerp op vrij grote afstand. Mijn idee was dat het beter zou zijn om bijvoorbeeld een beeld van 3000 pixels breed over te houden, met lichtverlies en wellicht een klein beetje scherpteverlies, dan dat je een nog grotere crop moet maken tot ongeveer 2000 pixels (3000/1,4). Het gaat er mij niet om dat ik een full frame foto heb met converter en een crop moet maken zonder. In dat laatste geval heb je net wat meer flexibiliteit qua compositie, en dat is me meer waard dan de vogel krap in het kader laten passen.

De vraag is dan: heb je meer beeldkwaliteit bij een onderwerp op vrij grote afstand i.c.m. de converter (bijvoorbeeld tijdens een wandeling, waarbij vogels vaak wat verder weg zitten), of door toch gewoon meer te croppen? Ik heb het antwoord nog niet, en als ik op internet wat forums afstruin, lijken de meningen ook verdeeld te zijn. Voor een gelijkspel of nipte winst met de TC doe ik het niet. Ik moet wel duidelijk meerwaarde ervaren. Nog even testen!

Groet, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum