Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Nikon fullframacamera.

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Geerie
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 56
Joined: 06 Oct 2015
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 Dec 2022, 21:58    Post subject: Nikon fullframacamera.
Misschien moet ik mij eens verdiepen in een fullframe spiegelreflexcamera van Nikon.
De D850 of D780.
Hoe doen deze het qua autofocus en ruis?
_________________
Nikon D7200
Sigma 150-500mm
Nikkor 200-500 mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 12:05    Post subject:
Ik neem aan dat je hoopt op gebruikerservaringen met die camera's? Ik heb zelf wel een nikon Fullframe, maar dat is "maar" de D610, als een soort megavoordelige winkeldochter aangeschaft, tijdens de lockdown. Die gaat goed met ruis om, vind ik, maar het haalt het niet bij fujifilm. Ik ga er wel van uit dat de latere modellen dat allemaal weer beter doen. Vooral het dynamisch bereik en de Bokeh vind ik veel beter dan welke cropcamera ik ook gehad heb.
Autofocus houdt mij zelf nauwelijks bezig - heel aardig natuurlijk als je camera precies herkent waar het oogje zit en dat mooi volgt tijdens het meetrekken van je camera, maar ik vind dat zelf iets waar ik geen cent extra voor hoef uit te geven.
Fullframe heeft uiteraard het nadeel dat je niet meer met een cropfactor te maken hebt, en dat betekent dat sommige lenzen die je al zou kunnen hebben wellicht niet geschikt zijn. De camera schakelt dan over naar een behoorlijke crop van het beeld. Iets wat je wel kunt overrulen maar dan merk je meteen dat dat de oplossing niet is.
Toch: zeker aan te raden, fullframe, maar met welke je dan precies echt tevreden gaat zijn, geen idee.
grtz en succes met je keuze
josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 13:51    Post subject:
Ik weet niet of ik nog zou investeren in een nieuwe spiegelreflex camera. Het is toch een beetje einde verhaal met die dingen, gezien de opmars van de systeemcamera. Betekent niet dat je er geen prachtige foto's mee kan maken natuurlijk. Maar ik zou dan eerder nu een tweedehands D500 of D810 kopen, en 1 of 2 jaar wachten tot Nikon komt met een semi-pro systeemcamera, waarin ongetwijfeld veel van de functionaliteit van de Z9 terug zal komen.

PS. volgens DXO heeft de D850 de beste sensor die nikon ooit gemaakt heeft qua dynamisch bereik en ruis, dus daar hoef je je niet druk over te maken. D810 ook heel goed trouwens. Autofocus, geen idee.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 17:44    Post subject:
Een D500 is natuurlijk geen fullframe. En de systeemcamera's zijn natuurlijk wel erg goed, maar dat is volgens mij toch vooral omdat ze modern zijn en dus van de nieuwste technieken gebruik maken. Maar door het kleinere formaat lijkt het me ook allemaal veel kwetsbaarder. Ik wil altijd wel, bij wijze van spreken, kunnen gooien met mijn camera.
Ik begrijp vooral niet dat iemand die torenhoge kosten over heeft voor de nieuwste snufjes als die twee jaar later alweer zijn ingehaald.
Maar ik begrijp dus wel de meerwaarde van fullframe. En ondanks het gebrek aan cropfactor zou ik dat altijd een goed idee vinden.
Wat dat betreft kun je alleen maar kwijlen bij het idee van een middenformaat camera ..... hoe kleiner de sensor, hoe lastiger toch.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Geerie
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 56
Joined: 06 Oct 2015
Posts: 13

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 18:18    Post subject: Nikon fullframecamera
Het blijft inderdaad een dilemma om nu nog een spiegelreflexcamera aan te schaffen. Uiteindelijk zijn ze niet meer verkrijgbaar en de systeemcamera heeft de toekomst.
_________________
Nikon D7200
Sigma 150-500mm
Nikkor 200-500 mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum