Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Verkocht

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
pabos


Gender: Male
Age: 78
Joined: 28 Dec 2012
Posts: 86
Location: hilversum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 Dec 2022, 13:55    Post subject: Verkocht
Alhoewel ik zeer tevreden ben over mijn Sony qua kwaliteit, snel en goed in z'n ruis.
Mijn probleem is dat de combi redelijk zwaar voor mij is. Ik hoor goede berichten over de OM1 + suiko 100-400mm.
Zijn er mensen die over de Olympus beschikken en wat is de ervaring hiermee.

Peter van den bos
_________________
OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser


Last edited by pabos on Sat 13 Jan 2024, 14:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Dec 2022, 14:58    Post subject:
Hallo Peter,

Ik ben een Olympus-gebruiker dus ik durf wel te schrijven dat ik een redelijke ervaring heb met dit merk. De Four Thirds sensor (17.3x13mm), of 4/3" sensor, is ongeveer een kwart van de grootte van een fullframe sensor, ongeveer 30% kleiner dan de APS-C sensoren. De sensor wordt op dit moment ook gebruikt door Panasonic. Het heeft een uitsnedefactor van 2, wat de effectieve brandpuntsafstand van een objectief verdubbelt. Maar dit zal je wel weten. Ik begin ermee omdat dit de reden is dat ik Olympus gebruik. Niet alleen vanwege de compacte behuizing want tegenwoordig weten ze al grotere sensoren in kleinere behuizingen te bouwen, maar vanwege de dubbele brandpuntafstand. Hierdoor blijven de tele-objectieven ook compacter en in meer verhouding met de body. Ik heb geen ervaring met de OM-1 maar gezien de specs geloof ik zeker in een verbetering van de EM-1 Marks. Ik heb zowel de Mark 1, 2 als 3 gebruikt en goede resultaten behaald. Met de M.Zuiko Digital ED 100-400mm f/5.0-6.3 IS heb ik maar twee maanden gefotografeerd en was zwaar teleurgesteld. Hiervoor had ik de Panasonic Leica DG Vario-Elmar 100-400mm f/4.0-6.3 ASPH Power OIS en die was wel haarscherp op de 400 mm. Dus spijt dat ik die had ingeruild voor de Olympus maar wel aanleiding om een OLYMPUS MFT 300MM F/4.0 ED PRO M.ZUIKO te kopen. Met een M.Zuiko Digital 1,4x Teleconverter MC-14 heb je 420 mm aan boord en nog steeds scherpe foto's. Met de M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 heb ik geen ervaring maar dan ga je naar 600 mm. ofwel naar 1200 mm. kleinbeeldformaat. Echter het lichtverlies is mij dan te groot (van F4.0 naar F8.0). De M.Zuiko Digital ED 150‑400mm F4.5 TC 1.25x IS PRO (300‑800mm) is mij veel te prijzig en met bijna 2 kg. te zwaar. Met de Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/2.8 PRO in combinatie met de M.Zuiko Digital 2x Teleconverter MC-20 heb ik geen ervaring. Wellicht een betere optie als de M.Zuiko Digital ED 100-400mm f/5.0-6.3 IS, volgens mijn ervaring. Hopelijk heb je hier wat aan, succes met maken van een goede keuze.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Nie


Gender: Male
Age: 76
Joined: 18 Aug 2014
Posts: 4
Location: Zwanenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 10:52    Post subject: Olympus ?
Dag Peter ,
Ook ik ben overgestapt van Sony naar Olympus. Vanwege het gewicht.
Ik gebruik nu de OM 5 , mark 2 en 3. En oa de Panasonic 100-400.
Voor mij een ideale combinatie wat betreft gewicht en prestatie.
En ik kan hiermee uit de hand werken! Geen statief meer mee slepen.
Groet , Hans van Nie
_________________
Sony A77m2 , 70-400 mm Tamron 15 -600 mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 13:45    Post subject:
Ik heb alleen de stap andersom gemaakt, van Panasonic G9 met Panasonic Leica 100-400 mm naar Sony A7iv met Sony 200-600 mm. Een stap die ik niet graag terug zou zetten. De 100-400 mm lens vond ik een heel goed ding, maar met de body had ik toch wel vrij veel last van ruis, en de autofocus was grillig. Vliegbeelden maken was altijd heel moeilijk met de G9, terwijl ik met de A7iv zelfs zwaluwen kan volgen met de autofocus.

Ik weet niet in hoeverre de OM-1 een stap voorwaarts is ten opzichte van de G9 of de Olympus E-M1 reeks. Je houdt die kleine sensor. Eventueel ook het overwegen waard om de Sony combi te behouden voor de kortere trips en een MFT set aan te schaffen voor de langere wandelingen?

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 20:57    Post subject: reactie op Cor
@Cor: Jij schrijft dat door de kleine sensor je een verdubbeling krijgt van de brandpuntafstand. Dat klopt, maar......
Voor zover ik weet is het zo dat een lens van bijvoorbeeld 400 mm gewoon zijn projectie geeft op elke willekeurige sensor. Heb je een kleine sensor met weinig MP (bijvoorbeeld 20 MP) dan valt een deel van de projectie van de lens buiten de sensor en krijg je een foto met de vogel groter in beeld.
Gebruik je dezelfde lens met een fullframe sensor van 30 MP of meer, dan valt de gehele projectie op de sensor. De vogel is dan kleiner in beeld, maar door het hogere aantal MP kun je dan ook meer croppen en krijg je ongeveer dezelfde foto.
Wat ik maar wil zeggen is dat we ons niet blind moeten staren op de cropfactor van camera's. Ik ervaar dit nu aan den lijve omdat ik ben over gestapt van een cropcamera naar een fullframe.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jan 2023, 21:25    Post subject:
Ik gebruik de OM E-M1X met 300 mm F4 en 1.4 converter van Olympus. Hiervoor gebruikte ik de OM E-M1 Mark iii met dezelfde lens. De reden om hierop over te stappen was ook het gewicht, maar ik heb dan wel effectief 840 mm, waarmee probleemloos uit de hand gefotografeerd kan worden. Dit is dus vergelijkbaar met een 600 mm met 1,4 converter op een fullframe camera en een flink statief. Ik zou zo’n combinatie met statief niet kunnen dragen.

De E-M1X is een wat robuustere camera dan OM E-M1 Mark iii, maar nog steeds heb je dankzij de crop-factor een compact systeem. De nieuwe OM 1 lijkt wat betreft omvang op de OM E-M1 Mark iii maar heeft nieuwe technologie aan boord die weer beter zou zijn dan de E-M1X.

Een full-frame camera zou 80 megapixels moeten hebben om een crop van 20 mega pixels te kunnen maken zoals uit de OM camera’s komt. Nadeel van de crop sensor is het dynamische bereik. Je moet daarom preciezer zijn in het belichten van je foto’s. Meer dan 1 stop onderbelichten vind ik onverantwoord.

Qua autofocus is het OM-systeem denk ik minder geavanceerd dan de systemen van Canon en Nikon, maar voor een ervaren fotograaf is dat niet doorslaggevend. En de nieuwe OM-1 zou ook weer een upgrade ten opzichte van de OM-1X zijn. Die laatste heeft overigens ook al een birdmode die vogels in het beeld herkent en scherp stelt op het oog.
Back to top
Reply with quote
 
Theo van Orsouw


Gender: Male
Age: 61
Joined: 04 Oct 2004
Posts: 55
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 Jan 2023, 22:00    Post subject:
Ik fotografeer nu een jaar of 5 met Olympus. Eerst met de EM1 mk II, daarna de EM1X en de laatste tijd met de OM1 in combinatie met de 150-400mm. Ik moet zeggen echt een vooruitgang. De tracking is veel beter. Met de EM1X had ik met een burst maar de helft scherp. Met de OM1 80% scherp en na de firmware update 90%.
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 Jan 2023, 22:17    Post subject:
@Gejo: het is juist dat het beeld, gevormd door een lens die geschikt is voor fullframe, een kleinere sensor maar gedeeltelijk bedekt waardoor een gedeelte van de projectie (beeldhoek) buiten de sensor valt. In mijn reactie op de vraag van Peter doel ik op de kleinere en lichtere objectieven die speciaal worden vervaardigd voor cropcamera’s en in dit specifieke geval voor de 4/3-sensor van Olympus en Panasonic. De beeldcirkel van die cropfactorlenzen kan een stukje kleiner worden gemaakt dan die voor fullframelenzen; de sensor is immers kleiner. Dit zorgt ervoor dat een lens kleiner en lichter gemaakt kan worden. Een croplens is dus niet groot genoeg om een fullframesensor aan de randen te belichten. Het kan wel bij sommige camera’s van Nikon en Sony want die schakelen dan een deel van de sensor uit, waardoor je een foto zonder zwarte randen kunt maken. De fullframe sensor wordt dan tijdelijk een cropsensor. Andersom geeft een fullframelens op een cropcamera (met dezelfde lensmount) zo goed als geen vignettering. Ook verstandig als je later wil overschakelen op en fullframe camera. Het grotere gewicht en afmeting maar meestal ook de hogere prijs moet je dan wel voor lief nemen.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 66
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Jan 2023, 14:40    Post subject:
Sinds kort heb ik de overstap gemaakt van OM D M1X naar OM 1 . Gebruik 'm in combi met de 150-400 PRO. Ben erg tevreden. De camera is een stuk lichter en sneller. Bovendien stuk beter in ruisprestaties. Omdat ik ook erg graag kwalitatief goede slowmotion opnamen maak gaf deze camera hiermee de doorslag omdat hij 240 fps in HD opneemt.

gr
Krijn
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum