Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Workflow en database

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
StevenGeurts


Gender: Male

Joined: 26 Oct 2015
Posts: 1
Location: Noord-Brabant
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Feb 2023, 22:57    Post subject: Workflow en database
Dag allen,

Allereerst, ik geloof dat dit mijn eerste post is hier, zal ik mezelf even kort voorstellen. Steven Geurts, 35, fervent vogelaar en vaak vergezeld door een camera die ik dan toch voornamelijk op vogels richt. In 2015 kocht ik een 100-400 (I) voor bij mijn Canon 80D, en ben eind vorig jaar geupgrade naar een R7 met RF100-500. Heerlijk toestel en heerlijke lens. Van "mijn foto's zijn toch niet goed genoeg" ben ik nu ook wat opgeschoven naar "stiekem is dit toch een fijne plaat", en ben eigenlijk wel benieuwd naar tips, commentaar, etc.. Vandaar de heractivatie van dit slapende account.

Dan mijn vraag. Mijn workflow nu bestaat uit importeren op de harddisk, vanuit Brigde met Camera Raw bewerken, indien nodig Photoshop erbij, exporteren naar JPG, etc. De (acceptabele) foto's blijven op de disk staan, binnen een mappenstructuur op datum. Nu mijn archief steeds groter wordt, zou ik eigenlijk liever gaan werken met een systeem met keywords, waarmee ik makkelijker bepaalde foto's kan terugvinden. "Winterkoning", bijv. Terwijl ik wel de mappenstructuur in stand hou.

Wat gebruiken jullie? Ik denk dat Lightroom kan wat ik wil, maar dan de reguliere versie of LR Classic? Of kan Bridge dit stiekem ook? Of zijn er andere opties? Dank alvast!
_________________
Canon R7 | RF100-500
Back to top
Reply with quote
 
Alex Roetemeijer
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 48
Joined: 15 May 2005
Posts: 63
Location: Zweden, Järna
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Feb 2023, 15:21    Post subject:
Ten eerste Steven, van harte welkom bij Birdpix.

De meeste hier gebruiken Lightroom om hun foto's te bewaren en terug te vinden. Maar er zijn natuurlijk ook andere mogelijkheden.
Ik heb ze bijvoorbeeld gewoon bij vogelsoort in mapjes staan med datum.

Groet Alex
_________________
Canon
-------------------------------------------------
http://www.pbase.com/alexroetemeijer

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Feb 2023, 22:06    Post subject:
Welkom, Steven! Je eerste foto's laten zien dat je stiekem absoluut fijne platen maakt.

Ik gebruik Lightroom Classic voor het organiseren en bewerken van mijn foto's, met Topaz Denoise AI als plugin voor verscherping en ruisreductie. In Lightroom kun je labels aan foto's hangen. Dat zijn dan bij mij de locatie en de soortnaam. Eventueel nog labels als 'juveniel'.

In Windows kun je ook 'tags' aan foto's hangen. Ik zie dat Lightroom zelfs de labels daar wegschrijft, want de labels uit Lightroom zie ik terug als tags bij het bestand. Vervolgens kun je met de zoekfunctionaliteit in Windows Verkenner ook zoeken op tags, als je in een bepaalde map gaat staan.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum