Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht maart 2023: Watervogels op drift
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Mar 2023, 13:57    Post subject: Maandopdracht maart 2023: Watervogels op drift
DEZE MAANDOPDRACHT IS AFGELOPEN DE VOLGENDE MAANDOPDRACHT VIND JE HIER

https://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=13601

Met Cor van Spijk heb ik de volgende maandopdracht afgesproken.

Watervogels op drift.

Nederland is een waterland en trekt veel soorten watervogels én vogelsoorten die een ecologische binding aan moerassen en wateren hebben, zoals de kust- en duinvogels en de moeras- en wadvogels. Voor deze opdracht gaat het dus om beide groepen ‘watervogels’. In maart begint het vormen van de koppels en is er al sprake van allerlei activiteiten zoals concurentiestrijd en baltsgedrag.

De opdracht van deze maand is: fotografeer ‘watervogels’ die actief bezig zijn met het aangaan van een band met een partner of hun best doen om een partner te vinden. Denk hierbij aan baltsen, vechten, dreigen, imponeren etc. Ik denk dat voorbeeldfoto’s geen meerwaarde hebben om de opdracht nog duidelijker te maken. Succes allemaal!

De spelregels voor deze opdracht zijn zoals altijd:

- Iedere geregistreerde gebruiker kan maximaal 1 foto indienen
- De foto moet in de maand maart van dit jaar gemaakt zijn
- De foto mag niet eerder op Birdpix geplaatst zijn
- De foto wordt exclusief geüpload in het maandopdrachtalbum en dus niet via de normale route in het Verzamelalbum
- Voor de zekerheid kan je in het veld 'beschrijving' als eerste woord in hoofdletters MAANDOPDRACHT typen. Mocht de foto per ongeluk in het verkeerde album geupload worden, dan zorgen wij ervoor dat deze op de juiste plek komt.
- De foto wordt niet gemodereerd, maar de regels ter bescherming van welzijn en veiligheid van de vogels zijn wel van toepassing. Het is ook niet de bedoeling dat mensen nadrukkelijk herkenbaar in beeld worden gebracht.
- Tot en met in ieder geval 27 maart kan je foto’s insturen. Het uploaden kan totdat het uploaden voor het maandopdrachtalbum door de admin is geblokkeerd
- Op 28 maart komen de foto’s online, en kunnen de foto’s door geregistreerde gebruikers genomineerd en becommentarieerd worden.
- Het wordt verwacht dat je als deelnemer ook de foto’s van anderen becommentarieert en nomineert.
- Het becommentariëren gebeurt net als het nomineren anoniem. Wil je een eerder geschreven commentaar aanpassen, schrijf dan een tweede commentaar, het eerste commentaar wordt dan verwijderd.
- Nomineren kan tot aan moment dat het nomineren door de admin is geblokkeerd.
- De bedoeling is dat op 31 maart de winnaars bekend gemaakt worden, dus zorg dat je uiterlijk 30 maart klaar bent met het nomineren.
- De foto met de meeste nominaties wint de maandopdracht.
- De plaatsen 1 tot en met 7 krijgen punten voor de jaarcompetitie. Plaats 1: 10, plaats 2: 8, plaats 3: 6, plaats 4: 4, plaats 5: 3, plaats 6: 2 en plaats 7: 1 punten. Bij een gelijk aantal nominaties krijgt iedere deelnemer hetzelfde aantal punten.
- Alle nominaties en commentaren worden na bekendmaking van de winnaars openbaar gemaakt.
- Na deze maandopdracht wordt de tussenstand voor de jaarcompetitie van 2023 bepaald.


Last edited by Marcel van der Tol on Mon 01 May 2023, 19:14; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1093
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Mar 2023, 14:27    Post subject:
Jammer Smile
Geen foto van mij dus deze maand.
Succes allemaal.
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Mar 2023, 17:05    Post subject:
Sorry Jan, totaal niet bij stil gestaan dat jij daar geen kans hebt op watervogels met deze activiteiten. Ik stel voor dat voor jou in deze MO een uitzondering wordt gemaakt en alle soorten vogels van toepassing worden verklaard. Althans als er al sprake is van koppelvorming in maart. De inzending is dan wel naar je te herleiden, want in de tekst geef je die uitzondering expliciet aan.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
jan Luit
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 65
Joined: 29 May 2005
Posts: 1093
Location: Murillo,Ontario,Canada
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 Mar 2023, 17:47    Post subject:
Cor

Dat hoeft helemaal niet hoor.
Heb ik een maandje vrij.
Ik haal het later wel in Smile
_________________
Nikon spulletjes


Think outside the box.
Back to top
Reply with quote
 
GeertN


Gender: Male
Age: 39
Joined: 10 Apr 2020
Posts: 59
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 03 Mar 2023, 5:08    Post subject:
Vanuit Java zal het ook lastig worden, maar wel een leuke opdracht!
Groeten Geert
_________________
Sony A1 | Sony A9 | 400mm f2.8 | 1.4X/2X TC
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Mar 2023, 9:36    Post subject:
Leuke opdracht. Mogelijkheden te over. Maar daardoor wel weer een uitdaging om een eruit springende foto te maken.

Ik ga er weer mee aan de slag. Het weer werkt nu mee, dus maar meteen vast vandaag op pad.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Mar 2023, 12:46    Post subject:
Oei, dan moet ik mijn vlot en waadpak misschien toch weer eens van zolder gaan halen Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Alex Roetemeijer
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 48
Joined: 15 May 2005
Posts: 63
Location: Zweden, Järna
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Mar 2023, 18:15    Post subject:
Vanuit Zweden gaat dat wel lukken, genoeg water, kraanvogels worden wel als moerasvogels gerekend denk ik? genoeg eentjes, meeuwen en ganzen die hier bij het water broeden, vechten en paren. Maart is wel wat vroeg, er ligt nog heel wat ijs. Hopelijk wordt het snel wat warmer!!

Lekker koud Vincent met je pakje in het water!!!

Groet Alex
_________________
Canon
-------------------------------------------------
http://www.pbase.com/alexroetemeijer

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 11:03    Post subject: MO maart
Oei.... dat word voor mij denk ik een maandje overslaan. In de Achterhoek niet zo veel watervogels en met mijn nek lage standpunten innemen gaat ook nog niet vrees ik. Maar voor de mensen die in waterrijke gebieden wonen natuurlijk een prima opdracht.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 12:21    Post subject:
Gelden reigers ook als watervogels?
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 15:26    Post subject:
Alle water-gebonden vogels, als ik het goed begrijp. Eenden, zwanen, ganzen, reigers, futen, aalscholvers, koeten, enz. Maar ik lees ook over vogelsoorten die een ecologische binding aan moerassen en wateren hebben. Dan denk ik aan baardmannetjes, rietgorzen, steltlopers, etc.

De vraag bij de zangvogels in deze categorie is wel of zingen er ook bij hoort. Is wel een vorm van zoeken naar een vrouwtje / baltsen toch?

En een roepende tureluur of grutto op een paaltje? Hoort ook bij territorium afbakenen.

Kieviten die door de lucht buitelen?

Ik vind het toch nog wat lastig om precies af te bakenen wat er wel en niet binnen de scope valt.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 16:11    Post subject: mo maart
@ Vincent: Grutto, Tureluur en kievit vallen voor mij onder de weidevogels. Dus als je die gaat inzenden mis je denk ik wel wat stemmen omdat meerdere mensen dat zo zullen opvatten. Ik denk wel dat Cor de wat 'echtere' watervogels bedoelt. Eenden, koeten, ganzen, futen, dodaars, waterhoen. Tja.... zo is het vaak wel wat vaag bij alle opdrachten.Baardmannetje..... tja....die zit wel echt bij water, anders is er geen riet. Misschien kan Cor er nog iets van zeggen.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 16:13    Post subject: mo maart
En een ijsvogel.....toch ook echt wel aan water gebonden. Dus ik denk dat dat wel mag. Lijkt meer eerder passen dan Grutto en kievit.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
Alex Roetemeijer
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 48
Joined: 15 May 2005
Posts: 63
Location: Zweden, Järna
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 17:22    Post subject:
Alle meeuwen soorten zijn ook 'water gebonden' en broeden graag op stranden of eilandjes in het water. En zeearenden jagen graag over water en broeden in bomen naast het water.......Zo kunnen we bijna elk vogeltje wel een 'watervogeltje' noemen:-))

groet Alex
_________________
Canon
-------------------------------------------------
http://www.pbase.com/alexroetemeijer

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2023, 21:08    Post subject:
Ik heb graag dat Cor concreet aangeeft aan wat voor soort vogels hij denkt. Dan hoeven we daar achteraf niet over te discussiëren. Watervogels is smaller dan 'vogels die een ecologische binding aan moerassen en wateren hebben'. En inderdaad, grutto's en tureluurs vertrekken in het broedseizoen naar de weiden, maar in de trektijd en winter zijn ze wel aan water gebonden. Moeten ze ook in de buurt van water of moeras te vinden zijn als je ze fotografeert?

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Mar 2023, 18:41    Post subject:
Ik begrijp goed de verwarring bij de twee begrippen; 'watervogels' en 'ecologisch aan het water gebonden vogels'. Ik bedoel voor deze MO idd het brede scala aan vogelsoorten die zich ophouden in waterrijke gebieden. De 'echte' watervogels vallen taxonomisch gezien onder een (1) gemeenschappelijke voorouder. Deze groep of clade is genaamd de Aequornithes en hieronder vallen o.a de duikers, de pinguïns, de albatrossen, de stormvogels, de ooievaars, de aalscholvers, de genten, de lepelaars, de reigers en de roerdompen. Deze verwantschap is met DNA-onderzoek aangetoond. Hiernaast kennen we de vele vogelsoorten die afhankelijk zijn van wateren en moerassen omdat ze fourageren en voortplanten op en/of nabij het water. Enkele bekende voorbeelden zijn de ijsvogel en de waterspreeuw. Zo ook de vogels in de rietlanden, zoals de roerdomp, karekiet, baardman, bruine kiekendief, waterral, blauwborst, rietzanger en rietgors. De vogelsoorten op de slikken van de zee- en waddenkusten, zoals de steltlopers. Voor veel weidevogels is water hun belangrijkste voedselbron, zoals voor de kievit, tureluur en de grutto. Zoals Alex terecht opmerkt is er een breed scala van vogelsoorten die 'ecologisch gebonden' zijn aan water. Van aalscholver tot zeearend en alles er tussen in, echter geen trekvogels die jaarlijks zeeën trotseren maar leven in een tuin of in een bos. Ik hoop dat deze nadere uitleg voldoende duidelijkheid geeft aan de deelnemers. In twijfelgevallen dan beslist de commentator zelf of hij of zij die relatie ziet of niet. Geen nekpijn voor een laag standpunt van een vogel op het water, geen natte voeten van het struinen door het riet, elke plek is goed al is het vanaf een bank in een park of een steiger in een haven. De soorten en hun gedrag is leidend, de omgeving waarin ze leven is dan mooi meegenomen.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 134
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Mar 2023, 19:07    Post subject:
Wellicht als aanvulling op de vraag van Vincent over de verschillende gedragingen bij het 'veroveren' van een partner of het verdedigen van een broedplek. Als het gedrag op de foto is te linken aan het onderwerp: 'partner zoeken en/of koppel vormen' dan is dat prima. Het helpt wel als beide vogels van een koppel aan de verdediging meedoen. Naast de genoemde voorbeelden van baltsen, vechten, dreigen en imponeren, zijn er nog typische andere gedragingen, zoals uit volle borst zingen en (schijn-)paren. Maar bijvoorbeeld het poetsen van het verenkleed of een gevecht om voedsel valt buiten dit kader. Dit gedrag zie je het gehele jaar door plaatsvinden.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Mar 2023, 22:12    Post subject:
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, Cor! Toch altijd jammer als er tijdens het beoordelen discussies ontstaan over de scope van de opdracht. Dan liever vooraf nog wat extra toelichting!
Back to top
Reply with quote
 
Truus Aletta Maan
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 70
Joined: 03 Jan 2017
Posts: 266
Location: Oosterstreek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Mar 2023, 16:47    Post subject:
Met dit weer hebben de vogels helemaal geen zin in de romantiek. 🤣
Truus
_________________
Het oog wordt niet verzadigd van het zien. Prediker 1:8
Back to top
Reply with quote
 
Alex Roetemeijer
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 48
Joined: 15 May 2005
Posts: 63
Location: Zweden, Järna
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Mar 2023, 12:13    Post subject:
ja hier ligt ook veel sneeuw en ijs, lastig opdrachtje deze maand.....Nog iets te vroeg maar goed we hebben nog wat dagen te gaan......

Groet Alex
_________________
Canon
-------------------------------------------------
http://www.pbase.com/alexroetemeijer

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Mar 2023, 19:10    Post subject:
Vanavond laatste uurtjes om een foto te uploaden!
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4617
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Mar 2023, 9:05    Post subject:
De foto's voor de maandopdracht van maart staan online. Tot en met 30 maart kunnen de foto's becommentarieerd en genomineerd worden.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1460
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Mar 2023, 10:42    Post subject:
1 pagina + 2 foto’s op pagina 2. Het was nog niet al te inspirerend voorjaarsweer deze maand, dat blijkt maar weer. Binnenkort maar eens goed gaan kijken naar de foto’s en in de pen klimmen!
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Mar 2023, 14:19    Post subject:
Ik ben begonnen met commentaren, potentieel is er genoeg maar er springt voor mij nog niet echt iets uit.
Begin van de maand heb ik elke keer wel wat foto's kunnen maken, maar inmiddels zit ik alweer een paar weken ziek thuis, dus mijn topper zit er niet bij deze keer - het is eenvoudigweg niet gelukt om iets sprekends te maken.
Later weer verder met de commentaren; altijd leuk om foto's echt intensief te bekijken en te beoordelen!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 451
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Mar 2023, 14:32    Post subject:
Ik heb nu alles goed bekeken en van commentaar voorzien. Evenals blijkbaar Josephine, ben ik niet heel erg onder de indruk van het totaal aan foto's. Allereerst natuurlijk jammer dat het er maar 22 zijn. Terwijl ik het zelf eigenlijk juist wel een leuke opdracht vond, en moeite had met kiezen welk ik zou uploaden.
Voor mij zijn er gelukkig wel een paar inzendingen die er uitspringen, maar niet veel. Ik ga ze straks nog één keer allemaal bekijken en dan meteen maar mijn nominaties uitdelen. Dan kan ik dat niet meer vergeten.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum