Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Ervaring Olympus 100-400mm

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
pabos


Gender: Male
Age: 78
Joined: 28 Dec 2012
Posts: 86
Location: hilversum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Jan 2024, 14:26    Post subject: Ervaring Olympus 100-400mm
Zijn er mensen die werken met de oly 100-400mm en wat zijn de ervaringen. Is er een duidelijk verschil met de Suiko 300mm f4?
_________________
OM-1 camera
300mm, f4
40-150mm, 2.8 pro
12-40mm pro
60mm macro
Godox flitser
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Jan 2024, 11:52    Post subject:
Peter,

Ik wil mijn ervaring met de Olympus 100-400 f/5.0-6.3 IS graag met je delen. Na jaren de Panasonic (Leica) 100-400 f/4-6.3 Asph. OIS te hebben gebruikt ben ik overgegaan naar de Olympus 100-400. De testen, vergelijkingen en recensies waren de basis van dit besluit. Dit objectief zou niet onderdoen voor een pro-lens. Helaas is mijn ervaring anders. Misschien wel qua bouw pro-waardig maar niet qua prestaties. Ik had al gauw spijt van de inruil. Maar toen ik weer een tweedehandse Panasonic 100-400 kocht viel die ook weer tegen. Blijkbaar is er kwaliteitsverschil mogelijk binnen hetzelfde merk en lenssoort. Dus misschien had ik een maandagochtendexemplaar van de Olympus 100-400 in handen. Je vraagt naar het verschil met de Olympus 300 f/4.0 en die is er zeker. Dit is een echte pro-lens en lichtsterker en levert scherpere beelden af. Ook met een teleconverter (TC) ertussen. Zie bijvoorbeeld mijn foto van de grauwe klauwier d.d. 22 juli 2023 die is gemaakt met de Olympus E-M1 Mark III + 300 mm./f4.0 + 1,4 TC = 420 mm./f5.6. Toch is een vergelijk niet eerlijk tussen deze twee objectieven. Immers een zoomlens die maar de helft kost van een prime (pro-)lens is altijd beduidend minder in prestaties. Sinds kort heb ik een 'oude' Olympus Zuiko Digital 50-200mm f2.8-3.5 ED lens SWD Zoomlens op de kop getikt. Met een adapter en een TC 2.0 kan ik er een 100-400 van maken. Mijn ervaring met een 'oude' Olympus 150 mm lens en een 2.0 TC is zo positief dat ik het ook met een andere lens uit die tijd wil proberen. Bedenk dan wel dat er geen stabilisatie in de lens is ingebouwd en een minder snelle autofocus voorhanden is. Stel de scherpstelling in op de "S-AF+MF"-modus voor het beste resultaat. De 50-200 heb ik al getest met de 2.0 TC en de resultaten zijn te vergelijken met mijn eerste Panasonic 100-400. De combinatie van adapter, (1.4-2.0) teleconverter en 50-200 lens is niet veel zwaarder dan de Olympus/Panasonic 100-400 en heeft een groter bereik, namelijk tussen de 50 en 400 mm. Met de 1.4 TC blijft er meer lichtsterkte over, het bereik is dan 70-280 geschikt voor bijvoorbeeld hutfotografie. Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring met de Olympus-lenzen.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 28 Jan 2024, 13:29    Post subject: Olympus ervaring
Mijn vrouw en ik fotograferen al jarenlang met een Olympus lens.
Afgaande op de resultaten over die jaren zijn wij zeer tevreden.
Kijk bijvoorbeeld naar de foto's die in de Database zijn beland en zie de resultaten.
Succes, groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum