Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Canon R5 met de RF 100-500

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Alie




Joined: 30 Jan 2024
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Feb 2024, 19:03    Post subject: Canon R5 met de RF 100-500
Hallo allemaal,

Ik fotografeer nu met de Canon 7D mark II met als lens de canon EF 300mm 4.0. Vaak met 1.4x convertor.
Omdat ik graag nog scherpere en meer gedetailleerde foto's wil kunnen maken wil ik een fullframe camera aanschaffen. Door een fotozaak is de combi Canon R5 met de RF 100-500 lens aanbevolen.
De lens heeft echter een d7 bij 500mm.
Heeft iemand ervaring met deze combi? Is het mogelijk snelle sluitertijden te gebruiken voor goede vluchtfoto's? Is er inderdaad weinig ruis te zien als je de vereiste hogere iso waardes gebruikt?
Ben benieuwd naar jullie reactie!
M.vr.gr.
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 262
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Feb 2024, 20:10    Post subject: Canon R5 en 100-500mm.
Hallo Alie,

De Canon 7D mark II is nogal ruisgevoelig vooral als je wat hoger in de isowaarde gaat en met de 1,4 convertor op je EF 300 mm 4,0 lever je aan scherpte in.

Uiteraard is de Canon R5 een prima keuze maar zelf heb ik voor de Canon R6 gekozen omdat ik deze op veel punten gelijkwaardig vond en vind wat betreft scherpte, ruis, autofocus etc. dan de veel duurdere Canon R5.

De Canon RF 100-500 mm gebruik ik in combinatie met de R6 en ik ben daar zeer tevreden over ook wat betreft scherpte, gewicht, ruis en de snelle autofocus.
Het is heel goed mogelijk met de R5 en R6 snelle sluitertijden voor vluchtfoto's te hebben omdat je hoog in de isowaarden kunt gaan zonder last van ruis of kwaliteit verlies te hebben.

De Canon R5 zal op sommige punten beter zijn dan de Canon R6 maar daar is de prijs ook naar.
Inmiddels bezit ik de Canon R6 mark II die weer een stap beter is dan de R6.

Groet Kees van der Klauw
Back to top
Reply with quote
 
Alie




Joined: 30 Jan 2024
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Feb 2024, 22:23    Post subject:
Bedankt voor je reactie Kees!
Die ruisgevoeligheid vond ik inderdaad nog wel eens een probleem!.
Goed om te lezen dat je zo tevreden bent over jouw combi.
Gebruik je ook de convertor (1,4 x of 2.0x) of heb je dat niet vaak nodig?
M.vr.gr. Alie
Back to top
Reply with quote
 
keesvanderklauw
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 09 Aug 2011
Posts: 262
Location: Drenthe
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 07 Feb 2024, 13:36    Post subject: Canon R5 en 100-500mm.
Ik gebruik de 1,4 converter op de 100-500 mm niet heel vaak maar dat geeft een goed resultaat . Het resultaat met de 2,0 converter weet ik niet want die bezit ik niet maar dan ben ik bang dat het resultaat wel minder wordt..
Bij gebruik van de 1,4 converter heb je een diafragma van F/9,0 met redelijke weersomstandigheden en de R5 of R6 is dit nog goed te doen omdat je hoog in de iso waarde kan met deze camera's.
Een minpuntje is dat met de 1,4 converter op de 100-500 mm je niet helemaal terug kan zoomen naar 100 mm dit heeft te maken met het ontwerp van de converter, ik schat in dat je terug kan zoomen naar 300 mm. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn omdat je een converter gebruikt om op een zo groot mogelijk afstand te fotograferen in dit geval 700 mm.
Het gewicht van de 100-500 mm is 1525 gram en van uit de hand fotograferen gaat prima zeker met de goede stabilisatie van de R5 en de R6.
Ik bezit ook de Canon 800 mm f11 die bevalt ook goed deze lens weegt maar 1260 gram.
Er komt een nieuwe nieuwe zoomlens van Canon op de markt deze zal binnenkort in de winkel te koop zijn, misschien wel interessant. Dat is de Canon 200-800 mm RF F/6,3-9,0 USM die weegt 2050 gram, wel een mooi bereik met 800 mm maar wel wat zwaarder dan de Canon 100-500 mm
Back to top
Reply with quote
 
Alie




Joined: 30 Jan 2024
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Feb 2024, 11:26    Post subject: Re: Canon R5 en 100-500mm.
Bedankt voor je reactie Kees!

keesvanderklauw wrote:
Ik gebruik de 1,4 converter op de 100-500 mm niet heel vaak maar dat geeft een goed resultaat . Het resultaat met de 2,0 converter weet ik niet want die bezit ik niet maar dan ben ik bang dat het resultaat wel minder wordt..
Bij gebruik van de 1,4 converter heb je een diafragma van F/9,0 met redelijke weersomstandigheden en de R5 of R6 is dit nog goed te doen omdat je hoog in de iso waarde kan met deze camera's.
Een minpuntje is dat met de 1,4 converter op de 100-500 mm je niet helemaal terug kan zoomen naar 100 mm dit heeft te maken met het ontwerp van de converter, ik schat in dat je terug kan zoomen naar 300 mm. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn omdat je een converter gebruikt om op een zo groot mogelijk afstand te fotograferen in dit geval 700 mm.
Het gewicht van de 100-500 mm is 1525 gram en van uit de hand fotograferen gaat prima zeker met de goede stabilisatie van de R5 en de R6.
Ik bezit ook de Canon 800 mm f11 die bevalt ook goed deze lens weegt maar 1260 gram.
Er komt een nieuwe nieuwe zoomlens van Canon op de markt deze zal binnenkort in de winkel te koop zijn, misschien wel interessant. Dat is de Canon 200-800 mm RF F/6,3-9,0 USM die weegt 2050 gram, wel een mooi bereik met 800 mm maar wel wat zwaarder dan de Canon 100-500 mm
Back to top
Reply with quote
 
Lennart Verheuvel


Gender: Male
Age: 34
Joined: 11 Apr 2009
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Feb 2024, 19:48    Post subject:
Ik ben erg tevreden over de combi R5 met RF 100-500. Binnen mijn budget kan ik me op dit moment geen betere combi wensen. Ik vind de 45 megapixels ook de extra investering waard. De RF 100-500 is een heel scherpe lens waardoor je meer uit je foto's kunt halen. Doordat ie zo licht is, kun je uitstekende foto's in vlucht mee maken. Een programma als DxO of Topaz (of evt een combi van de twee) is wel aan te raden. Dan kun je gewoon veel meer uit de camera halen.

De 1.4 converter gebruik ik regelmatig. Die vermindert wel flink het aantal écht scherpe foto's in vlucht en ook merk je het verschil in kwaliteit bij het croppen (maar netto levert het wel meer op). De beperking van de zoomfunctie vind ik wel irritant.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum