Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Een nieuw statief uitzoeken

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 09 Jan 2024, 23:57    Post subject: Een nieuw statief uitzoeken
Ik ben me aan het ori๋nteren op een nieuw statief. Waar moet ik op letten? Zijn er vuistregels qua draagkracht? Het maximale gewicht van de lens+ camera zal ongeveer 4kg zijn daar komt dan nog een vloeistof kop bij van ongeveer 2 kg. Het maximale totaal gewicht zal dus ongeveer 6 kg zijn. Ook is het de bedoeling regelmatig te gaan filmen.

Ik ben zover dat ik heb begrepen dat Carbon het beste trillingen absorbeert en lichter is dan aluminium (maar ook duurder)
En dat een midden kolom zorgt voor instabiliteit.

Maar......

Wat is nu verstandig om als draagkracht van het statief aan te houden, zijn hier algemene vuistregels voor?
Meer is misschien altijd beter maar het heeft volgens mij ook weinig zin om met een overkill aan statief op pad te gaan.

En wat is beter qua het vastzetten van de poten, een clicksysteem of een schroefsysteem?

En welke hoogte is aan te bevelen? Ik ben zelf 190cm lang en de combinatie camera/vloeistofkop zal ongeveer 25cm hoog zijn..

En zijn videostatieven een betere optie als ik ook wil filmen?

Groeten,
Johannes
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1569
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Jan 2024, 12:26    Post subject:
Ik heb een carbon Feisol CT-3471 statief met Jobu Design schommelkop tweedehands gekocht, combi voor 200 euro. Ik gebruik hem weinig, omdat met de stabilisatie van mijn camera en lens bijna alles uit de hand kan. De beweging van de vogel is eerder beperkend dan de beweging van de camera. Ik weet natuurlijk niet of de stabilisatie van jouw camera net zo goed is. En bij filmen is een statief wel weer belangrijk. Omdat ik 'm zo weinig gebruik, ben ik voor een robuust en stevig statief gegaan. Bij lange wandelingen neem ik hem toch niet mee. Ik ben 1,88 en ik kan het statief prima zonder middenkolom gebruiken. Het staat allemaal als een huis en beweegt erg soepel mee. Eerder had ik een lichter statief met balhoofd, maar dat vond ik niks. Een beetje losdraaien en je camera kiepert om. Die zijn gewoon niet zo geschikt voor camera's met lange telelenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Jovanzo
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 23 Apr 2023
Posts: 44
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Jan 2024, 12:57    Post subject:
Ik heb een driepoot statief, maar ik weet niet wat je zelf beter vindt. Maar ik zeg je alvast een ding, als je een camera 📷 heb die iets van 7 kilo. Dan kan je beter opzoek gaan naar een eenpoot. Die is wat handiger ik gebruik mijn driepoot soms.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1569
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 13 Jan 2024, 13:42    Post subject:
7 kilo? 😅 Dan moet je wel een 600 mm f4 van een jaar of 20 oud hebben denk ik Wink mijn camera is minder dan 1 kg, lens iets meer dan 2 kg.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Jan 2024, 11:09    Post subject:
Een mooie vergelijkende review van 6 "heavy duty" statieven (duur ้n budgetvriendelijk) is paar jaar terug hier geplaatst, zeer leerzaam (godzijdank blijft dpreview in de lucht, scheelde niet veel...):

https://m.dpreview.com/reviews/tested-six-large-tripods-for-heavy-duty-use

Van elk van deze statieven zijn ook nog individuele reviews te vinden op dezelfde site.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Mar 2024, 19:36    Post subject:
Nog even een update: uiteindelijk gegaan voor een INNOREL RT90CM ( https://www.amazon.com/Tripod-INNOREL-RT90CM-Adapter-Professional-Camouflage/dp/B08KGDBV9T ) In combinatie met een Manfrotto MVH502AH Pro Video Head.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum