Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Olympus Raw Software

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Online

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 19 Mar 2024, 19:38    Post subject: Olympus Raw Software
Na lange tijd geen nieuwe recente foto's te hebben aangeboden loop ik nu tegen de nodige vragen aan.
De Olympus Raw Software bestaat uit Raw en Jpeg bestanden.
Ik bewerk de Jpeg bestanden maar ik lees dat de Raw bestanden ( ik meen ook de ORS) direct kunnen worden bewerkt.
Het lijkt mij dat ik op de een of andere manier de kwaliteit van mijn foto's zou kunnen handhaven/verbeteren.
Er zijn vast Olympus gebruikers die daar informatie over kunnen geven.
Hopelijk blijft het eenvoudig want ik ben niet heel goed thuis in computer Software.
Wie kan mij verder helpen?
groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
corvanspijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Dec 2011
Posts: 135
Location: Koekange
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 20 Mar 2024, 10:33    Post subject:
Guido, zoals je waarschijnlijk weet fotografeer ik ook met Olympus camera's en lenzen. Voor het overbrengen van de gemaakte ORF-fotobestanden naar mijn computer gebruik is de software van OM-systems, voorheen Olympus. In eerste instantie gebruikte ik de Olympus Viewer maar na het upgraden van Windows 8.2 naar Windows 10 gebruik ik thans de OM Workspace. Helaas werkt de Olympus Viewer alleen op Windows 8.2 en lager. Het gebruik is namelijk simpeler en logischer als die van OM Workspace.

De software van de OM Workspace kan je gratis downloaden van de site van OM-systems (voorheen Olympus) door het invullen van het serienummer van je camera. Volg daarna gewoon de instructies. Als de software is geladen dan kan je de camera op de computer aansluiten met de bijgeleverde kabel en de bestanden overbrengen. Hoe dit werkt zal je wel weten en anders zie de gebruiksaanwijzing.

Mijn camera heb ik ingesteld op (alleen) het maken van RAW-opnamen in het formaat ORF (Olympus RAW File). Je kan ook kiezen voor alleen het maken van gecomprimeerde JPG formaat of gecombineerd met RAW. Dit kost wel meer schijfruimte. Na het overbrengen (importeren) van de gemaakte ORF-bestanden van de camera naar de computer kan ik in OM Workspace nog per ORF-bestand de diverse (camera-)instellingen aanpassen. Eigenlijk stel je achteraf de camera-instelling(en) anders in, mits dit natuurlijk nodig is. Vervolgens exporteer ik het al dan niet aangepaste ORF-bestand naar een map met eerder gemaakte JPG-bestanden of in een nieuwe map. Bij het exporteren wordt meteen de omzetting naar JPG gedaan. Zorg dat bij het importeren van de ORF-bestanden de instellingen in OM workspace goed staan. Ik maak telkens een nieuwe map aan met de fotografeerdatum en verwijder niet meteen de bestanden uit de camera (deze optie dus niet aanvinken). Zorg dat de aangemaakte (nieuwe) data-mappen in de juiste mappenstructuur worden geplaatst. Zie de keuze voor de mapinstelling rechtsboven. Ik heb voor de opslag van de nieuwe datamappen een map met een jaartal aangemaakt in een map voor OM (Olympus)-bestanden. Voor elk jaar maak ik dan weer een nieuwe map aan. Een logische mapstructuur is een must!

Is het besturingssysteem op je computer nog Windows 8.2 of lager dan kan je dus ook de software van Olympus Viewer downloaden. In dit programma kan je eveneens alle (camera-)instellingen aanpassen (indien nodig) en via exporteren omzetten in JPG. Het bewerken in RAW veroorzaakt geen tot maar een gering kwaliteitsverlies in tegenstelling tot het bewerken van JPG-bestanden.

Hopelijk kan je hier wat mee.

groet,
Cor
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Online

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 20 Mar 2024, 10:57    Post subject: Olympus Workspace
Hallo Cor,
ik wist wel dat je meet Olympus fotografeerde.
Olympus Workspace gebruik ik al jarenlang.
Vanwege de lange tijd dat ik geen foto's kon aanleveren ben ik het een en ander vergeten. Mijn leeftijd begint ook een rol te spelen , ik vergeet makkelijker iets.
Ik krijg binnenkort wat hulp op locatie en heb je antwoord alvast geprint.
de optie om alleen in Jpeg of Raw te fotograferen lijkt me een goed idee.
bedankt tot zover.
dank je wel.

"Wordt vervolgd""

groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
guido mwm
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 80
Joined: 19 Feb 2007
Posts: 295
Location: Dieren
Online

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 20 Mar 2024, 18:09    Post subject: Olympus Workspace RAW en Jpeg problemen
met hulp van Adri Gr Nueland de werkwijze op locatie doorgenomen.
probleem is dat met de huidige software geen RAW bestanden vanuit Olympus workspace kunnen worden geopend.
Daarvoor moet software worden aangeschaft, welke is nog onduidelijk.
met jpeg zijn acceptabele resultaten bereikbaar.

hier moet ik het even mee doen.
groet, Guido
_________________
onderweg wat foto's..
met mijn Olympus. .
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum