Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Aan/Uit knop op links, onpraktisch of toch niet ???

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 36

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Mar 2024, 23:36    Post subject: Aan/Uit knop op links, onpraktisch of toch niet ???
Na 6 jaar vogelfotografie met een Fuji XT3 overweeg ik een overstap naar een fullframe Nikon Z8 of Canon R5.
Er zit jaarrond een telelens op mijn camera dus dat betekent; de linkerhand ondersteund de lens en met rechts bedien je de knoppen.
Dus wil je de meest gebruikte functies ook aan de rechterzijde van de camera (achter,voor of bovenop) en daarmee onder de rechterhand hebben.
Nu kun je bij de meeste merken veel functies vrij programmeren naar andere knoppen maar dat geldt niet voor de aan/uit knop.
Gelukkig zit die bij de meeste merken sowieso op rechts en vaak (en bij mijn voorkeur) rondom de ontspanknop.
Ik zie echter dat de aan/uit knop bij de Canon R5 op links zit maar dat lijkt mij een uitermate onpraktische positie met een telelens.
Hoe gaan telelens gebruikers met een Canon R5 (of andere modellen met de aan/uit op links) daar mee om ?
Back to top
Reply with quote
 
Grinco


Gender: Male

Joined: 29 Nov 2012
Posts: 48

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Mar 2024, 14:54    Post subject:
Hoi.
Je zet hem toch maar 1 keer aan per dag? Dus maakt het mij niet uit of die knop nu links, rechts of achterop de body zit. Camera gaat in standby na de gewenste tijd en met een lichte aanraking van de ontspanknop komt de camera weer tot leven.

Kun je de actie die je wilt fotograferen meteen vastleggen. Als je telkens je camera uitzet en dan weer aan moet zetten ben je altijd te laat.
Geen idee hoe dat bij fuji is, mischien vreet die batterijen en moet je hem wel uitzetten. (dat doet de r5/r6 naar mijn mening ook wel)
George
Back to top
Reply with quote
 
Fred Aerts


Gender: Male

Joined: 30 Aug 2006
Posts: 36

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 29 Mar 2024, 17:14    Post subject:
Grinco wrote:
Hoi.
Je zet hem toch maar 1 keer aan per dag? Dus maakt het mij niet uit of die knop nu links, rechts of achterop de body zit. Camera gaat in standby na de gewenste tijd en met een lichte aanraking van de ontspanknop komt de camera weer tot leven.

Kun je de actie die je wilt fotograferen meteen vastleggen. Als je telkens je camera uitzet en dan weer aan moet zetten ben je altijd te laat.
Geen idee hoe dat bij fuji is, mischien vreet die batterijen en moet je hem wel uitzetten. (dat doet de r5/r6 naar mijn mening ook wel)
George


Die standby functie zit inderdaad ook op mijn Fuji maar als ik hem wat langer niet gebruik of even wegleg, heb ik toch de neiging om hem echt uit te schakelen (zit tussen de oren denk ik). Als ik mijn camera dan weer oppak zit mijn rechter wijsvinger automatisch op de plek waar de ook aan/uit en ontspanknop zit. Opstarten vanuit aan/uit gaat overigens bijna net zo snel als vanuit standby. Maar inderdaad bij een overstap naar de Canon zal ik dan vooral de standby moeten gebruiken.
Back to top
Reply with quote
 
Grinco


Gender: Male

Joined: 29 Nov 2012
Posts: 48

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Mar 2024, 14:01    Post subject:
Hoi.

Het leuke aan automatismen is dat ze zijn afteleren.

En bijna net zo snel is niet het zelfde als net zo snel, en is denk ik meer een gevoel van jouw dan dat het werkelijk zo is.
Een simpel aanraking van de ontspanknop waar je vinger toch moet zijn is altijd snellen dan eerst mis grijpen (aangezien het nog een automatisme is 😉) dan naar je camera kijken waar dat verdomde knopje ook al weer zat en dan aanzetten camera voor je oog.....Damn het opschrijven duurt al vreselijk lang. 😂😂😂😂

Succes met je zoektocht.

Tipje, als je ooit eens bij een groep staat te fotograferen vraag eens of je dit ff mag uitproberen. De meeste vogelaars of natuurfotografen zijn heel aardige mensen en willen je best helpen.

George
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum