Bart,
het antwoord op jouw vraag hangt heel erg af van persoonlijke voorkeuren en ook de manier van vogelen.
Loop/wandel je veel dan is een verrekijker veel gemakkelijker, kijk je vaak grote (water)vlaktes af dan is een telescoop onontbeerlijk.
Doe je beide ............
Bovenstaande is voor mij reden om 2 verrekijkers en een telescoop te hebben (weet het, heel decadent! maar wel ideaal, net zoals de fotografen met meerdere lenzen werken).
- Ga ik bosjes/bossen afzoeken (waar alles dichtbij zit) dat is een kleine kijker 8/10 x 40/50 ideaal, vanwege het feit dat je de betere modellen tegenwoordig tot binnen 2.5 meter kunnen scherpstellen.
Ook bij landtrektellen, waar veel vogels vlak over je heen vliegen en je snel moet kunnen scherpstellen, zijn dit soort kijkers het meest ideaal.
- Ga ik (water)vlaktes afkijken, zeetrek tellen o.i.d. dan is de telescoop onontbeerlijk.
20-30x standaard vergroting vind ik te weing voordelen geven ten opzichte van mijn volgende optie en daarom gebruikte ik altijd een zoom-oculair. Nu Zeiss echter met een goede 40x standaard lens in gekomen ben ik daarop overgestapt,
- Maar als ik veel moet lopen (bijvoorbeeld afstruinen Maasvlakte) dan kan de hele tijd een telescoop een last worden. Dan pak ik vaak mijn 15x60 kijker, welke (hoewel wat zwaarder) lekkerder sjouwt en de vogels tot goed dichtbij brengt.
Let op!: de kwaliteit van goedkopere merken is bij deze vergrotingen vaak slecht, durf alleen de Swarovski aan te raden, welke m.i. zeer goed resultaat geeft. Ondanks de grote vergroting toch een goede lichtsterkte, maar minimale scherpstelafstand is weer 8-9 meter.