Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Hoe het beste een foto te verkleinen...

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 31 Dec 2004, 18:47    Post subject: Hoe het beste een foto te verkleinen...
Allen,

Zoals Peter Jacobs demonstreerde zit er kennelijk een groot verschil in de methoden om een foto te verkleinen voor bijvoorbeeld plaatsing op het web.
In Photoshop Elelments 2 kan je kiezen uit Nearest Neighbour, Bicubic en Bilinear. Voor mezelf geldt dat ik eigenlijk altijd Bicubic gebruikt heb en me nooit in de andere twee verdiept heb.
Weet iemand het verschil tussen deze methoden en welke je het beste toe kan passen??

Groet Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 31 Dec 2004, 19:04    Post subject:
Bicubisch/Bilineair/Naaste Buur bepalen de interpolatie, m.a.w. de wijze waarop de bestaande pixels worden gecombineerd tot nieuwe pixels.

Bicubisch:
Meest nauwkeurige interpolatie

Bilineair:
Minder nauwkeurig maar sneller, wordt gebruikt om in hoog tempo veel grote afbeeldingen te verwerken

Naaste buur:
Voert eigenlijk helemaal geen interpolatie uit, maar alleen een eenvoudige optelling of deling van naast elkaar gelegen pixels.
Het resultaat is altijd een blokkerig effect, dat alleen geschikt is voor speciale toepassingen.

Bron: Basiscursus Photoshop CS van John Numan
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
Peter Jacobs


Gender: Male
Age: 71
Joined: 11 Nov 2004
Posts: 47
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Jan 2005, 16:01    Post subject: Geen noemenswaardig verschil tussen bicubic en naaste buur
Tot mijn spijt moet ik stellen dat er geen noemenswaardig verschil is tussen de twee verkleiningsmethoden. Aanvankelijk dacht ik dat wel. Een foto verkleind met bicubic zag er niet uit en dezelfde foto verkleind met naaste buur zag er bijna uit als het origineel.

Ik kan niet reconstrueren wat ik fout gedaan heb, wel heb ik een voorbeeld gemaakt met de resultaten van beide verkleiningsmethoden naast elkaar:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?comment_id=5600#5600

Peter
_________________
Canon Powershot S1 IS 3,2 megapixels, 5,8 - 58 mm (vergelijk 37 - 370 mm), één- en driepoot statief
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Jan 2005, 18:44    Post subject:
In dit topic ook even een post over hoe je in het algemeen foto's kunt verkleinen, ik krijg daar meer dan eens vragen over. Dit staat los van de vraag hoe je de beste kwaliteit krijgt, maar mijn indruk is dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Links of rechtsom, het worden kleine bestandjes met kwaliteitsverlies.

    Met Windows XP kun je heel handig op je rechtermuisknop klikken op de foto (in windows-viewer) of op het bestandje klikken en dan kies je "resize picture", je kunt o.a. kiezen uit small (640x480) en medium (800x600).

    Waar je nog meer mee kunt en wat ik kan aanraden is Irfanview (freeware). Een klein programmaatje, minder dan 1 mb, maar reuzehandig. Zie http://www.irfanview.com. Hiermee kun je resizen, maar ook eenvoudige bewerking doen (zoals verscherpen).

    Tot slot heb je ook Photoshop (Elements) , hiermee kun je van alles, nog meer dan met Irfanview. In photoshop kun je met imagesize de groote bepalen, bijv. 800x600 en als je die "opslaat als" kun je kiezen in welke compressiekwaliteit je 'em wilt opslaan (varierend van 1-12, waarbij 1 slechte kwaliteit is en 12 de beste). Met de bestandsgrootte van mijn foto's (tussen 1 en 2 mb) kies is meestal 6 en kom dan ongeveer uit op 100 kb.
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Jan 2005, 18:55    Post subject:
Je hebt voor Windows XP dan echter wel een 'Powertoy' van Microsoft nodig.
Je kunt deze hier vinden:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Rechtstreekse link voor Image Resizer:
http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Remmelzwaal


Gender: Male

Joined: 29 Dec 2003
Posts: 32
Location: Katwijk aan Zee
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Jan 2005, 19:39    Post subject:
Erg handig voor het aanpassen van foto's (diverse bewerkingen) is ook het programma Xnview. Je kan bijvoorbeeld in ene keer een grote hoeveelheid PSD-bestanden omzetten in JPEG-formaat!
http://perso.wanadoo.fr/pierre.g/xnview/enfeatures.html
Back to top
Reply with quote
 
Marijn


Gender: Male
Age: 43
Joined: 17 May 2004
Posts: 48
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Jan 2005, 0:23    Post subject:
Een goed doch simpel programma dat ik graag zou willen aanraden om foto's te verkleinen (of vergroten!) en verscherpen is Easy Thumbnails. Het is freeware en te vinden op http://www.fookes.com/ezthumbs/index.php. Het programma heeft maar liefst 11 resize-algoritmes aan boord, waaronder 'Lanczos3' en 'Mitchell', die doorgaans de allerbeste resultaten geven. Als standaardinstelling wordt Mitchell gebruikt voor jpg-files.

Hieronder een stukje uit de documentatie van het programma over de verschillende algoritmes.

Lanczos3
This is the slowest method but it usually produces the sharpest images (comparable to fractal resizing). Under certain conditions, it may introduce some ringing patterns and emphasize JPEG artifacts.

Mitchell
Resizing with this algorithm produces no sharp transitions and tends to be a good compromise between the "ringing" effect of Lanczos and "blurring" of other methods. It is often used with photos in combination with the sharpness option to reduce smoothing. The Mitchell algorithm produces good results when enlarging pictures. It is also one of the slower algorithms.

Nearest
This algorithm is recommended for small icons or lines/outlines. It works best with illustrations containing non-anti-aliased edges.

Linear/Fast Linear
This is a reasonably fast method that does not emphasize jagged edges, but it does tend to blur the image slightly.

Bilinear
This interpolation method produces relatively smooth edges with few jaggies. This algorithm is often recommended for shrinking images.

Bicubic
Bicubic interpolation is more sophisticated than Bilinear. It produces very smooth edges with hardly any jaggies (even better than Bilinear). This algorithm is often used for enlarging images.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum