Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Afplakken metalen pennetjes/oude lens weer werkt op 400D

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 8:55    Post subject: Afplakken metalen pennetjes/oude lens weer werkt op 400D
Mijn "oude" macrolens werkt niet samen met mijn nieuwe EOS 400D. Ook bij Sigma kan men er niets meer aan doen. Ik heb zelf geen idee hoe oud de lens is want ik heb hem destijds 2e hands gekocht.
Volgens een kennis schijnt er iets op dit forum gestaan te hebben (of staat er nog maar ik kan het niet vinden) over het afplakken van een of meerdere metalen pennetjes die op de lens zitten. Daarna zou de lens het weer prima doen
Wie helpt mij verder ?

Anneke

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 9:11    Post subject:
Anneke, er is hier vaak gesproken over het afplakken van pinnetjes van converters en/of extenders om de AF te kunnen behouden. Ik kan mij helaas niet herinneren dat het afplakken ooit is genoemd mbt tot lenzen.

groet,
Jan

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Nov 2006, 21:55    Post subject:
Ook ik ken alleen het afplakken van de 3 buitenste pinnen voor behoud van autofocus.
Maarem, ik ken wel een verhaal m.b.t het diafragma. ALs je dit vol open zet werkt bijvoorbeeld mijn sigma 400mm telemacro wel op mijn 350d, wil je diafragmeren dus iets anders behalve F5,6 dan doet hij het niet. Dit is met meerdere lensen het geval. Soms kun je de lensen laten rechippen maar voor oudere lensen schijnen de chipjes wel eens op te zijn Crying or Very sad
Dit leek mij redelijk belachelijk (ik heb elektronica gedaan, hoe the f... schrijf je dat trouwens tegenwoordig) maar in ieder geval, als de chipjes op zijn heb je een probleem.
Eventuele oplossing,
Koop een canon 1D, daar schijen veel oudere lensen wel op te werken met meer gesloten diafragma. Ik heb er zelf ook wel eens over nagedacht en ben er eerlijk gezegd nog niet uit. 2e hands moet je toch wel € 900,- neerleggen voor die camera. En dat vind ik nogal wat voor een oud stukje techniek.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum