Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Alternatief voor wimberley?
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 9:43    Post subject:
Voor Focus heb ik dit jaar alle alternatieven getest: de Dietmar Nill-kop, de Manfrotto 393, de Wimberley Sidekick, de Wimberley Head WH200 en het Manfrotto balhoofd 468 MGRC-5 (zie Focus 9/2006). Mijn comclusie was dat de Dietmar Nill-kop de beste was (en ook compleet wordt geleverd met snelkoppelplaten), en dat de Wimberley Sidekick een goed alternatief is (maar dan moet je al een goed balhoofd hebben!). De Wimberley's worden kaal geleverd en je moet er voor veel geld nog allerlei snelkoppelplaten bijkopen. Dat wil niet zeggen dat de 393 en de Wimberley-kop niet goed zijn. De Dietmar Nill-kop is verkrijgbaar via Foto natura (www.fotonatura.nl) voor ca. €600,-

Last edited by Ger M on Wed 29 Nov 2006, 13:26; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 12:12    Post subject:
Ik heb zelf de Black Widow Head van Jobu. Een canadees product en gelijkwaardig aan de Wimberly, alleen (toen) voor 450 euro. Werkt wel met snelwissels van Arca Swiss style, net als de Wimberly trouwens.
Ondanks dat ik veel uit de hand fotografeer gebruik ik hem in schuilhutjes altijd.

Michel
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 17:00    Post subject:
ger,
op welke punten was de Dietmae Nill-kop beter? gewicht, flexibiliteit, prijs, stabiliteit, gebruiksgemak, ...? Zou je dat willen aangeven?
bedankt.
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 17:18    Post subject:
Ook nog een duit in de sinterklaaszak. Bij mijn afweging heb ik ook gekeken naar de Manfrotta beugel. Ben toch voor de Wimberley gegaan. Lekker stevig en stabiel, gewicht is minpuntje.

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 17:31    Post subject:
Hans,

Is de volledige Wimberley geen overkill voor een 300/2,8 lens? Kan natuurlijk ook zijn dat je profiel niet is bijgewerkt...

Groeten,
Marijn
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 20:07    Post subject:
Doodles wrote:
Hans,

Is de volledige Wimberley geen overkill voor een 300/2,8 lens? Kan natuurlijk ook zijn dat je profiel niet is bijgewerkt...

Groeten,
Marijn

Martijn, neen ik heb een volledige Wimberley WH-100. Ik vind het prettig om mee te werken. De 300mm lens ligt goed stabiel op de schommel. Je werkt er sneller mee dan een balhoofd of een andere statiefkop. Nee ik heb er geen spijt van; kost een paar centen. Eigen import, maar moest wel invoerrechten en BTW betalen bij aflevering door UPS.

Han Bouwmeester

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 21:07    Post subject:
Bedankt wederom voor jullie suggesties en hulp.
Of het toeval is of niet maar vandaag kwam ik een fotograaf tegen in de OVP met de manfrotto beugel. Praatje gemaakt en hij was erg positief. De beugel maakte op mij ook wel een erg goede indruk moet ik zeggen met lekkere soepele bewegingen. Dus was kosten/baten betreft denk ik dat ik daar voor zal gaan.
Via via kreeg ik deze link nog door als alternatief voor de wimberley.
http://www.jobu-design.com/gimbals.html
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 10:11    Post subject:
Precies Han, die link kon ik zo gauw niet meer vinden maar die Black-Widow Gimbal heavy duty gebruik ik ook. Heb hem hier ook besteld. Over het product en de service van Jobu ook dik tevreden.

Michel
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 16:02    Post subject:
Ik heb de statiefkoppen vooral gebruikt met een Canon EOS5D en een 300/2,8 IS USM van Canon, en dat is zeker geen overkill. De Dietmar Nill-kop werkt gewoon het prettigst, hij is relatief compact, wordt compleet geleverd en je kunt er desnoods twee camera tegelijk op monteren, of een camera en een telescoop. De mechanische afwerking is subliem. De Wimberley's werken ook goed, maar zijn relatief duurder, omdat ze zonder de snelkoppelplaten worden geleverd en je voor de sidekick al de beschikking moet hebben over een minstens even duur balhoofd.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 16:30    Post subject:
Ger M wrote:
Ik heb de statiefkoppen vooral gebruikt met een Canon EOS5D en een 300/2,8 IS USM van Canon, en dat is zeker geen overkill. De Dietmar Nill-kop werkt gewoon het prettigst, hij is relatief compact, wordt compleet geleverd en je kunt er desnoods twee camera tegelijk op monteren, of een camera en een telescoop. De mechanische afwerking is subliem. De Wimberley's werken ook goed, maar zijn relatief duurder, omdat ze zonder de snelkoppelplaten worden geleverd en je voor de sidekick al de beschikking moet hebben over een minstens even duur balhoofd.

Ger, is foto natura de enige plek in Nl waar je deze kop kunt kopen/bekijken? Heb het eea gegoogled, maar kwam eigenlijk nergens uit (niet eens bij foto natura). Ik begin nieuwsgierig te worden, en ben vast niet de enige...
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 16:48    Post subject:
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 17:10    Post subject:
eerlijk gezegd: ziet er zeer goed uit. voordelen tov manfrotto 393: mooi laag. voordeel tov wimberley: symetrisch (en desgewenst inclusief 3 bevestigingsplaten). Nadeel: 1 kg.

(en ik maar denken dat ik van mijn hardware hebberigheid af was Wink )
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 17:25    Post subject:
Mooi ding. Het was de bedoeling dat ik nu een beslissing zou kunnen nemen maar volgens mij hebben jullie het me alleen maar moeilijker gemaakt :lol:
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 18:58    Post subject:
Ger M wrote:
De Dietmar Nill-kop werkt gewoon het prettigst, hij is relatief compact, wordt compleet geleverd en je kunt er desnoods twee camera tegelijk op monteren, of een camera en een telescoop. De mechanische afwerking is subliem. De Wimberley's werken ook goed, maar zijn relatief duurder, omdat ze zonder de snelkoppelplaten worden geleverd en je voor de sidekick al de beschikking moet hebben over een minstens even duur balhoofd.

Ik vind de prijs vies tegenvallen (EUR 600 excl. BTW).

peter wijn

PostPosted: Thu 30 Nov 2006, 22:27    Post subject:
@hans
geplukt bij de konijnen:
Quote:
Wimberley WH-200 head Version II € 649,00
en dan heb je er nog geen 3 arca-swiss bevestigingsplaten bij.
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 9:14    Post subject:
Foto Natura heeft de statiefkop meestal op voorraad, en inderdaad, de kop wordt geleverd inclusief snelkoppelplaten.

Foto Natura/Picture Box
Krommenieërpad 38
1521 HB Wormerveer
The Netherlands
TEL. +31 (0)75 6223022
www.fotonatura.nl
info@fotonatura.nl
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 10:01    Post subject:
Misschien een domme vraag, maar zijn dergelijke systemen ook niet te gebruiken, of te bedenken, voor een digiscoopcombinatie?
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 10:54    Post subject:
@Marcel
Kort antwoord: ja.
(Als je een beetje handig bent, kan je zo'n zwenkrek op je fietsstuur monteren en er een bidon aan hangen.)

De vraag is of je zoveel flexibiliteit nodig hebt, maar makkelijk is het zeker. Voor digiscopie moet je het allerstabielste van het allerstabielste hebben lijkt me gelet op "jullie" sluitertijden en beeldhoek. misschien is een goed balhoofd ook al heel interessant? (heb je wijn weer). Een goed balhoofd kost +/- net zo veel als de manfrotto 393. Je zou het eens uit moeten proberen als zo'n high-tech 500 F4 IS USM canonian jouw territorium in Zoetermeer betreedt.
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Fri 01 Dec 2006, 13:50    Post subject:
Marcel van der Tol wrote:
Misschien een domme vraag, maar zijn dergelijke systemen ook niet te gebruiken, of te bedenken, voor een digiscoopcombinatie?

De Wimberley is er zeker goed te gebruiken. Met de handige knoppen is ie zo te fixeren.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum