Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

beeldgrootte, converter kwestie met novoflex

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Dec 2006, 13:34    Post subject: beeldgrootte, converter kwestie met novoflex
Heb een kenko pro 1,4x aangeschaft voor op mijn sigma apo telemacro 400mm. Beeldkwaliteit is het probleem niet. De hanteerbaarheid van deze combo is er echter flink op achteruit gegaan.

- Focussen is moeilijker.
- De verwachte extra scherpte diepte is er op de een of andere manier ook niet echt (van F5,6 naar FCool.
- Dikwijls moet ik nu naar iso 400 wat ook geen optie is.
- Statief eigenlijk noodzakelijk.
- Beeldgroote is wel erg gering. Een merel moet ik nu van veraf platen wil hij er helemaal op staan. Kan dus net zo goed dichterbij en dan op 400mm blijven.

Kortom, geen wandel setup meer om links rechts om je heen plaatjes te schieten.

Tja, dat druk je die converter maar eens op die grote novoflex. Hanteerbaar was die toch al niet en ik heb hem erbij om die plaatjes te kunnnen maken als het echt ver weg zit. Ik klik dan snel mijn telescoop van mijn statief kop af en zet de 600mm er op. Met draadontspanner zelfs vlijmscherp op 1/6. Maar dan, ER01 op mijn 350d.
Iemand tips of een idee waar dat aan kan liggen?

Beeldgrootte,
Heeft de diameter van het glas op een gegeven moment ook te maken met de grootte van het beeld? Ik bedoel, de 400mm + 1,4 = 560mm. En werkeljik waar, een merel dichtbij lukt niet meer.
Volgens mij de enige optie voor meer mm's in topkwaliteit, de canon 500mm F4, moet er waarschijnlijk toch eens aan geloven. Sad
Hoe zit dat dan met deze lens i.c.m. de 1,4x converter? Dat is 700mm, moet ik dan nog veel verder van het onderwerp af zitten om het beeldvullend erop te krijgen of is het beeldoppervlakte groter door de grotere diameter van de lens?
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Dec 2006, 20:08    Post subject: Re: beeldgrootte, converter kwestie met novoflex
Hendrik wrote:
Tja, dat druk je die converter maar eens op die grote novoflex. Hanteerbaar was die toch al niet en ik heb hem erbij om die plaatjes te kunnnen maken als het echt ver weg zit. Ik klik dan snel mijn telescoop van mijn statief kop af en zet de 600mm er op. Met draadontspanner zelfs vlijmscherp op 1/6. Maar dan, ER01 op mijn 350d.
Iemand tips of een idee waar dat aan kan liggen?

Novoflex heeft geen elektronica in de greep en/of lenskop(pen) zitten, dus ook zonder converter heb je een error. Overigens, als ik mijn novoflex op de 350D zet, stel hem in op Av dan zie ik alleen bij diafragmawaarde "00" staan (en geen error). Echter, de TTL lichtmeting werkt gewoon, hetzij met een correctie van 1.00 tot 1.33 stop onderbelichting. En de hanteerbaarheid; sja, het is geen lens die je uit de hand wil gebruiken, maar op een degelijk statief met een soepele kop is ie gewoon prima te gebruiken.

Wat betreft je vragen over onderwerp - afstand; da's gewoon een kwestie van de juiste lens bij de juiste afstand (die merel met 400 mm zonder kenko, ver weg platen met de novo of de toekomstige canon 500 mm). De diameter van de lens heeft met de diafragma te maken (een 300 mm f2.8 heeft een grotere lensdiameter, weegt daardoor ook meer, dan een 300 mm f4 om de lichtsterkte van f2.8 te halen).

Om topkwalitiet te halen is volgens mij de Sigma 500 mm f4.5 HSM ook prima, of de Canon 300 mm 4.0 IS L USM of 400 mm f5.6 L USM (met of zonder 1.4 extender).

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Dec 2006, 20:51    Post subject:
Bedankt voor je antwoord. Het vreemde is echter dat als ik de novoflex zonder converter gebruik geen error heb. Met converter dus wel. Ik kan er geen touw aan vast knopen.

De diameter heeft dus niks te maken met het beeldoppervlak? Het is dus niet ineens zo dat ik 2 merels in beeld kan hebben op een bepaalde F2,8 lens (dus met grotere diameter) terwijl je op een lens met hetzelfde aantal mm maar met een kleinere lensopening 1 merel kan houden?
Back to top
Reply with quote

Karel Mauer

PostPosted: Wed 06 Dec 2006, 20:58    Post subject:
Gebruik zelf de Novoflex niet al te vaak/ eigenlijk nooit meer, en is al weer een tijdje geleden dat ik 'm met een 1.4 combineerde. Om een error te voorkomen moet je (dacht ik me kunnen herinneren) de drie rechter contactpuntjes van de converter afplakken (als die Kenko dat tenminste ook heeft).
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 15:26    Post subject:
Hendrik wrote:
De diameter heeft dus niks te maken met het beeldoppervlak? Het is dus niet ineens zo dat ik 2 merels in beeld kan hebben op een bepaalde F2,8 lens (dus met grotere diameter) terwijl je op een lens met hetzelfde aantal mm maar met een kleinere lensopening 1 merel kan houden?

Klopt helemaal, de diafragma geeft alleen aan hoe "helder" de lens is. Met een 300 mm f2.8 kun je dus snellere sluitertijden gebruiken bij dezelfde lichtomstandigheden door de grotere hoeveelheid invallend licht als bij een 300 mm f4.0 (uitgaande dat je beide lenzen op volle opening gebruikt, dus f2.8 en f4). Mocht je de preciese formule(s) en meer achtergrond willen weten dan verwijs ik je naar onderstaande link (of op google zoeken op "brandpuntafstand formule" of "diafragma formule").

Als je toch (ooit) wil overstappen op een nieuwe lens; wel eens gedacht aan een telezoomlens? Dan heb je snelle speling in de beeldhoek. Als geld geen rol speelt de sigma 300-800 mm f5.6 HSM DG of als je het kalmer wil doen de sigma 120-300 mm f2.8 HSM met 1.4 of 1.7 converter(s) of de canon EF 100-400 mm f4.0-f5.6 met eventueel 1.4 Extender (wel versie II nemen!!!!)? Er zijn diverse bp-leden die bovengenoemde zooms gebruiken.

Succes!

http://hccmagazine.nl/index.cfm?fuseaction=home.showTotalCursus&id=45330&pagina=0

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum