Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 300 mm F4 (oude) icm 2x converter

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 12:14    Post subject: Canon 300 mm F4 (oude) icm 2x converter
Hoi,

Ongetwijfelfd zal er wel een forum over bestaan die ik ff niet kan vinden, maar ik heb eigenlijk maar een korte vraag (met subvragen Wink )

1 - Is het mogelijk om een 2x converter te gebruiken met de 300mm F4 van Canon?

1a- Werk de autofocus dan nog?

1b - Welke pinnen waarop (camera of converter) moet je dan afplakken?

1c - Wat is het effect op de snelheid van de autofocus als je dit doet?

1d - Wie heeft er ervaring met deze combinatie?

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

groet,

Ted
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 13:29    Post subject: Re: Canon 300 mm F4 (oude) icm 2x converter
Ted wrote:
Hoi,

Ongetwijfelfd zal er wel een forum over bestaan die ik ff niet kan vinden, maar ik heb eigenlijk maar een korte vraag (met subvragen Wink )

1 - Is het mogelijk om een 2x converter te gebruiken met de 300mm F4 van Canon? Ja

1a- Werk de autofocus dan nog? Op een 1D wel, op andere bodies niet.

1b - Welke pinnen waarop (camera of converter) moet je dan afplakken? Op converter, geen ervaring mee, maar op internet te vinden. Kenko converter schijnt ook te werken zonder afplakken.

1c - Wat is het effect op de snelheid van de autofocus als je dit doet? Wordt behoorlijk langzamer, misschien op een 1D iets minder erg.

1d - Wie heeft er ervaring met deze combinatie? Ik niet...

Wie o wie kan mij hierbij helpen?

groet,

Ted

De 2x extender is bedoeld voor de superteles van Canon, zoals de 300/2,8 // 400/2,8 // 500/4 // 600/4. Op een F4 lens , die van zichzelf al wat langzamer focust, werkt het gewoon niet denderend en krijg je ook softere resultaten. Dichtdraaien naar F11 helpt dan wel, maar dan hou je met Nederlands weer geen sluitertijd meer over!

Succes!
Back to top
Reply with quote

Ted

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 13:46    Post subject:
Thnx Doodles,

Het lijkt me dus geen strak plan om een 2x converter te kopen. Ik zou wel graag een 500mm willen kopen, maar ja, ik kan geen 5000 euri's zomaar ophoesten.

Doorsparen dus!

Bedankt voor je hulp!

groet,

Ted
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 14:32    Post subject:
Ted,

Ik heb zelf wel een 2x extender, en die gebruik ik echt alleen als het niet anders kan op mijn 500mm met de 20D. Maar dat is vanwege het verlies aan AF. Als ik een 1DII zou hebben zou de 2x meer gebruikt worden.

Zowel Arie als Jan Bosch gebruiken de 2x wel degelijk vaak op de 500/4 met prima resultaten. Maar die lens is dan ook gemaakt voor gebruik met extenders,

Btw, de Sigma 500/4,5 is ook een superlens, en die houdt AF met een extender als je een trucje toepast. Een vriend van me heeft die combi en het werkt prima.
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 15:40    Post subject:
Misschien goed om hier zo uitgebreid mogelijk antwoord op te geven want deze vraag komt zo vaak langs dat het bijna vervelend word:

1 - Is het mogelijk om een 2x converter te gebruiken met de 300mm F4 van Canon?
- Je kunt vrijwel elke converter op vrijwel elke lens gebruiken, zolang die merk-compatibel zijn. Gebruik je Canon spul dan zal een Canon converter (vrijwel ?) altijd passen maar ook een Kenko, Soligor of welk merk dan ook als die dezelfde vatting hebben.

1a- Werk de autofocus dan nog?
- (Dit verhaal is alleen geldig voor Canon, voor Nikon weet ik niet hoe het zit, wie vult dat aan?) Dat is niet van de lens afhankelijk maar van de body die je gebruikt. Heb je een niet-professionele body (bijvoorbeeld 300D, 350D, 400D, 10D, 20D, 30D) dan focust je body met een maximale diafragma opening van 5.6. Een 1.4x converter kost een stop licht, dat komt dus neer op f5.6.
Je lens zal dus in combinatie met 1 van de genoemde bodies AF behouden. Een 2x converter scheelt je twee stops licht, dat komt dus bij de door jou genoemde lens neer op f8. Om hierbij Autofocus te behouden moet je een professionele body gebruiken. In dit geval dus een body uit de 1D serie.
Merk op dat de 1.4x converter een nauwelijks waarneembare invloed heeft op de beeldkwaliteit van je lens. Een 2x converter heeft dat wel, voornamelijk qua scherpte van je beeld.

1b - Welke pinnen waarop (camera of converter) moet je dan afplakken?
- Een beetje zoeken op internet zou dat zo moeten opleveren denk ik. Er zijn volgens mij niet veel mensen die dit doen.

1c - Wat is het effect op de snelheid van de autofocus als je dit doet?
- Die wordt trager en minder nauwkeurig.

1d - Wie heeft er ervaring met deze combinatie?
- Helaas, ik niet.

Groeten Michel
Reply with quote

Ger M

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 16:26    Post subject:
Ik heb gewerkt met een EF 300mm f/4L IS USM in combinatie met een EF 2.0x II extender van Canon en een Canon EOS 1D mark II N. Dat werkt prima met scherpstelling via het centrale AF-punt, maar het kost inderdaad wel wat scherpte. Vergeleken met een EF 100-400mm f/4-5,6L IS USM en de EF 1.4x II extender was de eerste combinatie toch weer beter.

Last edited by Ger M on Thu 30 Nov 2006, 16:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ducatifool

PostPosted: Wed 29 Nov 2006, 22:34    Post subject:
Toevallig afgelopen dinsdag de lens Canon 300 F4 IS vast brandpunt geprobeerd met de canon extender 2x. Geen autofocus. Daarna deze lens geprobeerd met mijn eigen tamron 2x converter en daarmee 100% AF. Pracht opnames gemaakt voor de deur van Konijn.

Canon 300 F4 IS met Tamron 2x werkt op mijn 400D.

Daarna de Sigma 300 F2.8 met Tamron converter 2x geprobeerd. Wilde geen auto focus. Deze lens met de sigma converter 2x en in deze combinatier wel weer 100% autofocus.
Reply with quote

Ken

PostPosted: Thu 07 Dec 2006, 19:06    Post subject:
Werkt de 300/4,0 beter samen met de 1,4x extender? Hoe zit 't dan met kwaliteitsverlies, AF, ...

Ik twijfel tussen Bigma en 300/4,0 (in 2dehands dan wel) met een 1,4x extender...wat lijkt de beste, rationeelste keuze?

EDIT: staat beetje lager, dus reply'en hoeft hier niet Smile sorry!
Back to top
Reply with quote

G.J. B.

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 19:12    Post subject:
Hallo,
Zoals je onderaan ziet heb ik de 400 met EF 100-400 lens
en extender maar bij mij wordt de AF automatisch uitgeschakeld.
Dit staat ook in de beschrijving van de lens
Canon Extender EF 2x II
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum