Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nikon's tc14-e aanpassen voor de Sigma 500

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 9:38    Post subject: Nikon's tc14-e aanpassen voor de Sigma 500
Ik zie dat er de laatste tijd een aantal gebruikers van de Sigma 500 4.5 bijgekomen zijn, daarom even dit handigheidje.
Zelf gebruik ik naast de 500 ook nog de 300 4.0 van nikon samen met de 1.4 converter, helaas past deze converter niet op de Sigma.
Op een internet-site http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/index.html kwam ik een duidelijke modificatie beschrijving tegen, die ik de geïnteresseerden niet wil onthouden.
Ik ben met een dremel, een klein slijpsteentje en een boorstandaard aan de slag gegaan, en binnen een kwartier was het gepiept.
Op de bewuste site wordt er geadviseerd om de ring van de converter af te schroeven, dit heb ik zelf wel geprobeerd, maar de eerste schroef was al zo weerbarstig, dat ik het hele spul maar goed heb opgevuld en afgeplakt.
Via een kleine opening in de door mij aangebrachte verpakking was het nadien mogelijk om beetje bij beetje het metalen nokje weg te slijpen.
Na de tijd even de stofzuiger erbij, plaksels eraf en klaar is kees.
Resultaat: de converter werkt goed op de Sigma, autofocus etc geen probleem, alleen in de Exif gegevens is de converter niet te traceren.
De tc14 past nu bovendien ook op de 80-200 ED, echter AF doet het dan niet.
Hoe dan ook, hier http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=81065&recent=1 dan het eerste resultaat.

Lex

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 9:56    Post subject:
Hallo Lex,

Ik ben erg zelf ook mee aan het dremelen geweest en heb gemerkt dat het inderdaad werkt. In mijn geval was die ring wel te verwijderen dus was het ietsje minder spannend.
De af werkt inderdaad goed en qua exif heb je ook gelijk. Toch ben ik niet echt tevreden over de combinatie Sigma 500 f4,5 met mijn d70 en de nikor 1,4x er tussen. Qua af snelheid merk je nauwelijks verschil dus dat is prima maar qua scherpte vind ik het nogal te wensen overlaten. Maar dat kan ook aan de body of aan de fotograaf liggen natuurlijk 8)
Reply with quote

Kashmar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 14:58    Post subject:
Ik snap hier niets van. Verkoop de nikkor en koop een Sigma extender voor € 179,00 Hou je geld over!

Marc
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 15:04    Post subject:
Dat zou je denken Marc. Ware het niet dat met de sigma converter de af het niet doet :?
Reply with quote

Kashmar

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 15:47    Post subject:
oh ok Han, ik praat weer voor mijn beurt Very Happy Kan Rabbithill het niet voor je oplossen dan? Ik lees wel eens van die verhalen over vijlen en afplakken maar ik zou dat nooit doen. Prutsen, zou mijn vader zaliger zeggen Very Happy

Hoe dan ook, succes gewenst

Marc
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 16:54    Post subject:
Door al dat geknoei aan extenders en afplakken van contactpunten dat is vragen om ellende. En maar klagen dat Sigma zo slechts is! #Mad

Han Bouwmeester

PostPosted: Mon 11 Dec 2006, 17:01    Post subject:
Quote:
En maar klagen dat Sigma zo slechts is!

Wat is dat nu Hans, klagen wij over Sigma?
Ik denk niet dat wij zoveel geld uit zouden hebben gegeven als we zouden klagen over dit merk; toch?
Je hebt nu eenmaal voor- en nadelen aan een bepaalde keus en af en toe zijn er tips die je kunnen helpen. Doe er je voordeel mee of sla het over zou ik zeggen.
Het afplakken en dremelen gebeurd op grote schaal en op verantwoording van degene die het doet dus er lijkt mij niets mis mee. Het is ook vaak een kwestie van onderscheppen van bewust opgelegde beperkingen. In mijn ogen niets mis mee dus; laat staan met het merk Sigma.
Reply with quote

Nikon Duck

PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 1:49    Post subject:
Han, bedankt voor je commentaar, het verlies aan scherpte is mij nog niet opgevallen, ja, in de achtertuin een paar tortels erop gezet die er niet superstrak uitzagen bij 1/40 sec, maar dat heb ik aan trilling geweten (je moet zo'n lange lens ook bijna in het beton gieten). Zal na de moesson nog eens wat testopnamen maken.
@MArc, het is natuurlijk maar zeer de vraag of de sigma converter, nog los van het AF-verhaal, een betere prestatie neerzet dan de (ieg icm de 300 4.0) sublieme tc14e, en van een grammetje metaal minder aan de ring wordt de converter echt niet slechter.
@Hans: ik heb je foto's die je in de camargue hebt gemaakt bekeken om een indruk te krijgen van de scherpte van de sigma 300 gecombineerd met sigma converters, maar nu heb ik toch een vraag: in de exif staat dat je 1600mm focuslengte hebt gebruikt, maar als ik je lens en converters bij elkaar optel kom ik aan de 840(?), ik weet, ik dwaal behoorlijk af, maar toch....
groeten, Lex

o ja, in m'n pa nog even een andere buizerdplaat gezet, 500+converter, lijkt aardig scherp....http://www.birdpix.nl/album_page.php?comment_id=139796&recent=0#139796

Jeroenski
Guest

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 17:17    Post subject:
Hi Mede-500mm F4.5 gebruikers!

Ik ben zeer geboeid door jullie "ge-dremel", maar ik heb een Canon, en nu zou ik graag mijn Kenko Pro 2x TC met de lens willen laten AF-en.

Hebben jullie nog creatieve tips voor Canon/Kenko gebruiker?
Ik heb al geprobeerd een en ander af te plakken, maar dan bleef hij toch " spoken"

Mvg,

Jeroen Stel

p.s: De Sigma 1.4x TC werkt bij mij wel, maar dat doet hij alleen bij een camera uit de Canon 1-serie. Binnenkort krijg ik mijn uitgeleende Soligor 1.7x TC terug, en ik ben benieuwd of deze ook nog autofocussed...??
Back to top
Reply with quote

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 8:27    Post subject:
Gisteren heb ik een Kenko pro 300 DG gekocht en die moet volgens de kenners zonder problemen werken op mijn Sigma 500 mm.
Ik ben zodra er genoeg licht is pas in staat om hem uit te proberen.

Dremelen is voor mij geen optie omdat ik toch ontzettend zuinig ben op mijn spullen en bij verkoop altijd nog kan proberen om de hoogste prijs er uit te slepen.
Als je een gedremelde tc wilt verkopen, zal je er weinig voor terug krijgen.
Niettemin is dremelen zoals Han al eerder zei, een veel gebruikte techniek
die weliswaar niet door iedereen gebruikt wordt.

@ Jeroenski;

Ik kan je haast verzekeren dat je Soligor 1.7 niet zal werken vanwege de 4.5 op je Sigma. De enigste optie die je dan hebt is scherpstellen met MF, maar dat is niet de meest ideale oplossing vooral als je bezig wilt zijn met vliegbeelden ed. Zou je een 2.8 hebben gehad zou je hoogstwaarschijn-lijk geen probelemen met je tc hebben gekend.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 17:43    Post subject:
Intressant om te volgen dit en ben dan ook zeer benieuwd naar de ervaringen met de solligor want de 1,7x van mij werkt er goed op. Blijft de scherpte maar de af werkt.
Reply with quote

sabina

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 20:30    Post subject:
Hoi Han,

Vreemd dat de Soligor 1.7 bij jou wel werkt, bij mij deed hij namelijk helemaal niets. Alleen op mf deed hij wat hij moest doen, maar verder?...Je hebt toch verder niks gedaan met de tc?

Vandaag ben ik met de Kenko Pro 300 op stap geweest en een zilver op de plaat gezet. De afstand bedroeg toch zeker 40 m en ik moet zeggen dat het toch behoorlijk goed is geweest.
Tuurlijk moet je dergelijke platen zo dicht mogelijk maken, maar ik was niet ontevreden. Verder een paar aalscholvers over een afstand van zo'n 30 m en wederom was het resultaat boven verwachting.

Maar ik ben wel benieuwd wat de reden is geweest dat de Soligor bij jou het wel deed en bij mij niet terwijl we toch dezelfde lens hebben.
Inmiddels heb ik 'm namelijk ook aangeschafd.

Gr.

Robby Roos
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 21:08    Post subject:
Ik zal zeker ook met de combinatie van body met lens te maken hebben. Ik heb er een d70 achter hangen.
Ik moet er wel bijzeggen dat ik tot nu toe zo goed als nooit een tc gebruik maar heb het natuurlijk wel getest om te kijken of het werkt.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum