Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Help, ik wil een lens kopen...

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Dec 2006, 21:42    Post subject: Help, ik wil een lens kopen...
En weer iemand die een lens wil kopen, er nog niet uit is en zoveel mogelijk input zoekt...

Het volgende is de case:

1. Ik wil niet te veel geld uitgeven (het is een hobby, geen werk).
2. ik wil veel mm, want die vogels zitten o.h.a. net te ver weg (ik werk nu met een 70-300 consumerlens, die overigens maar matig bevalt)

Na wat zoeken op internet kom ik eigenlijk nog tot twee lenzen die in mijn prijsklasse vallen:

de "bigma" 50-500 €1000,-
de Tamron 200-500 €800,-

Over de eerste lees ik de laatste tijd weinig goeds (veel kapotte onderdelen en nogal een zwaar geval). Toch zijn er veel mensen die hem gebruiken (met zeer wisselend resultaat).

Over de tweede lees ik bijzonder weinig. Ik heb wat zeer lovende woorden gelezen op diverse fora, maar dat is allemaal in het verleden. Recentelijk lees je weinig over deze lens.

Natuurlijk snap ik ook wel dat een 500 prime van zeg Canon vele malen beter is, maar het moet wel leuk blijven...

Zijn er mensen die wat ervaringen willen delen met betrekking tot de bovengenoemde twee lenzen en mij daarmee verder helpen op mijn zoektocht. Of is er misschien nog een verborgen juweeltje in ongeveer dezelfde prijsklasse (Sigma 80-400 of Canon 100-400 (net te duur))? Of komt er straks uit: "niet doen, gewoon blijven digiscopen"

Ik hoop op reacties..

Dirk

Elbert van Wijk

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Dec 2006, 22:20    Post subject:
2 tips:
-Foto's van Digidaan
-Foto's van Els Branderhorst
Wat mij betreft geven die de opties aan.

(Voor een alternatief: HJDT e.a. 400 F 5.6)
Tamron, geen idee (schijnt lastig te zijn vanaf rijstzak vanwege ronddraaiende delen)
groeten

Last edited by Elbert van Wijk on Thu 28 Dec 2006, 22:24; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Art

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Dec 2006, 22:23    Post subject:
Zo ben ik al geruime tijd op zoektocht geweest, en met behulp van dit soort forums en vragen die al eens gesteld waren en antwoorden die gegeven waren,en het kijken naar foto's en beschrijvingen van anderen, vandaag tot de aanschaf overgegaan van een Sigma 170-500mm APO DG
Heb er nog niet mee gefotografeerd, hopelijk komt dat er spoedig wel van. Tevens heb ik, omdat een zwaar statief (nog) niet in mijn budget past, er eerst een Manfrotto Monopod bijgekocht.
Het statief dat ik heb voldoet prima voor mijn 75-300mm, maar is te licht voor deze Sigma.
Ik zie goede resultaten met deze lens, en ook met monopods, dus ik ga er aan werken dat het bij mij ook zijn vruchten afwerpt.

(Vond overigens in mijn geval de keuze lastig tussen de Sigma 170-500 en de Tamron 200-500. Maar vond in de zaak (in Den Ham) de Tamron minder fijn qua bediening dan de Sigma, maar dat ligt persoonlijk.
Wel vond ik de Tamron mooi stil bij AF, de Sigma's maken iets meer geluid.
De 50-500 van Sigma is bij mij afgevallen vanwege zijn gewicht en het feit dat ik al een 75-300 USm van Canon heb.)
Met vriendelijke groet, Art
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 29 Dec 2006, 0:41    Post subject:
Ik heb ook eens zitten kijken naar een wat oudere 400mm F5.6 van Sigma. Deze lens is gebruikt redelijk goedkoop. Een mooie starterslens dus. Wanneer je de Macro versie koopt schijnt hij om te chippen te zijn.(kan je de AF gebruiken)
Tevens staat de grijze versie(met oude canonvatting) op Marktplaats voor 125 euro. Een tussenring voor de vatting kost 10 euro. Kan je daar nou een buil aan vallen?

Vraag: Ik heb sinds een week een 20D. Eerlijk gezegd vind ik Manual Focus erg secuur. Hoe erg is het om bij stilzittende(staande) vogels op MF te werken. Lijkt me leuk om hier wat antwoorden op te krijgen.

Groeten, Aad Verkuijl

madruud1

PostPosted: Fri 29 Dec 2006, 7:59    Post subject: welke lens
Hoi ik hen nog een canon 100/400 IS liggen is het wat voor je laat het mijn dan even weten via PB
GR Ruud
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 29 Dec 2006, 8:17    Post subject:
Hoi Aad, misschien iets voor een nieuw topic.... maaruh, zo erg, dat je het risico loopt met MF net zulke platen te maken als Hendrik v K. Dus... lijkt me helemaal niet erg, sterker nog soms een pré voor het maken van een goede compositie (ik weet heus wel dat dit ook op andere manieren kan, ik doe zelf niet anders)

Overigens weegt 300 + 1.4 TC minder dan 50-500 (400 gram) 1410 vs 1842.
(canon 300 F4 voor 995 aangeboden op fotoapparatuur.nl)

groeten

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum