Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Welke camera voor digiscoping?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 14:57    Post subject: Welke camera voor digiscoping?
Hallo,

Ik ben op zoek naar een camera waarmee ik redelijke digiscopingplaatjes mee kan maken. Nu is bij mij gebleken dat de CP4500 moeilijk verkrijgbaar is op het moment. Zijn er alternatieven op de markt waarmee ook mooie plaatjes te maken zijn?
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 16:55    Post subject:
Beste Skua,

Alternatieven voor de coolpix zijn er legio.

Bij de keuze van de camera zijn de volgende zaken van belang.

1. Kan je een foto maken zonder vignettering?
1a Dat hangt af van welk oculair je gebruikt. Als je een Leica Televid 77 met een 20W oculair hebt, dan valt zelfs met de zoomlens van camera bijna helemaal uitgezoomd de vignettering heel erg mee.
1b Bij een 20-60 keer oculair moet je met de zoomlens ongeveer 100 mm (equivalent aan kleinbeeld) halen. In de praktijk betekent dat minimaal 3 keer zoom, bij 4 keer zoom heb je dan wel meer speelruimte. Bovendien hoe minder zoom hoe beter de kwaliteit van je foto's.
1c Als je met je camera maximaal inzoomt dan moet de vignettering wel helemaal verdwenen zijn en liefst moet je dus nog een stukje kunnen uitzoomen.

2. Hoe groot is de sensor van de camera? En hoeveel megapixels gaan er op?
Beide zijn van belang voor de kwaliteit van de foto. De CP4500 heeft een gunstige verhouding tussen deze twee factoren. Mijn camera heeft 3.1 Mp (Kodak DX6340) maar een veel kleinere sensor. Zijn grotere broertje heeft wel 4 Mp (Kodak DX6440) maar een kleinere sensor dan de CP4500. Ik zou wel vanaf 4 Mp gaan zoeken.

3. Kan je de camera koppelen aan je telescoop?
Met de camera in de hand scherpe foto's maken is maar voor weinigen weggelegd. Niet aan beginnen. Je hebt dus een adapter nodig. Voor de Nikons zijn er standaard adapters die je direct kunt koppelen aan de telescoop. Bij veel andere merken kan er een merkgebonden adapter voor een voorzetlens (37 mm schroefdraad) verkregen worden. Goed zoeken op het internet. Daar moet je wel je best voor doen, want veel importeurs voeren die niet in hun assortiment. Voor Kodak kon ik er altijd, ondanks klagende verkopers, vrij vlot aankomen. Op zo'n adapter kan je dan een 37mm telescoopadapter koppelen. Lukt dat allemaal niet dan kan je zelf iets in elkaar knutselen wat je ook kan bevestigen op de telescoop en op de camera (statiefaansluiting).

4. Welke camera's kunnen ook
Wat ik zeker weet dat werkt zijn:

Kodak DX6340, DX6440, DX7630 (6mp 3 keer zoom, zelde sensorgrootte) als CP4500). Van de Kodak kan je op dit forum genoeg voorbeelden zien.

Ook heb ik gehoord dat met een ContaxSL400R goede resultaten verkregen kunnen worden.

Ik heb foto's van uitstekende kwaliteit gezien, gemaakt met een Sony W1 of W12 (zelfde alleen de kleur verschilt), in combinatie met een Svarowski. Ik wil wel vragen of ik een foto van hem, een Fransman, als voorbeeld mag uploaden. In Nederland is die Sony adapter waarschijnlijk niet verkrijgbaar. Maar er zit volgens mij wel een schroefdraad op dus als je een instrumentenmaker weet dan zou je dat dus ook zelf kunnen laten doen. De camera is trouwens vriendelijk geprijst.

Ik denk dat er veel meer mogelijkheden zijn dan alleen deze. Tot nu toe bleef iedereen bij het merk en type dat zichzelf al ruimschoots bewezen heeft CP......

5 Nog niet genoemd is dat je met de coolpix het camerahuis kan draaien ten opzichte van de lens. Dat is makkelijker op je schermpje kijken in vergelijking met camera's met een vaste lens. Alles staat of valt met een goed statief en gebruik als het kan altijd een draadontspanner. Je hebt keuze uit een mechanische (te koop, of zelfgemaakt) of o.a. bij de coolpix een electronische.

groeten Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 17:18    Post subject:
Bedankt voor je uitleg Marcel.

Ik had al een camera in gedachten: de canon A95. puur op eigenschappen die aan mijn wensen voldoen. Deze camera heeft een sensor van 1/1.8 inch dit is volgens mij net zogroot als de cp4500, alleen een megapixel meer. Ook zit er een draaibaar scherm op.
Het enige waar ik nog geen antwoord op had is of hij geschikt is voor digiscoping. ...
Ikzelf heb al wel een beetje geexperimteerd met een sony P72 en een nikon 3700(nu een week in bezit bij mijn broer).
Met de Sony is het voor mij tot nu toe onmogelijk scherpe foto's te maken en ik blijf ook last houden van de vignettering ook al zit er 3x optische zoom op.
Met de nikon heb ik al wel een redelijk scherpe foto uit de hand kunnen maken. Het grote nadeel vind ik van deze camera is dat de binnen- en nachtopnames slecht zijn. Ontzettend veel ruis.
En ik wil de camera natuurlijk niet alleen voor digiscoping gebruiken......
De foto's met de sony W1 zou ik graag eens willen bekijken.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit en ik hoop dat er meer ideeën en ervaringen met camera's zijn die mij kunnen helpen met kiezen.

Bedankt alvast,

Johan
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Jacob


Gender: Male
Age: 42
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 248
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 17:35    Post subject:
He Skua,

bij deze winkel http://www.kamera-express.nl/default.asp hebben ze er nog wel wat staan! De CP 4500 is niet voor niets zo populair. Het draaien van de body tov de lens is vaak een handige bijkomstigheid en de interne zoom is ook wel erg makkelijk gebleken.

Jacob
_________________
Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 18:58    Post subject:
Skua wrote:
Bedankt voor je uitleg Marcel.

Ik had al een camera in gedachten: de canon A95. puur op eigenschappen die aan mijn wensen voldoen. Deze camera heeft een sensor van 1/1.8 inch dit is volgens mij net zogroot als de cp4500, alleen een megapixel meer. Ook zit er een draaibaar scherm op.
Het enige waar ik nog geen antwoord op had is of hij geschikt is voor digiscoping. ...


Deze wordt inderdaad als een goede kanshebber genoemd, maar ik heb er nog geen resultaten van gezien.

Die foto's van de Sony zal ik wel opvragen.

Marcel
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 19:16    Post subject:
Ik heb zelf overwogen de A85 te kopen, heb 'k niet gedaan. Hij zal wel goed zijn, en digiscopen kan hij zeker(de A95 dus). Ik heb gekozen voor iets compacts van Sony, werkt ook prima, die dure dingen zijn niet altijd nodig. Je kan er vaak wel wat meer mee en ze zijn soms een ietsepietsje beter.
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 21:02    Post subject:
jw90 wrote:
Ik heb zelf overwogen de A85 te kopen, heb 'k niet gedaan. Hij zal wel goed zijn, en digiscopen kan hij zeker(de A95 dus). Ik heb gekozen voor iets compacts van Sony, werkt ook prima, die dure dingen zijn niet altijd nodig. Je kan er vaak wel wat meer mee en ze zijn soms een ietsepietsje beter.


De P73 lijkt volgens mij ontzettend veel op de P72 die we al in bezit hebben en daar kan ik echt geen scherpe foto's meekrijgen. Ik heb het gevoel dat het brandpunt van de lens voor het automatisch scherpstellen verkeerd ligt. En dit is niet handmatig te doen.
Verder is het ontzettend moeilijk zo weinig mogelijk zwarte randen te krijgen, helemaal weg lukt zo-wie-zo niet ondanks de 3 keer zoom.
Kan dit komen doordat de lens niet helemaal op de lens van de scoop kan komen? maar er altijd een stuk boven blijft hangen omdat de behuizing van de cameralens nogal groot is?

Johan
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 23:05    Post subject:
Een foto van Phillipe Pulce gemaakt met een Sony W12 is te vinden onder de volgende link.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=10318

Phillipe liet met de CP4500 uitsluitend foto´s van deze kwaliteit zien, dus dit is géén lucky shot. Van deze camera (w12) heb ik al meerdere foto´s gezien en ik vraag mij elke keer weer af wat ik nu verkeerd doe (afgezien van de camera)

In Frankrijk staat hij wat digiscopen betreft op eenzame hoogte. Volgens hem is dit de beste opvolger voor de W12 en men is in Frankrijk bezig de Canon A95 te testen. Binnenkort verwacht hij meer informatie te kunnen geven.

groeten
Marcel van der Tol
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Jan 2005, 23:12    Post subject:
Ik houd mijn camera echt helemaal tegen de scoop, 3 X optische zoom en alle vignet(zwarte randen) weg!
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jan 2005, 10:31    Post subject:
ijsduiker wrote:
Een foto van Phillipe Pulce gemaakt met een Sony W12 is te vinden onder de volgende link.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=10318

...

groeten
Marcel van der Tol


Dat is een heel mooi resultaat lijkt me!
Ik denk dat ik deze W1 eens ga proberen in de winkel en kijken of hij me bevalt.


Groeten
Johan
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 14:05    Post subject:
Canon A95.

Binnenkort zullen er ook foto's van de Canon Powershot A95 beschikbaar komen.

Deze link is interessant

http://www.lensmateonline.com/A80adapter.htm

Hiermee kan je een 37mm telscoopadapter aan de Canon koppelen.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 22:19    Post subject:
Vanmiddag heb ik de W1 gekocht en de eerste test is al veelbelovend.
Uit de hand met dit donkere weer
nu nog een goede adapter....
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum