Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Opslag van foto's

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Feb 2007, 14:46    Post subject: Opslag van foto's
Ha BPers,

nu ik pas m'n nieuwe bigma gekocht heb, en dus (een beetje) serieuze vogelfoto's ga maken, begin ik steeds meer te denken om bijvoorbeeld elke maand een back-up te maken. Een externe harde schijf lijkt me daarvoor erg geschikt. Maar ik heb hier ook wel eens gelezen over van die dingen van Epson, soort van harde schijven met schermpje, waar je je foto's dus ook kunt bekijken. Kun je die foto's ook naar dat ding verplaatsen regelrecht vanaf je camera. Ik ga nl. aanstaande zomervakantie naar Canada, en ik weet niet of ik daar een computer kan gebruiken. Dus lijkt het me handig om af en toe m'n geheugenkaartje te legen op zo'n Epson (of iets anders...).
Kortom: ik wil af en toe een back-up van m'n foto's maken op een externe harde schijf, en wil ook vanaf m'n camera foto's op die harde schijf kunnen zetten.
Kunnen jullie me advies geven?

Apparatuur: Nikon D100 + MB-D100 - Nikon D70 (defect) - Sigma 50-500mm 1:4-6.3 - Nikkor 28-80mm 1:3.3-5.6 - Nikkor 50mm 1:1.4 - Nikkor 85mm f/1.8 - Manfrotto 055DB en 128RC - Nikon SB800 flitser
Back to top
Reply with quote

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 Feb 2007, 18:48    Post subject:
Als je er zeker van wilt zijn dat je foto's bewaard blijven, moet je eigenlijk minstens 2 back-ups maken. In mijn geval maak ik een kopie op de tweede harde schijf van mijn pc. ( dus geen partitie,maar echt een tweede schijf) Op een externe USB harde schijf komt ook een kopie. Deze USB schijf gaat in een kluisje. Zo ben je ook beschermd bij bliksem inslag en ( misschien ) brand.
Maak deze back ups METEEN, en wacht geen maand. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je wel kunt janken als je de foto's van een hele maand kwijt bent.

Ik heb geen ervaring met geheugen tanks met een scherm, maar naast die van Epson schijnt de Jobo ook erg goed te zijn.

Succes met je keuze.

grtzz
Ad

Kees de Jager

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Feb 2007, 22:02    Post subject:
Even zoeken op het woord imagetank op het forum en je vindt een hoop info hierover. Een imagetank kun je met name gebruiken voor het legen van je kaartje(s) naar harddisk als je op pad bent en geen PC bij de hand hebt.
Voor het maken van back-ups kun je m.i. beter een "normale" (eventueel) portable harddisk aanschaffen.

Meer over back-ups, etc. vind je in de huidige poll.
Back to top
Reply with quote

josberg

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 7:51    Post subject:
de harddisk van Epson met schermpje is er zelfs met 80GB geheugen. Dit apparaat is uitermate geschikt voor op vakantie. Flashkaart erin en backuppen maar. Canon komt binnenkort ook met zoiets. Voor thuis is een tweede harde schijf in de PC en/of een portable harde schijf zonder toeters of bellen een goede oplossing.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum