Gender: Male Age: 47 Joined: 04 Oct 2004 Posts: 124 Location: Herkenbosch
Posted: Mon 05 Feb 2007, 17:22 Post subject: Donkere foto's
Beste allen,
Ik heb een vraag. Ik heb al n tijdje het probleem dat mn foto's op mijn laptop thuis goed lijken maar vervolgens hoor dat ze (veel) te donker zijn.
Als ik op een vaste computer vervolgens kijk geef ik de moderatoren daar groot gelijk in!
Vraag is hoe kan dat? Dit gebeurt met name bij foto's die ik met opzet heb onderbelicht. Op mn laptop denk ik dan dat ze precies goed zijn maar ik had dus eigenlijk te veel onderbelicht.
Ik heb nu met Brightness (+20) een plaatje opgelicht,
Vraag is nu: Is dit de juiste wijze van oplichten (was dit in dit geval genoeg??), of hebben jullie andere tips om dit inde toekomst te voorkomen (wijzigen scherminstellingen (lastig op laptop mijns inziens) of gewoon minder ver onder
belichten.
Groet,
PAtrick Lemmens[url][/url][url][/url] _________________ Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Mon 05 Feb 2007, 17:40 Post subject:
Het klinkt alsof je laptop aan calibratie toe is, voorzover de jouwe die mogelijkheid biedt. Als je dat doet weet je in ieder geval dat je de foto goed hebt bewerkt naar jouw smaak. Alleen als je je scherm calibreert (en profileert) weet je zeker dat wat op je scherm te zien is klopt met de werkelijkheid, anders blijft het gokwerk. Als je vaste scherm wel de goeie beelden geeft zou ik beginnen met de helderheid van je laptop bij te stellen totdat beide beelden op elkaar lijken. Dat scheelt je de aanschaf van een Spyder (oid), maar is natuurlijk niet ideaal.
Het onderbelichten van de foto in de camera heeft er weinig mee te maken omdat je dat in Photoshop naar eigen zeggen corrigeert. Overigens staat dat los van het feit dat je in de natuur zelden meer dan 2/3 stops hoeft onder te belichten tov de camera meting (in evaluative metering bij Canon tenminste). Ik zie hier op BP heel veel mensen die in het veld standaard elke plaat onderbelichten om maar safe te zitten. Dat is zonde van de ruis en de bit informatie die je dan misloopt. Dus ik zou zeggen: leer goed te belichten, bijvoorbeeld met de boeken van John Shaw en Arthur Morris. Duidelijker dan deze twee kan niemand het uitleggen.
Tenslotte: oplichten van een foto kun je beter met levels of curves doen. Je licht dan alleen de middentonen op en niet de zwart/wit punten. Met brightness schuif je je hele histogram naar rechts waardoor ook wit en zwartpunt opschuiven wat meestal slecht uitpakt.
Posted: Mon 05 Feb 2007, 19:51 Post subject:
Ik zou inderdaad eens naar de helderheid van je laptopscherm kijken. Uit eigen ervaring weet ik dat als je op je accu werkt, laptops meestal naar energiezuinige modes gaan. En daarbij wordt de belangrijkste stroomvreter (je scherm dus) gedimt, wat minder stroom vraagt.
Mocht dit bij jou ook het geval zijn, dan valt dit meestal wel in te stellen via de drivers van je grafische kaart (maar kan vaak per laptop verschillen). Houdt er wel rekening mee dat je accu eerder leeg zal zijn !!
Werk je wel aan de stroom, dan heb je dit probleem niet en zou je het scherm eenvoudig helderder moeten kunnen zetten.
Goede richtlijn daarbij staat volgens mij ergens in de FAQ beschreven ... werkt met het zwart-wit verloop dat onder elke foto staat .... en anders even zoeken op het forum.
Gender: Male Age: 47 Joined: 04 Oct 2004 Posts: 124 Location: Herkenbosch
Posted: Wed 07 Feb 2007, 16:39 Post subject: Dank voor de tips
Kees, Doodles,
Dank voor de tips. Via het forum had ik ook nog een tip van Arjan Drost gevonden als calibratie laptop lastig is, namelijk kantelen van het scherm totdat de grijstinten (balkje birdpix) goed zichtbaar zijn.
Eea. heeft in ieder geval er al toe geleidt dat mn beelden die ik dan zie op de laptop overeen komen met het resultaat na plaatsing op een vast scherm!
Posted: Thu 08 Feb 2007, 9:50 Post subject:
Als je je monitor niet kunt vertrouwen kun je nog altijd naar je histogrammen kijken of een plaatje goed belicht is. Je moet natuurlijk wel weten waar welke tonen horen, maar dat is een ander verhaal.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum