Posted: Sun 25 Feb 2007, 13:51 Post subject: Canon Speedlite 580EX en 20D
Wie kan mij helpen met de goede instellingen voor de Speedlite 580ED in combinatie met de 20D.
Als ik de camera op automaat (groene blokje) zet werk het perfect. goede belichting etc.
Maar met de manuele instelling gaat het mis. Of de foto's zijn hopeloos overbelicht of zwaar onderbelicht. Zie vandaag mijn geelkeelgors.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank
Peter de Haas
Busan Korea _________________ Canon 7D 400mm L 5.6 ext 1.4 & 2.0 ring 12 en 25mm
Wat voor lichtmeting gebruik je, stel je de FEC nog in en als je 2x dezelfde situatie schiet achter elkaar, is het dan wel 2x overbelicht of 2x onderbelicht of kan dat verschillen 1 om 1?
De lichtmeting is evaluatieve meting.
Mischien een domme vraag maar wat is FEC?
Bedankt _________________ Canon 7D 400mm L 5.6 ext 1.4 & 2.0 ring 12 en 25mm
fec is flash exposure compensation. hiermee regel je de flits wat bij. Vaak gebruik ik(weliswaar een 420ex) op -2/3.
Het kan ook heel erg aan het weer liggen want ik heb zojuist gemerkt in de tuin, op het ene moment had ik iso 1600 f5.6 maar 1/50 2 min later had ik iso 200 1/320.
Misschien dat je daarmee ook te maken had en dat je de lichtere partijen daardoor te verklaren zijn (flits vult in maar als je al teveel licht heb van de lucht krijg je natuurlijk overbelichting in de M stand).
Herhaalt de situatie zich als je 2x dezelfde foto maakt?
Willy
Ja de flitscompensatie FEC heb ik ook geprobeert maar dat werkt niet in de multi mode (daarin is de sluitertijd vast op 1/250 en de opening op 5.6)
ook als ik 2 of 3 foto's achter elkaar maak heeft dat hetzelfde resultaat
Bij de ETTL mode krijg ik een sluitersnelheid van 1/50 en overbelichte foto's en bovendien niet scherp wegens de beweging.
groet _________________ Canon 7D 400mm L 5.6 ext 1.4 & 2.0 ring 12 en 25mm
De M stand is Manueel dus dan kan je alles zelf instellen. ik denk dat jij op Av zit te schieten dan. Heb je ergens een raw file online staan? In de M stand is alles variabel.
Gender: Male Age: 71 Joined: 10 Jan 2005 Posts: 806 Location: Rotterdam
Posted: Sun 25 Feb 2007, 20:53 Post subject:
Ik werk zelf met de Metz Mecablitz 44 - 4c
De E TTL werkt (ook met adapter) niet op de 20D. Het lijkt of deze er net tussenin valt. Nu gebruik ik de M stand van de camera, zet de flitser op full flits of low en de sluitertijd op 1/250. De rest compenseer ik met zowel diafragma of de FEC. Het is even uitproberen, maar dat heb je met gebruik van een (invul)flits al snel.
Gender: Male Age: 63 Joined: 30 Aug 2005 Posts: 133 Location: Hoek
Posted: Mon 26 Feb 2007, 0:14 Post subject:
Op de ETTL stand kan je ook nog stappen compenseren net zoals de belichtingscompensatie van de kamera, werkt voortreffelijk, vooral bij invulflits op-2/3stop. _________________ 2x de CANON EOS 5D Mark IV, en de 500mm 4.0 IS II plus nog ander glaswerk.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb net een goede site gevonden met een uitvoerige uitleg
http://photonotes.org/articles/eos-flash/ updated 23 feb 2007.
Groeten
Peter de Haas _________________ Canon 7D 400mm L 5.6 ext 1.4 & 2.0 ring 12 en 25mm
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum