Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Afdrukken van digitale bestanden

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2003
Posts: 162
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Oct 2003, 17:55    Post subject: Afdrukken van digitale bestanden
Graag wil ik jullie ervaringen horen met het afdrukken van digitale bestanden. Zelf laat ik mijn foto's meestal afdrukken bij de Hema maar de laatste paar keren krijg ik de foto's steeds overbelicht terug.
Waar laten jullie de foto's afdrukken en hoe vinden jullie de kwaliteit?
_________________
Sony
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Oct 2003, 18:54    Post subject:
He Bokje,

Ik ben ook niet helemaal tevreden over de foto's van de HEMA. Mijn gedigiscoopte foto's krijg ik vaak overbelicht terug en de normaal genomen foto's zijn bijna allemaal erg onderbelicht. Ik ben daarom een beetje gaan uitproberen bij Kruidvat en Albert Heijn.

Over het Kruidvat ben ik in zoverre tevreden dat de foto's op zich prima afgedrukt worden (dit heb ik overigens alleen nog maar geprobeerd met normale foto's) maar het formaat van de foto's klopte niet toen ik ze terug kreeg. In plaats van 10X15 waren ze 9,3X13,8. Dit vond ik erg storend. Bij het nalezen van de voorwaarden op de kruidvat website, stond daar inderdaad genoemd dat de formaten iets af kunnen wijken dus het is moeilijk om je geld terug te krijgen of ze alsnog op het juiste formaat afgedrukt te krijgen.
De foto's van Albert Heijn heb ik pas gisteren verstuurd dus die komen van de week pas. De resultaten zal ik ook via dit medium laten weten.
Ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Groeten Michel Veldt
Back to top
Reply with quote
 
steenl



Age: 49
Joined: 04 Oct 2003
Posts: 14
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Oct 2003, 21:05    Post subject:
Hallo Bokje en de rest,

Dit voorjaar heb ik een rondreis door Nieuw-Zeeland gemaakt. Ik heb hier digitale (vogel)- foto's gemaakt (zie mijn persoonlijke album).
Mijn vriendin maakte "gewone" foto's.
Voor het foto-album heb ik wat digitale foto's bij Kruidvat laten afdrukken.
Net zoals Michel ben ik erg tevreden over de kwaliteit van de foto's, maar ook ik had een afwijking in de bestelde maten. Ik kreeg 10 x 14 cm foto's in plaats van de bestelde 10 x 15 cm. Op zich erg slordig.
De foto's een beetje verknipt en was mijn vriendin ook weer tevreden Wink .
Van anderen heb ik gehoord dat de foto's bij Albert Heijn wel perfect zijn.
Zal je waarschijnlijk ook wel meer voor moeten betalen. Zelf heb ik geen ervaringen met AH. Ik wacht de bevindingen van Michel af.

Groeten,
Lennaert Steen
Back to top
Reply with quote
 
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2003
Posts: 162
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Oct 2003, 9:24    Post subject:
Gisteren voor het eerst resultaten van AH gekregen. Een vergroting van 20 x 30. Stukken beter dan bij de Hema. 1 Foto is natuurlijk niet genoeg om te kunnen beoordelen maar ik ga het daar nog wel een keertje proberen. Het betere resultaat ligt volgens mij ook aan het papier waarop ze afdrukken (Agfa, altijd goed).
Nadeel van AH is dat het langer duurt (ca. 1 week tussen uploaden en ophalen).
Jullie horen er meer van.
_________________
Sony
Back to top
Reply with quote
 
Wietze Janse


Gender: Male

Joined: 13 Aug 2003
Posts: 47
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Oct 2003, 15:49    Post subject: Afdrukken Digitale foto's
Ik laat ze afdrukken bij Foto Video Combi (http://www.combi.nl/).
Je kan de foto's hier online opsturen en laten printen of met een CD-ROM langsgaan.
Kwaliteit is tot dusver altijd goed/perfect.
Groot voordeel is dat je bij hen ook de optie tot witte randen hebt.
Is je foto niet precies in de verhouding 2:3, dan kan je ze met een wit randje laten afdrukken, zodat je niet een half verknipte foto krijgt waar net de snavel of staart van de vogel afvallen.
Ze zijn iets duurder dan de HEMA, maar je kan de foto's binnen 2 dagen ophalen en een goede kwaliteit.
_________________
Canon 40D + Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 31 Oct 2003, 9:31    Post subject:
Heb het ook geprobeerd bij de HEMA en inderdaad waren de foto's een stuk beter van kwaliteit dan bij de HEMA, ook de normaal genomen foto's. Heb alleen 10X15 foto's af laten drukken maar ga zeker nog een 20X30 laten ontwikkelen.
Wat mij weer opviel was dat ook bij AH het formaat niet klopt, foto's waren 10,1 X 13,7. Waarschijnlijk ligt dit aan het verschil in verhouding tussen de camera (3:4) en de uiteindelijke afdruk (2:3).
Ga ook maar eens proberen mijn foto's naar 2:3 formaat te croppen en dan laten ontwikkelen, waarschijnlijk krijg je dan (eindelijk) gewoon 10X15 foto's.

Groet Michel
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 31 Oct 2003, 17:28    Post subject:
Sorry, sorry, sorry,

De eerste zin moet natuurlijk zijn:

Heb het ook geprobeerd bij de AH en inderdaad waren de foto's een stuk beter van kwaliteit dan bij de HEMA

Groet Michel
Back to top
Reply with quote
 
Wietze Janse


Gender: Male

Joined: 13 Aug 2003
Posts: 47
Location: Rijswijk ZH
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 25 Nov 2003, 10:29    Post subject:
Ik heb 2x mijn foto's laten afdrukken bij Dixons.
De 1e keer bijzonder goed!
De 2e keer abdominabel slecht! De foto's op gewoon papier met gewone printer waren beter! Kleuren waren slecht en grauw, men had er beslist niet zijn best op gedaan en ze er gewoon doorheen geschoven.
Reden dat ik verder ben gaan zoeken, ik wil 100% goede kwaliteit en niet maar moeten afwachten of .....
_________________
Canon 40D + Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS
Back to top
Reply with quote
 
Bokje


Gender: Male
Age: 63
Joined: 22 Aug 2003
Posts: 162
Location: Tienhoven (Utr.)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Dec 2003, 12:35    Post subject: afdrukken digitale bestanden
Al surfend kwam ik op een site waar testresultaten worden beschreven van een aantal fotocentrales en "afdrukinstellingen".
Leuk om eens te bekijken!!
http://www.onlinefotoservices.nl/testen.php#20030718
_________________
Sony
Back to top
Reply with quote
 
Hans Stel


Gender: Male
Age: 59
Joined: 01 May 2004
Posts: 86
Location: Zeevang
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Aug 2004, 13:10    Post subject:
Ik heb onlangs dezelfde 3 fotos (3 zeer verschillende kwa kleur met de maat 20 x 30 cm) bij Kruidvat, Hema en AH laten afdrukken; Alle 3 de afdrukcentrales hebben veel moeite met groenige tinten.
AH vind ik de minst slechte, maar zeker niet natuur getrouw. Ik kreeg een tip dat de beste afdrukcentrale S-Color is in Amsterdam. Het is een professioneel fotolab waar de prijs natuurlijk niet te vergelijken is met één van de 3 boven genoemde afrdukcentrales.
Ik ga het binnenkort uitproberen.

De website is http://www.scolor.nl
Back to top
Reply with quote
 
snoopy



Age: 59
Joined: 02 Aug 2004
Posts: 8
Location: Leek
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Aug 2004, 16:18    Post subject:
Hoi ik laat mijn foto's altijd afdrukken bij kodak via objektief en al meerdere keren gedaan en ik heb absoluut geen klagen.
De foto's zijn mooi scherp en helder.
Laatst nog een aflaten drukken bij Kruidvat op 45x30 en zeer mooi omdat je via objektief alleen kan bestellen via internet tot 20x30.
Waar je wel rekening mee moet houden is de verhouding een digitale compact werkt met 4:3 en kom je niet uit op 10x15 en digi reflex werkt met 3:2 en kom je dus wel op 10x15 je zal dus je foto's op dat formaat moeten croppen als je geen reflex hebt.
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 22:24    Post subject:
Ik heb vorige week behoorlijk wat foto's af laten drukken bij de foto-toko van Dirk van den Broek. Er zaten een hoop foto's bij die ik recent ook op BP heb geplaatst. Wat mij alweer opviel was dat de normaal genomen foto's uitstekend waren maar sommige met de 400 genomen platen niet.

Wat het meest storend was waren de foto's van de sneeuwmeeuwen waaronder deze Kokmeeuw (zie http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=9922). Het bestand dat ik liet ontwikkelen was hetzelfde als die ik gebruikt heb voor het verkleinen van deze foto, dan krijg je een idee hoe de foto er qua belichting uitzag.

Toen ik de foto's op ging halen waren vooral de besneeuwde meeuwen niet om aan te zien. Op de een of andere manier zijn de kleuren veel te donker en het contrast is verschrikkelijk ver@#$%!. Ik dacht altijd dat deze foto's gewoon door de machine gaan en er niemand naar kijkt maar dat heb ik kennelijk fout want alleen de twee foto's waar een sneeuw achtergrond op te zien zijn wijken wat kleur betreft sterk af van het originele bestand.

Ik heb ditzelfde fenomeen trouwens al eerder gezien bij andere ontwikkelaars en heb zelfs tot nu toe geen ontwikkelcentrale getroffen die dit soort foto's goed afdrukt.

Heeft iemand soortgelijke foto's af laten drukken met goed resultaat of weet de oorzaak hiervan ?? Ik vraag me ondertussen ook wel af of de fout niet gewoon bij mij ligt.

Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 41
Joined: 04 May 2004
Posts: 111
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Jan 2005, 1:19    Post subject:
Ik laat mijn foto's afdrukken (ook al in het analoge tijdperk) bij Fotosystems Gouda. Die doen ook digitale bestanden. Kijk bijvoorbeeld op http://www.agfanet.nl Ik heb er nog nooit slechte ervaringen gehad. Ben tussendoor bij de Blokker, bij de Digros en bij de Kruidvat geweest. Ben blij dat ik nu weer terug ben bij de Fotosystems. Zijn iets duurder, maar dat is het zeker waard!

Groet, Rick[/url]
_________________
Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 20 Jan 2005, 15:37    Post subject:
Quote:
Ben tussendoor bij de Blokker, bij de Digros en bij de Kruidvat geweest. Ben blij dat ik nu weer terug ben bij de Fotosystems. Zijn iets duurder, maar dat is het zeker waard!


Of alle anderen zijn de prijs niet waard
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum