Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

hoe kan ik beweging voorkomen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 12:39    Post subject: hoe kan ik beweging voorkomen
ik fotografeer met een AF-S 300mm F 4.0 IF-ED met een 1.4 extender op een 055db statief met een 804rc2 kop.nu komt mijn probleem op het moment dat ik aan de ontspanknop kom zie ik dat er beweging (trillingen) zijn waardoor mijn foto's vaak bewegingsonscherpte hebben.ik heb al geprobeerd om met mijn hand wat druk uit te oefenen op de lens maar dit helpt ook niet echt,en een afstandsbediening is ook niet echt een oplossing voor mij,wie heeft advies voor mij ik heb zelf al gedacht aan een manfrotto 293 lensondersteuning te kopen of is er een betere oplossing?
Reply with quote

JoopG

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 13:38    Post subject:
Hallo Bert,

Kijk eens naar dit topic op Nederpix. Ook kun je eens rondneuzen op de website van de Twentse Vogelwerkgroep, in de rubriek Testrapporten.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 13:40    Post subject:
Je zou bij goede omstandigheden genoeg sluitertijd moeten kunnen halen om de trillingen die je veroorzaakt van (vrijwel) geen invloed te laten zijn. Gebruik je een afstandsbediening dan geen je zelf geen trillingen door maar dat doet je spiegel dan wel voor je als die omhoog beweegt en weer terug. Hiervoor kan je de spiegel laten opklappen voordat je de afdruk maakt. Bij Canon werkt het (van horen zeggen) zo dat je dan twee keer "afdrukt". De eerste keer beweegt dan je spiegel omhoog en de tweede keer wordt de foto gemaakt. Dit werkt eigenlijk alleen maar bij een vrijwel statisch onderwerp.
Je zou ook nog iets zwaars aan je statief kunnen hangen als tegengewicht.

Je schrijft dat een afstandsbediening geen optie is voor hjou. Waarom eigenlijk niet ?? Dat is namelijk het eerste waar ik aan denk bij de vraag die je stelt.

Groeten Michel
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 13:47    Post subject:
zoek even op www.nikonians.com (of .org ?)
Volgens bartjes verdient de statiefkoppeling van de 300 F4 AF-S geen prijs w.b.t. stabiliteit.
Er is een alternatieve steunplaat in de handel ("kirk" geloof ik). Maar er zijn ook alternatien, zoals een ouderwets filmrolletjes-doosje of een kurk, om de trillingen van de steunplaat te dempen.
succes.
(of je statief goed genoeg is, weet ik niet).
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 13:49    Post subject:
ik denk dat bij vogelfotografie ook snelheid is geboden om een foto te maken gezien ze meestal niet lang op één plek blijven zitten ,en het lijkt mij dat met gebruik van een afstandsbediening je toch niet zo snel kunt reageren.
peter de kirk NC-300W lijkt inderdaad een stuk steviger dan de orginele maar is volgen mij vergelijkbaar met de manfrotto 293 aleen heeft deze de ondesteuning aan de voorkant van de lens.
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 14:31    Post subject:
bert schoemaker wrote:
het lijkt mij dat met gebruik van een afstandsbediening je toch niet zo snel kunt reageren.

Dat snap ik niet. Je kunt toch net zo snel de ontspanknop op de camera indrukken. als die op de afstandsbediening?

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 14:34    Post subject:
JoopG wrote:
bert schoemaker wrote:
het lijkt mij dat met gebruik van een afstandsbediening je toch niet zo snel kunt reageren.

Dat snap ik niet. Je kunt toch net zo snel de ontspanknop op de camera indrukken. als die op de afstandsbediening?

Groet, Joop

ja dat klopt alleen denk ik dat als je de afstandsbediening in de linkerhand hebt en ook nog daarmee de statiefkop moet bedienen dat dit niet zo handig is. Rolling Eyes
Reply with quote

Sytze

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 14:44    Post subject:
Ik (en anderen hier) gebruik de G2380 video head van Gitzo.
Kun je met links of rechts bedienen en hebt zo altijd een hand vrij voor de afstandbediening.
De snelkoppelingsplaat kun je muurvast onderje lensgondel plaatsen waardoor er geen trillingen worden overgebracht.
Succes met je zoektocht naar een oplossing.
Groet Sytze.

Canon 7D II / Canon 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 14:45    Post subject:
bert schoemaker wrote:
alleen denk ik dat als je de afstandsbediening in de linkerhand hebt en ook nog daarmee de statiefkop moet bedienen dat dit niet zo handig is.

Je schrijft "denk ik". Heb je het al eens geprobeerd?

Wanneer je over de volledige functionaliteit van beide handen beschikt (door mijn beroep kom ik vaak ook anders tegen) dan kun je proberen met de linkerhand de statiefkop te bedienen, en met de rechterhand de afstandsbediening (of andersom). Wanneer dit problemen oplevert dan zou je de afstandsbediening kunnen vasttapen op de handgreep van de statiefkop, zodanig dat je daar met je duim bij kunt. En verder is het oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Overigens kan het bedienen van de statiefkop tijdens het afdrukken ook weer een oorzaak zijn van bewegingsonscherpte.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 14:50    Post subject:
nee ik heb het nog niet geprobeerd. ik was al op zoek naar de mc dc1 afstandsbediening alleen heeft konijnenberg deze nog niet op vooraad.maar mijn cobinatie statief en kop is wel geschikt voor mijn camera met lens?
Reply with quote

JoopG

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 15:09    Post subject:
Hallo Bert,

Alvorens je statief de schuld te geven: ook de manier waarop je je statief gebruikt, alsmede de weersomstandigheden (wind!!) kunnen van invloed zijn op eventuele bewegingsonscherpte. Het beroeren van de ontspanknop is doorgaans funest. Heb je al eens geprobeerd de timer te gebruiken (instellen op 2 sec.)?

V.w.b. het statief: Poten voor niet meer dan 2/3 uitschuiven en de middenzuil in de laagste stand zetten geeft al een aanmerkelijk steviger geheel.

V.w.b. de weersomstandigheden: De beste tip is wachten op beter weer. Als dit niet mogelijk is: probeer zoveel mogelijk in de luwte te zitten. Wanneer je persé een bewijsfoto wilt maken kun je altijd de ISO-waarde nog opschroeven om daarmee een kortere sluitertijd te realisren.

n.b.: Wanneer je een afstandbediening gaat gebruiken komt de hand waarmee je de ontspanknop bedient vrij. Die kun je dan weer gebruiken voor de afstandsbediening.... Laughing

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 15:12    Post subject:
oke ik ga eerst een afstandsbediening aanschaffen en dan weer opnieuw proberen.bedankt voor de tips
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 15:42    Post subject:
Een flinke rijstzak op de camera leggen wil ook wel eens helpen. Als je hem zwaarder maakt worden de fijne trillingen gedempt. Een beetje beweging is niet zo erg, het zijn juist die fijne trillingen die het doen.

Ik ben niet zo'n liefhebber van afstandbediening. Door de klap van de spiegel krijg je ook trilling, die is te dempen door het stevig vasthouden van de camera. En je verliest bij gebruik van afstandbediening de controle om "het beslisende moment" te pakken.

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 15:48    Post subject:
heeft ook iemand ervaring met de Manfrotto 293 lensondersteuning? zou deze mij ook helpen met het voorkomen van trillingen?
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 16:57    Post subject:
Bert het lijkt er een beetje op dat je wat doorschiet in het proberen de trillingen te voorkomen.
Ik fotografeer met een 400 mm vanaf hetzelfde statief en dezelfde kop als die jij gebruikt. Mijn lens heeft eveneens geen IS. Ik ervaar het vrijwel nooit als een probleem dat de combinatue die ik gebruik niet trillingsvrij is (dat bereik je trouwens ook niet, wat voor spullen je ook gebruikt). De keren dat ik ook met mijn combi last heb van onscherpte komt dat voor zover mijn ervaring gaat voornamelijk door slechte weersomstandigheden. In dat geval helpt ook een gietijzeren statief in een betonnen voet niet.
Ook klinkt het alsof je nog geen of weinig ervaring hebt opgedaan met deze apparatuur en dat je nu zomaar wat aan gaat schaffen om iets te voorkomen waar je wellicht helemaal geen last van hebt. Als ik het mis heb ligt het vast aan mij maar is dat niet het geval dan zou ik zeker geen (relatief dure) afstandsbediening aanschaffen voordat je weet of er een probleem is en WAT dat probleem dan is.
Nogmaals, misschien is mijn indruk niet juist maar zo komt het op mij over. Voor de rest hoop ik dat je wat hebt aan de tips. Nog een advies: draai de stelschroeven van je statief zo strak mogelijk waarbij het nog mogelijk is je camera en statief vrij makkelijk te draaien, ook dat scheelt aanzienlijk in de trillingen.

Groeten Michel
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 17:07    Post subject:
ik heb inderdaad nog niet veel ervaring met het matriaal.maar wat ik gemerkt heb is dat als ik alles goed vast heb aangedraaid en ik heb de vinger op de ontspanknop liggen dan zie ik door de zoeker dat er toch vrij veel trillingen zijn die door mijzelf wordt veroorzaakt,vandaar dat ik dit bericht op deze forum heb geplaatst om te kijken of het normaal is of dat het aan de statief of kop ligt,of dat het aan de gondel van de lens ligt die de trillingen veroorzaakt en wat voor oplossingen er zijn.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 17:36    Post subject:
met afstandsbediening en uit de wind heb ik enkele scherpe foto's bij 1/5s. Dat wil zeggen, de borst van de vogel is flink bewogen, door ademhalen. Dit is met de spiegel opgeklapt en geen handen aan het statief.

Los op het balhoofd lukt het 1 op circa 6 keer met 1/20s (ook uit de wind maar op een laag statief). Je kunt dus ook meer foto's maken, liefst op een ontspannen moment: tijdens uitademen.
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 18:14    Post subject:
bert schoemaker wrote:
ik heb inderdaad nog niet veel ervaring met het matriaal.maar wat ik gemerkt heb is dat als ik alles goed vast heb aangedraaid en ik heb de vinger op de ontspanknop liggen dan zie ik door de zoeker dat er toch vrij veel trillingen zijn die door mijzelf wordt veroorzaakt,vandaar dat ik dit bericht op deze forum heb geplaatst om te kijken of het normaal is of dat het aan de statief of kop ligt,of dat het aan de gondel van de lens ligt die de trillingen veroorzaakt en wat voor oplossingen er zijn.

In dat geval zou ik als ik jou was gewoon een tijdje met je spullen aan de slag gaan, denk aan een maand of 2 tot 6, afhankelijk van hoeveel je fotografeert. Evalueer daarna of de trillingen wel echt een probleem zijn en doe er dan eventueel wat aan. Kijk altijd goed naar elke specifieke situatie en of je die eventueel ook met minder investeringen kunt aanpakken.

Ter overweging:
Als je de camera beetpakt veroorzaak je inderdaad trillingen, aan de andere kant kan je ook een stabilisatie zijn voor de sluiter die heen en weer klapt. Heb je de camera vast dan worden namelijk trillingen door je arm gedempt en/of opgevangen.

Veel succes ermee !!

Groeten Michel
Reply with quote

Hillebrand

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 18:25    Post subject:
simpele tip: je linkerhand op de lens laten rusten en je wang stevig tegen de camera aandrukken..........

Gr

Hillebrand

Kijk ook eens voor workshops op: www.pixus.nl
Back to top
Reply with quote

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 18:45    Post subject:
oké bedankt voor alle tips,ik ga deze in de praktijk toepassen.
Reply with quote

jewe

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 19:13    Post subject:
Ik heb net als jij de 300AFS en gebruik op m'n statief de Manfrotto 293 lensondersteuning. Mijn ervaringen ermee zijn zeer positief. Foto's zijn net zo scherp als wanneer ik de bonenzak gebruik (wat overigens mijn voorkeur hulpmiddel is). Als je de lensondersteuner eens wilt proberen dan ben je welkom.
Gr Jan.

bert schoemaker

PostPosted: Fri 09 Mar 2007, 19:17    Post subject:
bedankt voor uw aanbieding om de lensondersteuning te proberen, alleen groningen is voor mij toch een behoorlijk stuk rijden.
Reply with quote

enrique_

PostPosted: Tue 17 Apr 2007, 9:45    Post subject:
He bedankt mannen voor de nuttige tips! Ik gebruik zelf een 300 afs meestal met 1.4 convertor en had tot nu toe nog geen sluitende oplossing gevonden. Die trillingsonscherpte kan erg frustrerend zijn...

Type toestel doet er ook wel wat aan denk ik. Voordien werkte ik met een F100 en was de trilling volgens mij veel minder. Nu gebruik ik een D80 (wel wennen als je de autofocus van de F100 gewoon was..) en die is een stuk lichter, je moet harder op de ontspanknop duwen en de spiegel geeft een veel hardere klap.... Gevolg voor mij is zichtbare trillingsonscherpte.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum