Deze discussie gaat de verkeerde kant op en er worden mijns inziens verkeerde oplossingen aangedragen. Wat heeft het voor zin allemaal in de verdediging te schieten, boos op elkaar te worden vanwege een ongelukkig geformuleerd forum bericht en alleen nog maar foto's van de oorspronkelijke ontdekker te plaatsen? Moet ik dan nu maar zo snel mogelijk het alleenrecht op OVP foto's gaan opeisen om te voorkomen dat mijn beelden niet meer worden geplaatst? Het is niet Peter die hier onrecht wordt aangedaan omdat zijn plekje niet meer alleen van hem is, het is de blauwborst (en de andere dieren in het gebiedje) die hier het slachtoffer is.
Laten we de discussie dan ook even loskoppelen van dit individuele geval (overigens wel een goed voorbeeld) en het breder zien, namelijk in het kader van "fatsoensnormen" in de natuurfotografie. De rol van Birdpix hierin is gewoon beperkt, dat is niet anders. De mods kunnen nu eenmaal niet iedere fotograaf in de voetstappen lopen om te zien of zijn/haar foto's wel met geoorloofde middelen zijn gemaakt. Aan het gros van de foto's is ook niet te zien hoe de foto tot stand is gekomen en de mods kunnen de beelden dan ook alleen maar toelaten.
Wel zou BP zich kunnen beraden over de rol die het speelt bij de verspreiding van lokatie gegevens. Het voorstel dat iemand hiervoor deed om alleen de provincie te vermelden is een prima idee. Een potentiële copycat zal dan de bewuste fotograaf moeten vragen om de exacte lokatie. Dan is het aan de ontdekker om dat voor zich te houden of te verspreiden. Peter Wijn deed dat al prima, maar helaas noemden anderen met gelijke foto's wel de naam van het gebied bij hun foto.
Tis denk ik de enige manier om het kuddegedrag enigszins in te perken. Een gedrag dat overduidelijk onder de BP'ers aanwezig is. Eerst ging iedereen naar Ijmuiden (nu is het er rustig geloof ik), toen Arkemheen, de Maasvlakte, Brouwersdam, de groene reiger, de blauwstaart enz. Allemaal puur om niet voor elkaar onder te hoeven doen en dezelfde foto te kunnen plaatsen. Hoeveel dubbele, niets toevoegende platen staan er niet op BP, alleen om te laten zien "dat je het ook kunt".
Het is met name een issue dat bij de individuele fotograaf ligt. Enerzijds dient die bij zichzelf te rade te gaan wat wel en niet kan bij het maken van een foto. Anderzijds moet er niet geschroomd worden een collega fotograaf te wijzen op diens gedrag als daar aanleiding voor is. We hoeven toch niet als een vriendengroepje alles van elkaar te accepteren en elkaars foto's alleen maar op te hemelen?
Als je als fotograaf in het veld ziet dat een collega zich misdraagt en te ver gaat bij het maken van een foto, dan mag dat best via BP de wereld in worden geholpen. Dat is de enige manier om het onder de aandacht te brengen en mensen te bewegen te veranderen. Op Marktplaats is bij elke advertentie een button te vinden die je kunt aanklikken als je een illegale aanbieding wil melden. Misschien ook iets voor BP? Op die manier worden de respectloze trappers vanzelf eruit gefilterd. Want een slechte naam komt te paard en verdwijnt te voet, niet waar?
Nogmaals, BP kan in dit verhaal weinig doen aan het gedrag van de individuele fotografen, maar zou denk ik actie moeten ondernemen om niet ten onder te gaan aan het eigen succes. Genoeg pre-blauwborst voorbeelden te vinden op BP denk ik zo.
Peters verhaal is bedoeld om eenieder een spiegel voor te houden. Zorg dat je in die spiegel jezelf ziet en niet een ander, en jezelf recht in de ogen kunt blijven kijken!