Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Viezigheid in lens of body zelf??
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 17:54    Post subject: Viezigheid in lens of body zelf??
Ha mensen,

Heb een probleempje want ik krijg nu steeds allemaal spikkels op mijn foto's, maar ik zou graag weten of dit aan mijn camerabody ligt of aan de lens?

Weet er iemand ook een goed bedrijf om deze te laten schoon maken of is het beter om het zelf te doen...?

Alvast heel erg bedankt,

Groeten,

olle griese

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 10 Apr 2007, 20:00    Post subject:
Weet bijna zeker dat je vuil op je sensor hebt.
Even de spiegel opklappen en met een blaasbalg proberen het stof er af te blazen.PAS OP dat je de sensor niet aanraakt.
Krijg je het stof op die manier niet weg rest er niks anders dan je sensor te laten reinigen.
Dit kost meestal tussen de 30 en 45 euro.
Je kunt er ook allerlei atributen voor kopen om het zelf te doen maar daar ben ik geen voorstander van.
Succes

Geert12

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 12:43    Post subject:
Ik denk dat het op de sensor zit, want ik krijg het er niet af met een doekje.

Adri Clements

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 13:15    Post subject:
Je kan ook gewoon even met een andere lens een foto maken, als daar ook spikkels op zitten, zit het in de sensor. Als er geen spikkels op zitten, zit het in/op de andere lens Confused

Gr. Adri
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 13:27    Post subject:
spikkels op je lens zie je niet als spikkels op de foto.

doe maar eens een pleister op je lens en maak een foto. de foto ziet er niet uit, maar je herkent er ook geen pleister in.

of doe jezelf een lol: doe het niet en breng de camera naar een reparateur voor het te laat is. Als je met een doekje naar je sensor gaat kijken dan wordt het pas echt feest op je foto's.

Nikonrule..krkrrrkrrrrr
Back to top
Reply with quote

Geert12

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 16:30    Post subject:
Adri Clements wrote:
Je kan ook gewoon even met een andere lens een foto maken, als daar ook spikkels op zitten, zit het in de sensor. Als er geen spikkels op zitten, zit het in/op de andere lens Confused

Gr. Adri

Tjah, als je maar 1 lens hebt.

peter wijn wrote:

of doe jezelf een lol: doe het niet en breng de camera naar een reparateur voor het te laat is. Als je met een doekje naar je sensor gaat kijken dan wordt het pas echt feest op je foto's.

Weet iemand een goede reparateur of kun je het ook bij een fotozaak laten doen?

Last edited by Geert12 on Wed 11 Apr 2007, 17:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

hansh

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 16:35    Post subject:
Chipclean in Nijmegen http://www.chipclean.nl/

Geert12

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 17:06    Post subject:
Bedankt.

JoopG

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 18:17    Post subject:
De stofdeeltjes op de sensor zullen niet bij elke foto even storend aanwezig zijn. Als het er niet teveel zijn kun je ze in je fotobewerkingsprogramma wegclonen. Verder heeft jouw camera wellicht de mogelijkheid tot het maken van een 'stofwisfoto', je maakt dan een referentiefoto van de stofdeeltjes op de camera, die vervolgens in de exif van elke volgende foto wordt opgeslagen. In het nabewerkingsprogramma dat je bij de camera geleverd hebt gekregen kun je met behulp van deze gegevens de stofdeeltjes softwarematig verwijderen. Kijk hievoor in de gebruiksaanwijzing van de camera en de handleiding van de meegeleverde software. Je maakt hiermee overigens een professionele schoonmaakbeurt niet overbodig, maar je kunt hem er wel mee uitstellen.

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 19:33    Post subject:
kun je in picture project stofreferenties koppelen aan nefs? volgens mij niet.
kan wel met capture. Maar daar moet je het een en ander voor betalen.
stempelen van de stofjes in photoshop werkt inderdaad.

Je kunt het het beste niet via je fotowinkel doen maar via een reparateur. Dan ben je je camera niet weken kwijt, en het scheelt transport en handling kosten (alleen moet je dan wel jezelf transporteren). Er zijn meerdere reparateurs. o.a. die van nikon zelf. Maar voor dit werk kun je net zo goed naar die van pentax olympus canon... welke maar in de buurt zit. Check internet, of hoop dat iemand anders het voor je doet.
Back to top
Reply with quote

olle griese

PostPosted: Wed 11 Apr 2007, 20:00    Post subject:
Er zit hier in Groningen een officieel nikon service punt.
S,morgens brengen s,middags weer halen, en het kost 32 euro incl. btw

Geert12

PostPosted: Thu 12 Apr 2007, 14:40    Post subject:
Tja, Groningen.

Hehe...dat word een btje ver rijden! Razz

peter wijn

PostPosted: Thu 12 Apr 2007, 16:52    Post subject:
lieverd, geef dan effe aan waar je zelf woont.
(ik weet er ook nog in Zürich en Mönchen Gladbach)
Back to top
Reply with quote

Geert12

PostPosted: Thu 12 Apr 2007, 18:23    Post subject:
Relax, ik zeg het alleen maar ff.

guidomeeuw

PostPosted: Thu 14 Jun 2007, 20:09    Post subject: stof op de sensor
Nadat ik was getipt dat er vuiltjes op mijn sensor zaten, later zelf ook geconstateerd bij lensopening f22, mijn camera voor reiniging weggebracht naar een fotozaak in Groningen.
Deze mensen van Vaszlovszky stuurden vroeger de camera naar Canon, kosten 80 euro en je was hem enkele weken kwijt.
Zij doen dit nu in eigen beheer en na een paar uur kon ik hem alweer ophalen, kosten 40 euro. Je krijgt er na de schoonmaak een voorbeeldfoto bij.
Het kost wel wat, maar als je niet zo'n durfal bent met gepruts aan camera's is dit misschien een goede en snelle oplossing. Ik kan voorlopig weer vooruit!
Guido Meeuwissen

Naturepix

PostPosted: Thu 14 Jun 2007, 21:03    Post subject:
@peter wijn, mischien een wat erg late reactie nu dit forum weer nieuw leven is ingeblazen, maar Geert12 woont in Sommelsdijk(zie zijn profiel!!!)
groet Naturepix
Giotto MT 9271 en Giotto MH 3300-658 balhoofd
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 14 Jun 2007, 22:01    Post subject:
Bel eens met:
Haspel Camera Service
Strevelsweg 27
3073 DS Rotterdam
010-4840862
bij het Zuidplein, dus wat dichter in de buurt

Ron van Elst

PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 8:58    Post subject: Zonde van je geld
Sensor-reiniging is zo simpel. Mensen doen er altijd veel te moeilijk over.

Ik gebruik een borsteltje wat je even statisch moet maken, deze heb ik altijd bij me in een speciale hardplastic houder. Zo'n borsteltje verwijderd de stofdeeltjes prima. Ik voer de procedure zelfs gewoon in het veld uit, niets zo vervelend om achteraf je foto's allemaal na te moeten lopen op stofdeeltjes.

Paar dingen om te onthouden:

1. Voor je sensor zit een glasplaat, het zogenoemde AA (anti-aliasing) filter. Je raakt dus NOOIT de sensor zelf rechtstreeks aan.

2. Gebruik GEEN spuitbussen met lucht om je sensor schoon te blazen. Kans op vochtophoping is groot en geeft alleen maar vlekken op je filter.

3. Zorg ervoor dat je voordat je begint je borsteltje checkt op ongerechtigheden. Dit voorkomt krassen op je filter. Zorg ervoor dat je na 1 'swipe' je borstel schoonblaast en opnieuw statisch maakt. Anders blijf je alleen maar stofdeeltjes rondschuiven en dat wil je niet.

Ik heb inmiddels ontelbare malen mijn sensor(filter) gereinigd en heb nooit problemen ondervonden.

Als ik zie wat mensen hier betalen voor sensor-reiniging dan moet ik maar eens gaan denken aan het opzetten van mijn eigen sensor-reiniging shop.

Lekker verdienen dan.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

HKo

PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 18:52    Post subject: Sensor-reiniging is zo simpel.
@ Ron van Elst; Eindelijk iemand die het juiste antwoord geeft.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik gebruik ook alleen een Sensor borsteltje en een blaasbalgje. Absoluut geen vloeistof en geen spuitbus met lucht.
Wissel geregeld de 1x en 2x extender dus de camera komt vaak even los van de lens.
In de 1 1/2 jaar dat ik nu deze camera heb een drietal keren de sensor gereinigd op de manier zoals Ron aangeeft en het gaat perfect.

Boudewijn Schreiner

PostPosted: Sat 16 Jun 2007, 22:33    Post subject: Re: Sensor-reiniging is zo simpel.
@ Ron, Ik vraag me alleen af hoe dat statisch maken gebeurd. Is het gewoon een kwestie van hem een paar keer rond te laten draaien?
Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS;
Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Back to top
Reply with quote

peatty

PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 8:43    Post subject:
Of, om precieser te zijn: wat voor soort borsteltje en hoe heet het product. Of is het een willekeurig borsteltje voor lenzen?
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 10:23    Post subject: Borsteltje voor sensor cleaning.
De borstels die ik gebruik zijn van VisibleDust.

Er is al veel discussie geweest over deze borstels in combinatie met de relatief hoge prijs die je ervoor moest betalen (3 jaar geleden ongeveer 80 euro). Ze zijn mij de prijs echter dubbel en dwars waard. De borstels zijn volgens mij van een soort kunststof welke zich statisch laad als je erop blaast met een busje lucht. (Let op! een busje lucht moet je NOOIT SCHUDDEN voor gebruik anders komt er vocht mee op het borsteltje en smeer je toch je sensorfilter onder.)

Bij mij werkt het allemaal perfect in combinatie met mijn Minolta 7D.

=> Belangrijk! <= Sommige camera's kunnen olie-achtige smeersels aan de randen van het sensorfilter hebben. Vooral de Canon 5D stond daarom bekend. Gevolg: olie komt met het borstelen mee het AA filter op en laat vlekken achter. Check altijd van te voren of er geen oliesporen zitten aan de zijkanten van je sensorfilter.

Als je klaar bent met het reinigen maak dan even met een standaard lens of langer een foto van de lucht met diafragma 16 of 22 en check opnieuw of alle stofjes weg zijn.

Ander truukje is het bekijken van foto's in PS met sterk verhoogd contrast, je kunt dan vaak vele voor het oog niet zichtbare stofjes zien.

Hier is de link van MIJN 2 Visibledust borsteltjes:

http://www.visibledust.com/products.php?PID=205

De goede fotozaken hebben deze producten standaard in hun assortiment.

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Peter Vercruijsse
Editor

PostPosted: Sun 17 Jun 2007, 18:57    Post subject:
Zo'n beetje alles over de verschillende sensor reinigings methoden met voors en tegens kun je hier vinden: http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html

Groet,
Peter

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jun 2007, 17:18    Post subject:
Naar aanleiding van de talloze reacties om je camera maar te laten reinigen nog even het volgende.

Wanneer je begint aan een digitale reflex, weet je dat je de sensor regelmatig moet schoonmaken. Wanneer je dat maar eens per half jaar moet doen, komt de camera zelden uit de kast, heb je maar 1 objectief of zitten er inmiddels zoveel stippen dat het een geheel is geworden.

Tuurlijk kun je je camera steeds wegbrengen of je kloont je helemaal wezenloos.
Begrijp goed dat hoe meer camera's er worden verkocht hoe lucratiever de markt van het schoonmaken wordt. Het is natuurlijk niet mde bedoeling dat iedereen dat zelf gaat doen want dan wordt er geen geld meer uit de zakken van de bezitters geklopt.

Het is allemaal niet zo moeilijk. Zolang je niet met een beitel aan het werk gaat valt het allemaal best wel mee.
Dat low pass filter ter bescherming van de sensor is wel erg dun, maar wanneer je een doekje om je vinger doet en voorzichtig wrijft is er geen probleem. Vanzelfsprekend ga je niet duwen.

Ik maak al onze camera's regelmatig schoon (in Kenia minstens 1 maal per week) en gebruik hiervoor bij voorkeur de Sensor swab. Heb zelf verschillende producten van Visibledust waaronder de arctic butterfly, maar ik prefereer toch de Sensor swabs van Photosol. Ik heb ook al heel wat mensen voor gedaan hoe je dit zonder problemen kunt doen. Gewoon met beleid. Vind je die dure middelen allemaal te kostbaar, zo'n zijden lensdoekje is ook heel effectief. Vele tientallen malen gebruikt en zal dat nog vele tientallen keren blijven doen.

Gebruik echter geen blaasbalgje. Hiermee verspreid je de stof alleen maar en heb je later een nog grotere klus te klaren. Vergeet ook niet dat het open en dichtgaan van de sluiter ook voor rommel zorgt. Kortom..... we moeten er allemaal doorheen. Gewoon doen!

Groet
Marco

PS. De Arctic Butterfly van Visible Dust werkt op een batterij. Wanneer je het toestel aanzet, beweegt deze de borstel heel snel heen en weer zodat deze antistatisch wordt. Wanneer je vervolgens over de sensor gaat, blijft het vuil aan de borstel kleven. Door deze weer antistatisch te maken op de manier zoals ik heb beschreven, wordt het eerder opgenomen stof weggeslingerd. Doe dit dus niet voor de open camera.

Het nadeel van dit systeem is dat je het vaak moet doen. Wanneer de camera regelmatig aan temperatuursverschillen onderhevig is (in de winter bijvoorbeeld) kan condens er voor zorgen dat het vuil vastkoekt op de sensor. Dan helpt geen VisibleDust meer.

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jun 2007, 18:13    Post subject:
Ik maak regelmatig schoon met een wattestaafje, en een minuscuul druppeltje alcohol. Het nadeel is alleen dat je met het ronde staafje niet in de hoekjes kunt komen. Is ook geen ramp, De hoekjes van een foto zijn meestal toch niet zo belangrijk. Die kunnen er makkelijk af. Laughing

Gr. Aad Verkuijl

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum