Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Luchtige! verstoringstopic

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 May 2007, 8:54    Post subject: Luchtige! verstoringstopic
Ik las gisteren weer de discussie rond de Poelsnip en mogelijke verstoring.
Het roept mij op om de discussie wat liuchtiger te maken!!! (let op,, alleen luchtige reactie toegestaan Laughing

Ik woon ca. 40 minuten van Elen en ik heb de vogel overigens niet gezien. Waarom? ..... Ik zat op Texel....

Na het lezen van de zoveelste discussie bedacht ik me dat de alle discussies zoals ze al een tijdlang hier rondzweven eigenlijk over twee dingen gaan:
Verstoring van de vogel (lees: korte verontrusting) en vernieling (vertrappen van natuur).
Als ik op t strand een foto maak van een Rosse Grutto loop ik er ook naartoe. Ik loop, kruip zolang ik kan en blijf ondertussen foto's maken. Ik zal eerlijk zijn: Ik probeer en probeer totdat ie wegvliegt!
Ben ik nu slecht???? Zou ik wel slecht zijn als het een zeldzaamheid was zodat andere hem niet konden zien?? Of zou ik slecht zijn als er plantjes stonden op het strand die ik vertrapte (wellicht wel een paar schelpjes gebroken....).
Antwoorden zijn vrij simpel: voor een zeldzaamheid is overleg op zijn plaats omdat iedereen (zoveel als mogelijk mensen) de mogelijkheid geboden moet worden het dier te zien, opnemen, fotograferen, filmen, natekenen, imiteren etc. Daarom denk ik dat in het geval van de Poelsnip het best verantwoord was / is om na enkele dagen wat dichterbij proberen te komen (schoonheid van foto's overtuigd burgers van pracht van natuur!!!! en dus indirect natuurbeschermend bezig!).

Bij minder zledzame dieren ligt de grens natuuurlijk vager en moet altijd de natuurlijke omgeving optimaal gerespecteerd worden!! Hierbij natuurlijk volledig afhankelijk van habitat / biotoop.

Tot zover even wat ik kwijt moest. Ik hoop hiermee de discussie wat lichter gemaakt te hebben!

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 May 2007, 18:06    Post subject:
ik vind idd dat er vooral gewacht moet worden op de mensen die de zeldzame vogel willen.......................................................

Quote:
imiteren
Very Happy Cool

erg goed gevonden Patrick.

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum