Posted: Wed 02 May 2007, 14:10 Post subject: Nikon AF 300/4.0 IF ED, enkele vraagjes
Goedendag allemaal!
Ik heb laatst een Nikon 300/4.0 IF ED gekocht (niet de laatste S versie) en denk om een teleconverter 1,4 ertussen te zetten. Nu heb ik begrepen dat de TC1,4 II versie niet past. Ik heb enkele vragen aan gebruikers van deze lens:
1) Welke 1,4 converter is de beste voor deze lens
2) Ik las dat de AF vervalt, is dit zo?
3) Hoe werkt deze lens op een D80 of D200?
Bij voorbaat vriendelijk bedankt voor de reacties!!!
Marc _________________ Canon 50D, Canon 400/5.6
De kenko pro 300 1.4 past er op met behoud van AF
Hou er wel rekening mee dat een converter ten koste gaat van je scherpte _________________ If your pictures aren't good enough, you're not close enough
Gender: Male Age: 41 Joined: 07 Nov 2006 Posts: 802 Location: Noardbergum
Posted: Mon 14 May 2007, 16:18 Post subject:
Heb ik ook een vraagje, wat is precies het verschil tussen:
Nikon 300mm F4 AF-ED
Nikon 300mm F4 AFs
Ik ben wat aan het rondsneupen op internet om een lens, en wil toch graag weten wat het verschil tussen deze 2 is. _________________ Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl
Gender: Male Age: 59 Joined: 18 Nov 2005 Posts: 155 Location: ZETTEN
Posted: Fri 25 May 2007, 8:02 Post subject:
Hi Marc,
Ik gebruik de 300 mm icm een Soligor 1.4 teleconverter wat goed werkt.
Wat TC betreft ben ik niet altijd te spreken over de uiteindelijke kwaliteit van de foto (het leifst doe ik 't zonder...), maar onder de juiste omstandigheden haal je er altijd goede foto's uit.
Succes er mee!
Groeten.
Age: 67 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 462 Location: Amsterdam
Posted: Fri 25 May 2007, 8:05 Post subject: Nikon AF-S, AF & AF-I
Misschien geheel overbodig maar voor de duidelijkheid toch goed te melden: Nikon AF lenzen worden uit de body met een roterend asje gestuurd, kijk bij de Nikon-bajonet en je ziet los van de electronische contacten het afgeplatte asje zitten. Lenzen met deze AF werken langzamer dan AF-S objectieven die de scherpstelling in de lens zelf hebben zitten en alleen de voeding en electronische aansturing vanuit de body ontvangen, globaal te vergelijken met Canon's USM. Om alle Nikon-fotografen te verwarren is 15 jaar geleden korte tijd het AF-I systeem geproduceerd, een schrikreactie om de achterstand op Canon's USM. Deze lenzen (300, 400 en 500mm) zijn sneller dan AF maar trager dan AF-S en vaak mooi compact gebouwd terwijl een paar types een erg fraaie telescopische zonnekap hebben.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum