Hoi Jolle,
Op photozone.de staan tests van alle lenzen die je noemt. Ik heb de 70-300 IS zelf niet, maar weet dat de kwaliteit van de foto's heel goed is. Je levert vooral in qua "bouwkwaliteit". Meer plastic, meer beweging, minder soepel zoomen.
Ik heb zelf de 70-200 gehad, en deze net ingeruild voor de IS. De beeldkwaliteit van de oude was al goed, maar die van de IS is verbijsterend. De resolutie is een stuk groter tov de oude 70-200 en zeker tov de 70-300. Nog belangrijker: L lenzen geven veel mooiere kleuren omdat er duurder glas in gebruikt wordt. In de 70-200 L F4 IS zit een fluoriet lens. Bovendien is de IS afgedicht tegen stof en regen.
Wat vogels fotograferen betreft: hoe meer reach hoe beter. 200 mm is gewoon wat kort. Je kunt er een 1.4 extender bij kopen, maar ja. De 100-300 F4 van Sigma is heel goed, maar als je zo'n bedrag zou uitgeven , en je bijna alleen maar vogels gaat fotograferen, zou ik ook naar de Bigma kijken: de Sigma 50-500. Heel goede beeldkwaliteit, en veel reach. Wel zwaarder. Elk voordeel heb zun nadeel.
Maar nogmaals: de 70-200 F4 L IS kun je blind kopen!