Posted: Sat 24 Mar 2007, 11:00 Post subject: Tips voor Spitsbergen / Svalbard
Hi,
Wij gaan in juni naar Spitsbergen / Svalbard waar wij met een Russisch schip een trip doen om het eiland heen, nu wij dit hebben geboekt voor het spotten van IJsberen, en Walrussen ben ik me steeds meer in vogels aan het verdiepen, hoop ik hier ook leuke soorten te zien.
iemand tips welke vogels er zijn ?
1ste dag zijn we in de plaats longyearbyen, is daar ook ergens een vogel plaats ??
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Sat 24 Mar 2007, 12:09 Post subject:
Hoi Klaas
Kijk even op mijn website (http://www.natureview.nl/spits), daar staat allemaal informatie over de vogels van Spitsbergen.
Je soortenlijst zal niet erg lang zijn (meestal iets van een soort of 30 op zo'n trip), maar er zullen zeker leuke soorten bij zitten, Ivoormeeuw, Kortbekzeekoet, Kleine Alk, Rosse Franjepoot (waarschijnlijk), Koningseider (waarschijnlijk, in juni heb je daar best kans op), verschillende jagers.
Ook in de buurt van Longyearbyen kun je al best leuke dingen zien. Denk er alleen wel om dat het niet verstandig is om zonder geweer buiten het dorp te komen (gevaar van IJsberen, ook al zul je die daar vast niet tegenkomen). Maar binnen de dorpsgrenzen heb je een leuk meertje vlak bij het vliegveld (zaten altijd Rosse Franjepoten, Grote Burries, Drieteenmeeuwen, vaak bonte strandlopers en andere steltjes). Verder heb je de adventdelta (gewoon langs het fjord adventdalen inlopen) waar ook regelmatig leuke vogels worden gezien. Loop je van de kust af, richting Nybyen heb je langs de weg de berg op kans op Spitsbergen Sneeuwhoen en zelfs Poolvos. Rendieren lopen regelmatig gewoon door het dorpje heen.
Kortom, mogelijkheden genoeg. Denk er dus alleen wel om dat je niet tever weg gaat zonder geweer, vorig jaar heeft er een tijd een IJsbeer bij het vliegveld gezeten.
Overigens, het Svalbardmuseum is ook zeker de moeite waar als je daar even tijd voor hebt.
Veel plezier daar, en als je nog meer vragen hebt, mail me dan maar even of stel ze hier.
Posted: Sat 24 Mar 2007, 13:45 Post subject:
Luc Hoogenstein wrote:
De beste tip is gewoon Arjen Drost in je bagage verstoppen. Vindtie vast niet erg
Geen problemen mee nee
edit: je schrijft dat je in juni op een tocht rond Spitsbergen gaat. Ik vraag me eigenlijk af of er in juni wel tochten zijn die helemaal rond gaan. Over het algemeen ligt er dan nog veel te veel ijs om bij de oostkant van de archipel te kunnen varen en beperken deze tochten zich tot de west en noordwest kust (niet minder mooi overigens).
Posted: Sat 24 Mar 2007, 19:14 Post subject:
Sorry, ik was te enthousiast, het is de trip “Noordwest-Spistbergen” trip die we gaan doen, je heb gelijk de rond Spitsbergen trips gaan een maand later.
Age: 41 Joined: 31 Jan 2005 Posts: 26 Location: Middelburg
Posted: Sat 24 Mar 2007, 19:15 Post subject:
Hallo Arjen,
Ik ben dit jaar in juli ook op Spitsbergen, weet jij misschien wat zo dicht mogelijk bij Longyearbyen de beste plaats(en) is (zijn) om Ijsberen te zien? Of de beste manier is om Ijsberen te scoren als je niet al te veel tijd hebt?
Groet,
Ies _________________ Canon EOS 30D
Canon 300mm F4 IS
Canon 1.4 extender
Posted: Sat 24 Mar 2007, 19:44 Post subject:
Ies, ik vrees dat dat in juli niet echt mogelijk is. Je kunt veel geluk hebben (vorig jaar zat er een op het vliegveld), maar normaal gesproken is Longyearbyen in de zomer de beste plek op Spitsbergen om GEEN ijsbeer te zien. De dichtstbijzijnde plekken zijn een dag of 2 varen, dan wel naar het noorden (de noordwesthoek) of naar het zuiden (Hornsund).
Als je beren wilt zien (met redelijke zekerheid), zul je toch op een boottocht naar het noorden moeten. Wat dan weer niet inhoud dat je zorgeloos zonder geweer rond Longyearbyen kunt lopen, want het risico op een beer bestaat altijd en overal.
Hallo Klaas,
Het is alweer even geleden sinds je je vraag op het forum stelde, dus ik hoop, dat je dit antwoord nog zult lezen.
Vorig jaar was ik op Spitsbergen en behalve een aantal rendieren die gewoon door Longyearbyen liepen hebben ik ook veel vogels gezien.
De mooiste plek vond ik bij de hondenkennel. Deze ligt rechts buiten het stadje. Je kunt er wel naartoe lopen, maar het is toch oppassen voor ijsberen.
Er is daar een grote broedplaats van eidereenden en er zat ook een paartje koningseiders te broeden. Ik heb daar ook een koppeltje ijseenden gezien.
Als je iets verder loopt kom je bij het veel gefotografeerde bord "pas op voor ijsberen". Je zult een prachtige reis gaan maken. Neem ook je macro lens mee, want de arctische bloemetjes zijn prachtig.
Veel plezier gewenst,
groeten
Astrid _________________ nikon cameras en diverse lenzen
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum